1078L goes Rovfisk/Jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Arowanan har ju inga tänder att tala om när man tittar på Garsen
    Mvh
    //Alf

Kommentar

• FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

1078L goes Rovfisk/Jordätare

Ursprungligen postat av affealien
      Arowanan har ju inga tänder att tala om när man tittar på Garsen
      Haha nä. Var inne på Hercules zoo idag dom hade två Gars på ca 15 cm. Såg grymt stygga ut!!

Kommentar

• affealien
        Användare
        • January 2012
        • 1157

Arowanan växer och blir snyggare!
        Annars händer det inte alls mycket, ganska låg nivå på akvariefronten just nu och mycket annat som händer i livet.

Bild på skrället.
        Bifogade filer
        Mvh
        //Alf

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Ujuj, den ser fin ut. Hur gör man för att minimera drop-eye (eller heter det droop-eye)?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Ursprungligen postat av DaRe
            Ujuj, den ser fin ut. Hur gör man för att minimera drop-eye (eller heter det droop-eye)?
            Ja riktigt snygg!

Jag läste någon gång för länge sen att man kunde ha pingisbollar som ligger och flyter runt i burken för att förhindra dropeye. Att det skulle göra att fisken håller sig alert mot ytan som i deras naturliga miljö. Låter lite långsökt men jag har noll erfarenhet så jag vet inte.

Det lär ju vara rätt coolt att mata med syrsor och andra insekter som snart vaknar till liv. Man bör väl se till så att inte fisken hoppar upp i något och skadar sig bara.

Kommentar

• affealien
              Användare
              • January 2012
              • 1157

Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Ja riktigt snygg!

Jag läste någon gång för länge sen att man kunde ha pingisbollar som ligger och flyter runt i burken för att förhindra dropeye. Att det skulle göra att fisken håller sig alert mot ytan som i deras naturliga miljö. Låter lite långsökt men jag har noll erfarenhet så jag vet inte.

Det lär ju vara rätt coolt att mata med syrsor och andra insekter som snart vaknar till liv. Man bör väl se till så att inte fisken hoppar upp i något och skadar sig bara.
              Tack tack!

Joo har faktiskt tänkt testa att mata med lite insekter för den är verkligen på hugget på saker som flyter. Men du har helt rätt, är min inte beredd och råkar skrämma den smäller det ordentligt i täckglaset och man blir själv rädd.

Dropeye finns det ingen som vet exakt vad det beror på.
              En del tror på att de tittar för mycket ner och åt sidorna därför drar de ut musklerna i ögonen och de blir hängande. Den teorin Erik pratar om att försöka förhindra här med pingisbollen. Andra tror det kan ha med att man matar med för proteinrik mat och de då växer för snabbt och då bildas detta. Men varför det bara skulle sätta sig på ögat vet jag ej.
              Sedan finns teorier om bakterier och allt möjligt men inget som är bevisat, man skulle varit biolog så man kunnat forska i ämnet.

Som syns på bilden börjar denna få lite dropeye på ena ögat vilket är mycket tråkigt.
              Mvh
              //Alf

Kommentar

• affealien
                Användare
                • January 2012
                • 1157

Arowanan har ju som sagt varit en favvo länge men ett kar med bara en arowana i är inte jätte roligt. Därför har jag börjat leta efter lite kamrater till den som inte blir mat.

Så efter att tittat på lite allt möjligt så börjar jag falla tillbaka mot ciklider igen, de är ju bara för härligt med lite bråk och tjafs mellan fiskarna.

Släktet jag tittat på är Cichla och då framför allt Cichla orinocensis och Cichla kelberi . En grupp på kanske 5st hade varit riktigt roligt, stora hungriga och ciklidiga. Ska tydligen vara rätt snälla mot andra fiskar, som de inte kan äte då, men tjivas i gruppen precis som ciklider ska vara.

akvarieteknik har en hel del cichlor hemma så blir kanske att beställa några.

citerar en text som en som kallar sig "Ettfettbranamn" skrev som beskriver dessa på ett roligt sätt

Ursprungligen postat av Ettfettbranamn
                detta är en tolkning, inte fakta.

Inledning:

När du köper cichla är det första du ska tänka på att du köper en ciklid, men bara för det ska du inte tro att du köpt en ciklid. Det du gjort är att du köpt muskler som driver en mun. En väldigt stor mun. det är vad alla cichla har gemensamt.

