1078L goes Rovfisk/Jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Den bilden är det inget fel på, kanonbild

Nu blir det ytterligare en farlig tävlande i fototävlingen för dom som brukar delta Själv röstar jag bara.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Underbara foton
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• roedkft
        Användare
        • June 2010
        • 189

Grym dat! Hur stor är den?

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Den bilden är det inget fel på, kanonbild

Nu blir det ytterligare en farlig tävlande i fototävlingen för dom som brukar delta Själv röstar jag bara.
          Tackar!
          Tänkte faktiskt försöka vara med lite i fototävlingen nu. Får se hur det kommer går.

Ursprungligen postat av DaRe
          Underbara foton
          Tack tack.

Ursprungligen postat av roedkft
          Grym dat! Hur stor är den?
          Tack.
          Den är ganska liten fortfarande runt 10cm så 4-5cm hög. Men den äter pellets så den växer bra.
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

Ursprungligen postat av affealien
            Allt för att underlätta för mig själv.

Nu när jag la ner saltvattens karet så hade jag en doserpump med 3 kanaler över. Perfekt till PMDD alltså, så nu mer sitter den på mitt datorbord bredvid 1000L karet och doserar PMDD 3 gånger om dagen medan lyset är tänt för att hålla uppe näringsnivåerna över hela veckan.
            Häftigt! Och smart! Vad kostar en sådan?!

Kommentar

• affealien
              Användare
              • January 2012
              • 1157

Kostade 1800kr plus frakt från Hongkong när jag köpte den. Sen kan du åka på eventuell tull osv.
              Ser nu att de även fått in en billigare variant också.

Mvh
              //Alf

Kommentar

• affealien
                Användare
                • January 2012
                • 1157

I dag har det fotograferat lite insekter med några kompisar och de har lärt mig lite mer om fotografering med blixt och macro objektiv så småtestade lite här hemma men måste jobba lite mer på inställningarna med blix och tror jag ska skaffa en diffusor med.
                Men fick 2 hyfsade bilder på Azulen och en på Ocellarisen.

EDIT: glömde en bild på Cichla kelberi n
                Bifogade filer
                Senast redigerad av affealien; 01 August 2013, 19:28.
                Mvh
                //Alf

Kommentar

• pereli
                  NCS Medlem
                  • August 2011
                  • 69

Fina bilder, nummer 2 är riktigt bra
                  Min fotoblogg

http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Grymt bra!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Verkligen fina fisken!
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• FrePGun
                        Användare
                        • March 2009
                        • 2410

Sjukt coola firrar!!! Kan bara hoppas mina kommande gäddor kommer se hälften så imponerande ut...

Kommentar

• affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

Finns många snygga gäddciklider så tror inte du behöver oroa dig.
                          Mvh
                          //Alf

Kommentar

• affealien
                            Användare
                            • January 2012
                            • 1157

Här har det inte hänt mycket på ett tag... Efter att arowanan dog så har jag tappat sugen lite på rovfiskar. Det var arowanan jag egentligen ville ha tror jag, kommer kanske ha en sådan en dag igen men då blir det i ett kar där jag kan ha den som vuxen.

Så nu när jag fått tag i en av mina drömfiskar Satanoperca daemon så går planen tillbaka till vad detta var från början. Ett renodlat SA kar med ciklider och malar. Har hunnit prova saltvatten och Tanganyika emellan och faktiskt känna efter vad jag gillar bäst och det faller alltid tillbaka till de större cikliderna från Sydamerika, speciellt jordätarna ligger mig nära hjärtat.

Just nu går S.Daemon på uppväxt i mitt 220L så rovfiskarna kommer få bo kvar hos mig tills efter årsskiftet i alla fall innan S.daemon ska få flytta över till 1000L men jag kände att något mer än 8st jordätare ville jag ha i 1000L så tittade runt lite och tänkte först på diskus men eftersom DaRe gjorde den kombon kände jag att jag inte ville härmas. Men hittade en annan plattfisk som inte är lika färgglad och det blev Uaru.

Funnits vildfångade på Glasers lista ett längre tag men priset varit lite dyrt med tanke på storleken så jag har tvekat länge. Sedan är det inte många som tar hem från dem så en resa till bromma hade troligtvis varit nödvändig. Men så nu i veckan tänkte jag titta på listan igen bara för att peppa mig själv lite eller nått... Då visade det sig att Akvarieteknik hade hemma Uarusar för en tredjedel av priset glaser tog. Säkert odlade för det stod inget om vildfångade men det spelar mig mindre roll faktiskt. Så jag åkte in på lokala Djurmagazinet och beställde 8st småttingar på 3-4cm. Till en början kommer de få gå i 220L med S.Daemon så även de får växa på sig sedan flyttar de med när rovfiskarna flyttat ut.

När rovfiskarna är borta kommer det göras om lite i inredningen på akvariet också, har sett likadant ut sedan jag startade det i stort sett så kan vara kul med lite förändring, sedan får man försöka anpassa scapen efter växtlöshet eftersom Uarusarna troligtvis kommer äta upp alla växter. Tänker försöka med lite anubis och liknande till att börja med så får vi se hur det går.

Den tilltänka fisklistan i 1000L blir i alla fall som följer
                            8st Satanoperca daemon
                            8st Uaru amphiacanthoides .
                            Malarna har jag redan de flesa... kan bli någon till.
                            4x ancistrus
                            1x L-081 golden nugget
                            1x L-015
                            1x L-190
                            2x L-200 "Highfin"
                            3x pimelodus albofasciatus
                            Mvh
                            //Alf

Kommentar

• affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

Efter lite tråkigheter hemma så kommer jag troligtvis flytta upp till umeå igen och då kommer detta kar säljas. Men satanopercorna och uarusarna får flytta med mig och så får jag se till att få tag i ett nytt kar med storlek när jag väll bosatt mig där uppe.

Så här såg karet ut i dag när de sista fiskarna lämnat det. Kommer en annons på skrället senare.
                              Mvh
                              //Alf

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Låter tråkigt. Kanske du kommer igen efter flytten?

///David

Kommentar

Arbetssätt...