Limma tvärstag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • odilou
    Användare
    • April 2002
    • 308

    Limma tvärstag

    Hej alla silikonkunniga!

    Ikväll har jag limmat om ett (glas)mittstag. Karet är helglas: 150*70*50 och byggt i 8mm glas. Staget är limmat dels mot två lister (kontaktyta ca 60cm2 per sida) och dels (såklart) front/bak-glasen (ca 10cm2 kontaktyta per sida).
    Det gick sämre än väntat: nu ser jag att det är en del "bubblor" i silikonet. Hurpass orolig ska jag vara? Hur stor påfrestning blir det egentligen på ett sådant stag?

    Tack på förhand,
    Rasmus
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    citatet gick sämre än väntat: nu ser jag att det är en del "bubblor" i silikonet. Hurpass orolig ska jag vara? Hur stor påfrestning blir det egentligen på ett sådant stag?
    Det blir gärna en del bubblor. Det är inte nödvändigtvis ett problem, fast fogen blir ju naturligtvis något svagare. Håll koll bara.

    Påfrestningen på mittstaget är inte jättestor, ett antal kilo, men belastningen ligger på en relativt liten yta.

    Om mittstaget släpper så kollapsar inte akvariet omedelbart (enligt min erfarenhet), utan om du agerar direkt har du tid att sänka vatten-nivån och limma tillbaks mittstaget. Bör dock sägas att mina akvarier har varit mindre än ditt, så det kan vara annorlunda för dig.

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • April 2002
      • 308

      #3
      Tack för ditt svar Mike. Jag har så gott det gick skrapat bort silikon där det var tunnsått och pressat in nytt. Det ser ändå ganska OK ut om man jämför med flera av mina andra kar.

      När du skriver "Påfrestningen på mittstaget är inte jättestor, ett antal kilo, men belastningen ligger på en relativt liten yta." hur menar du då? Ytan är väl trots allt ganska stor eftersom staget också är limmat mot listen..? Den ytan blir långt ju större än kontaktytan mot frontglaset exempelvis.
      Att lossa staget nu och göra om blir helt otroligt krångligt. Jag kommer dock att limma på ett andra mittstag ovanpå det första (som är limmat under listerna). Detta andra stag kommer alltså bara limmas mot listerna (om någon nu mot förmodan skulle förstå vad jag menar...).

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        citat:När du skriver "Påfrestningen på mittstaget är inte jättestor, ett antal kilo, men belastningen ligger på en relativt liten yta." hur menar du då? Ytan är väl trots allt ganska stor eftersom staget också är limmat mot listen..? Den ytan blir långt ju större än kontaktytan mot frontglaset exempelvis.
        Ja, alltså, jag kan ju inte se ditt akvarium, så jag vet inte exakt hur stor kontaktyta du har. Sitter det en längsgående list på fronten och bakrutan, och mittstaget är limmat både till front-/bak-ruta och till listen, då känns det osannolikt att det skall lossna. Belastningen är som sagt inte jättestor.

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • April 2002
          • 308

          #5
          Ang. kontaktyta skrev jag det i mitt första inlägg, 60cm2 per sida osv. Hursomhelst, eftersom jag har limmat BTN och dessutom inte är helt säker på att det skulle bli bättre om jag limmar om kommer jag nu sätta ett extra stag som ligger ovanpå det första, detta limmas endast med kortsidorna mot listerna. DESSUTOM kommer jag lägga ett tredje stag ovanpå detta, som alltså limmas både mot listerna och front-/bakrutan. Skillnaden är att detta är tunnare glas (5mm). Blir en smula oortodoxt, men eftersom det fanns plats (listerna satt en bit ner) och det inte kommer se dumt ut på något sätt gör jag så.

          Återigen, tack för hjälpen!

          Kommentar

          Arbetssätt...