Det finns väldigt många arter av cichla, de hybridiserar i det vilda, bor på otillgängliga ställen, finns i massvis med färger/teckningar pga bifloder etc vilket gör det omöjligt att säga hur många. Alla kommer från sydamerika och ska därför ha temperatur och vatten därefter även om de finns i Florida och på många andra ställen där vattnet tillåter. De är Amazonas svar på vår Abborre, de är en mycket uppskattad sportfisk. De jagar allt som är mindre än dem själva och är duktiga på det.

De drag de delar med övriga ciklider är att de är föds i kullar om cirka 1000 miljoner, alla utom 3 går åt, de börjar fladdra med gälarna för att hota, måste testa alla fiskar som kommer ner i karet. De kar som de inte delar med cikliderna är att de faktiskt är tillräckligt häftiga för att man inte ska tröttna på dem och vilja nacka dem. De är som unga, dumma hundar i karet, dummast, först och starkast vinner.

Barnuppfostran:

småcichlor är väldigt sköra varelser (vilket uppvägs av att de är odödliga som stora) och vill ha massvis med mat 3-4ggr per dag, relativt varmt vatten och lider av svår hybris, dvs, de sväljer ofta ihjäl sig. låt dem ha lite utrymme, inte för att de nödvändigtvis behöver det utan på grund av sättet du bör mata småcichlor. Det är knepigare att hålla stabila värden i ett litet kar. De dubblar sin storlek varje månad första tiden tills de når typ 15, efter det går det bara makalöst fort upp till 25 där de börjar växa jättefort upp till 35 Efter det är det som vilken monsterfisk som helst.

Tankmates:

Här har vi extremfall av "passar med allt de inte får in i munnen". De är inte aggressiva alls på samma sätt som många monsterfiskar men däremot är de verkligen som en flock hundar. De slåss med varandra för skojs skull och har skoj när de slåss men det är ovanligt med seriösa skador. Jag rekommendar en GRUPP cichla, dvs inte 3 eller 4. De figurerar i alla sorters kar, allt från p-bass/rtc/channa/clownkniv till p-bass/svindyra rockor/svindyra dats/tigrinus

De är en perfekt mellan-nivåfisk för dig som vill ha färg och fart i karet. Om dats är en salongsberusad kvinnlig modell i en Porche Speedster 56a är P-bass en Volvo 240 med V8 och flames och en aprak norrlänning bakom ratten, Du kan ha jävligt kul med bägge men det är en fråga om vad du föredrar.

Storlek/kar/matning:

Alla p-bass blir stora, och är ännu större än de är pga sin hundighet, så fort det finns mat i närheten börjar alla vifta på svansen och sen är du genomblöt. En fisk på 45cm och 2kg som består av muskler, entusiasm och mun kan komma upp i häpnadsväckande hastigheter på ingen sträcka alls. För att verkligen hålla en grupp av de mindre arterna rekommenderar jag minst 200x80x60 dvs standard 960 och det är riktigt i underkant. De äter ALLT, men föredrar av någon anledning ofta att maten inte nuddat botten vilket är en välsignelse för allt annat i karet.
                Senast redigerad av affealien; 20 April 2013, 12:58.
                Mvh
                //Alf

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

Ha ha ja den beskrivningen var bra, inte för att jag vet något om cichlor men jag fick en riktigt rolig bild av dom!

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Asbra skrivet.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• affealien
                      Användare
                      • January 2012
                      • 1157

En kille i akvarieföreningen ska lägga ner sitt akvarium och ta paus från akvaristiken ett tag, han satsar på ormar just nu, så jag har turen att få köpa 3st cichlor av honom som är lite ovanligare sorter och till bra pris dessutom.
                      På söndag åker jag och hämtar dem och bjuder på en kvällsbild på arowanan så länge.
                      Bifogade filer
                      Mvh
                      //Alf

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Vilka cichlor blivve det?

///David

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Sicken tur du har!
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• affealien
                            Användare
                            • January 2012
                            • 1157

Ursprungligen postat av DaRe
                            Vilka cichlor blivve det?
                            Det är 3st han har på runt 15-16cm så tanken är att jaga fram 2 vuxna till av någon sort sedan när dessa vuxit på sig så de inte får för sig att äta varandra.

Det är i alla fall en Cichla kelberi , en Cichla orinocensis och en Cichla piquiti (Azul)

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Sicken tur du har!
                            Tur och tur... Han har funderat på att lägga ner ett tag och såg sin chans att lura på mig fiskarna.
                            Mvh
                            //Alf

Kommentar

• affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

Lyckades inte hålla mig ifrån Ciklider så länge dock.
                              Deras beteenden är ju bara för härligt för att kunna motstå.
                              Mvh
                              //Alf

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Sv: 1078L goes Rovfisk/Jordätare

Wow imponerande arter

///David

Kommentar

Arbetssätt...