Petrochromis macrognathus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cabron021
    Användare
    • January 2013
    • 37

Petrochromis macrognathus

Hej på er!

Jag väntar på mitt "nya" 720 akvastabil kar som jag ska hämta på fredag och jag är väldigt intresserad av just Petrochromis macrognathus .
    När jag tittade i artregistret såg jag att det var en Magnus M som hade några av den arten. Väldigt tjusig måste jag säga.

Vet ni om det finns att få tag på någonstans? VF F1 i första hand.

/Kenth
  • DaRe
    NCS Medlem

• September 2009
    • 22826

Akvarielagret, en av våra rabattbutiker, har du denna trevliga tjänst:

där fanns:
    Petrochromis macrognatus Namansi F1
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• cabron021
      Användare
      • January 2013
      • 37

Ursprungligen postat av DaRe
      Akvarielagret, en av våra rabattbutiker, har du denna trevliga tjänst:

där fanns:
      Petrochromis macrognatus Namansi F1
      Där ser man Måste kolla upp det efter plugget. Skulle vilja ha några från katumbi point specifikt, överallt där jag tittat har dom haft dom starkaste färgerna. Men katumbi point är väl en fångst plats om jag förstått det hela rätt? Kan det skilja mycket på fiskarna om dom är från olika fångst platser, eller är jag ute och cyklar nu?

/Kenth

Kommentar

• jhes
        Användare
        • September 2010
        • 229

Katumbi är en fångstplats, finns fler gulsvartrandiga macro som kallas Kambo o snyggast av alla Dine http://trophs.com/forums/showthread.php?t=21257, finns säkert fler liknande på andra fångstplatser

Tänk på att macro kan bli rejält stor +30cm och är extremt aggressiva

Kommentar

• cabron021
          Användare
          • January 2013
          • 37

Sv: Petrochromis macrognathus

Nyttig information, tack. Oj 30cm, stod 21cm i artbeskrivningen har jag för mig. 720kar kanske blir för litet då? Jag hade tänkt mig 2+6 ungefär. Vad tror du om det? Eller kanske 1+5

Kommentar

• jhes
            Användare
            • September 2010
            • 229

Tror tyvärr det går illa om du inte innan har en fungerande grupp av någon riktigt stor pettris (tex moshi/giant) som är bossar i karet (går troligtvis illa ändå), men då blir ju 720liter lite litet.
            Har själv drivit upp 20 f1 yngel av macro nsumbu i ett 720 fyllt med andra pettrisar, men när största hanen blev tankboss började slakten, har 1+3 kvar och hanen går själv i ett mindre kar.

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Storleken i artbeskrivningar är svår att få rätt. Mycket av den informationen kommer från fishbase och där gäller det främst viltfångade fiskar. Dessa blir i allmänhet mindre än de vi hålle ri akvarier. De lever inte lika länge, har inte samma tillgång till mat, måste röra på sig mer och förbrukar därmed mer energi.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• cabron021
                Användare
                • January 2013
                • 37

Okej. Hmm då kanske jag ska satsa på trews istället då? Har för mig jag läst att dom är lite lugnare och inte blir lika stora. Även någon sort som kallas reds.
                Även läst mig till att dom funkar bäst med troffar. Och det är troffar jag tänkt ha med pettrissarna. Det är min akvariedröm

Dare; du ser man lär sig något nytt varje dag. Tackar

Kommentar

• jhes
                  Användare
                  • September 2010
                  • 229

Ursprungligen postat av DaRe
                  Storleken i artbeskrivningar är svår att få rätt. Mycket av den informationen kommer från fishbase och där gäller det främst viltfångade fiskar. Dessa blir i allmänhet mindre än de vi hålle ri akvarier. De lever inte lika länge, har inte samma tillgång till mat, måste röra på sig mer och förbrukar därmed mer energi.
                  Impotörer i USA har listat VF macro på 13inch = 33cm, så artbeskrivningen kan plussas på med 1dm

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem

• September 2009
                    • 22826

Då gör vi det

///David

Kommentar

• maltandis
                      Användare
                      • October 2003
                      • 1567

Ursprungligen postat av cabron021
                      Okej. Hmm då kanske jag ska satsa på trews istället då? Har för mig jag läst att dom är lite lugnare och inte blir lika stora. Även någon sort som kallas reds.
                      Även läst mig till att dom funkar bäst med troffar. Och det är troffar jag tänkt ha med pettrissarna. Det är min akvariedröm

Om du vill ha Petrochromis tycker jag du ska titta på några andra kompisar än troffar, Petrisar vill ha mycket mat och skitar ner, troffarna kan få i sig för mycket mat och då blir deras tarmar kinkiga. Petrisar är mycket lättare att hålla än troffar, har aldrig fått buken på Petrisar men det har hänt några gånger med troffar.

Om du vill ha Petrisar som leker och mår bra så behöver de mycket mat för att komma i lekkondition, jag byter vatten 2-3 ggr i veckan på mina (60%) och de leker regelbundet. Jag har ett 960 200x80x60.

Lycka till med Petrisarna
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• jhes
                        Användare
                        • September 2010
                        • 229

Ursprungligen postat av cabron021

Största problemet med att blanda pettrisar o troffar är maten, pettrisar behöver mångdubbelt mer mat.
                        Dom pettrisar jag har erfarenhet av och som behöver minst mat e trews o reds, macro äter i särklass mest så den har jag svårt att se som bra sällskap till troffar.

skulle va snyggt med ca. 15reds och 25ikola

Kommentar

• cabron021
                          Användare
                          • January 2013
                          • 37

Okej, det är en del delade åsikter om troffar och pettrisar i samma kar. Jag ska nog göra ett försök iallafall om jag hittar rätt fisk.

Tack maltandis.

jhes; Okej, kan du ge mig mer exakt information om just reds. Är lite osäker på vilka det är. Jag håller med, vore riktigt snyggt med några fina pettrisar och ett gäng troffar i samma kar. =)

Kommentar

• jhes
                            Användare
                            • September 2010
                            • 229

reds=red bulu, en av dom lugnare sorterna, kan bli rejält stor och är dyr!
                            Jag har själv inte blandat pettrisar med troffar och av dom som har e det typ 50/50 som får det att funka

skippar du troffarna så e ju trews + red bulu en ide..
                            Senast redigerad av jhes; 29 January 2013, 16:54.

Kommentar

• cabron021
                              Användare
                              • January 2013
                              • 37

Okej då känns det som att jag inte ska ge mig på det riktigt än om det är såpass mycket som inte får det att fungera. Är ändå rätt så ny i gamet. Jag får kanske nöja mig med troffar till att börja med och kanske köpa ett större kar i framtiden och köpa pettrisar då. Red bulu är inte helt gratis nej, men det är smällar man får ta helt enkelt

Ska fundera på detta. Men tack så mycket för all information. Har verkligen vart till en stor hjälp.

Kommentar

Arbetssätt...