Snälla Malawi ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Snälla Malawi ?

Jag undrar över vilka malawi som kan anses vara snälla. Den enda riktigt snälla jag har erfarenhet av är Golden. Har testat golden tillsammans med Svärdbärare och kejsartetror, mina golden har helt struntat i dem. Men om någon annan ciklid gett sig på dem så kan de försvara sig.
    Vilka andra malawi kan tänkas gå med sällskapsfisk?. Vissa aulonocara ?, socolofi ?. Ja vad tycker ni ( Obs avser inte att ha dem med sådana men frågan är med vilka det skulle tänkas gå...)
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

Iodotropheus sprengerae är ju kända som en av de fredligare inom mbuna och när det gäller Aulonocaror så kanske baenschi.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• HåkanM
      NCS Medlem

• November 2005
      • 1296

Ja om man läser Back to nature guide om Malawiciklider och kollar viilka som har den minsta rekommenderade akvariestorleken så är det
      fyra av de vanliga arterna som hamna i gruppen mest snälla.

Labidochromis caeruleus

Iodotropheus sprengerae

Pseudotropheus socolofi

Labidochromis joanjohnsonae ( eller Melanochromis ?, de flesta googleträffar visar detta?)

Ja vad tycker ni, är dessa 4 i en egen "snällhets" klass ?
      Senast redigerad av HåkanM; 05 February 2013, 23:13.

Kommentar

• HåkanM
        NCS Medlem

• November 2005
        • 1296

Ingen som har en åsikt om "snälla Malawi" förutom HÅE ?

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Jo det finns flera "snälla" malawi men jag förstår nog inte riktigt frågan, ska du ha dom med svärdbärare eller vadå?

Dom flesta copadichromis, lethrinops, otopharynx och aulonocara t ex är lugna fiskar, men om dom passar med svärdbärare, tetror eller andra "sällskapsfiskar" vet jag inte..

Kommentar

• cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

framförallt är ju vattenkvaliteten fel för den ena parten, och att ha malawiciklider med typ tetror tror jag är ganska stressande för tetrorna (egen åsikt) så därför gillar jag inte frågan, men lycka till
            Mvh
            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• HåkanM
              NCS Medlem

• November 2005
              • 1296

Nja jag avser inte just nu att ha malawi med sällskapsfisk men jag tycker frågan är intresssant då jag provat både kejsartetror ( pga ett haveri) och svärdbärare med golden och det gick förbluffande bra, malawina brydde sig helt enkelt inte ett dugg om de andra fiskarna.
              Vad gäller vattenkvalitet så är väl svensk kranvatten oftast typ 5 dh med buffrat ph till 8,5. så jag kör nu med bikarbonat till "allt" för att ha stabila värden,
              känns farligt att låta "buffrat" kranvatten sänka ph till 6,5-7 och sen fylla på med Ph 8,5. Så frågan är kanske lite teorestisk men tycker ändå att det är intressant att få veta vilka malawi som ligger i snällhetstoppen....

Kommentar

Arbetssätt...