1078L goes Rovfisk/Jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

You'll be back...

Själv tömde jag mitt 1000-l vid flytt för ett halvår sen. Går gerbiler i det nu i garaget. Kör vidare på sparlåga med 540-l men laddar för ngt större!

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Sv: 1078L goes Rovfisk/Jordätare

Ursprungligen postat av affealien
      Sen kommer jag nog fortsätta hänga här för jag gillar forumet och stämningen här.
      *gilla*
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• affealien
        Användare
        • January 2012
        • 1157

Som det ser ut nu är det inget våldsamt drag efter karet och vi kanske kommer köpa en helt sprillans ny lägenhet men får inte tillträde fören sensommaren/hösten 2014 och blir det så kommer jag nog behålla karet ett tag till. Men då med lite annan besättning, Sneglat lite på gäddciklider.

Just nu ligger vi etta på lägenheten och ska åka och titta på en visningslägenhet på söndag och efter det bestämma oss. Vi tycker läget är super bra nära grönområden och skog, perfekt för tjejen som vill gå med hunden, ändå bara ca 2km in till centrum. I Uppsala behöver man inte oroa sig för att göra någon större förlust på lägenheter som det ser ut nu så tanken är att bo i denna i nått/några år sedan sälja och köpa en villa i stället. Med handpennings kravet på 15% är det nästan omöjligt att köpa villa om man inte har nått man kan sälja först.
        Mvh
        //Alf

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Hahaha, det kanske inte blir så lång paus som du hade tänkt dig. Gäddor vore ju coolt är helt klart ett av alternativen jag funderar på också, men vilka??
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

De gäddor jag tittat lite på nu som jag tycker verkar tuffa och stora är Crenicichla johanna och Crenicichla sp. "xingu 1"
            Men vi får se om någon/några veckor om vi köper nya lägenhet och jag i så fall behåller karet. Då blir det att söka lite efter 2st av någon av sorterna.
            Mvh
            //Alf

Kommentar

• affealien
              Användare
              • January 2012
              • 1157

Nu är det klart med lägenhet och vi har skrivit kontrakt. Kvartal tre 2014 är vår nya lägenhet klar för in flytt.

Det ger mig alltså över ett år så då återgår jag till planen att behålla karet och köra på i ett år till i alla fall sedan blir det att göra ordentliga försöka att sälja det med att slänga ut det på blocket osv.

Så det firades med inköp av nya fiskar. Det blev 30st neontetror som jag bjuder på en bild på här.
              Bifogade filer
              Senast redigerad av affealien; 05 March 2013, 18:08.
              Mvh
              //Alf

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Slurp!

///David

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Dessa neontetror kommer att försvinna i rask takt!
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• affealien
                    Användare
                    • January 2012
                    • 1157

Sv: 1078L goes Rovfisk/Jordätare

Det tror jag med.
                    De slukade 20st zebrafiskar på en vecka och dessa är ju grymt mycket långsammare så de är nog borta ganska snart.

Egentligen vill jag att de ska äta dött som räkor, torskfilé eller pellets men tyvärr har det inte ens visat intresse för röda mygg så får köra lite levande emellanåt så de inte ska dö bort. Men det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa tetror hela tiden.
                    Senast redigerad av affealien; 06 March 2013, 05:17.
                    Mvh
                    //Alf

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

1078L goes Rovfisk/Jordätare

Det tror jag med.
                      De slukade 20st zebrafiskar på en vecka och dessa är ju grymt mycket långsammare så de är nog borta ganska snart.

Egentligen vill jag att de ska äta dött som räkor, torskfilé eller pellets men tyvärr har det inte ens visat intresse för röda mygg så får köra lite levande emellanåt så de inte ska dö bort. Men det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa tetror hela tiden.
                      Jag köpte ett Juwel Lido som jag ska knöla fullt med levande födare! Borde bli så man kan slänga över något levande en dag i veckan iaf!

Vad blev de för art?!

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

.................. så får köra lite levande emellanåt så de inte ska dö bort. ..........
                        De kommer inte att dö bort så fort! De klarar sig säkert utan käk i några veckor!
                        Jag skulle vänta med att mata dem i några dagar och sedan kasta i några små räkbitar. Snart går det också att grava efter mask och det kommer de säkert att äta.
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

Ursprungligen postat av Punkfredd
                          Jag köpte ett Juwel Lido som jag ska knöla fullt med levande födare! Borde bli så man kan slänga över något levande en dag i veckan iaf!

Vad blev de för art?!
                          Ja det funkar säkert, men helst vill jag nog att de ska äta levande helt och hållet. Hoppas på det ska fungera.

Arten är Florida Gar som sagt, en av de mindre och lättaste att få tag i.

Ursprungligen postat av Wilhelm
                          De kommer inte att dö bort så fort! De klarar sig säkert utan käk i några veckor!
                          Jag skulle vänta med att mata dem i några dagar och sedan kasta i några små räkbitar. Snart går det också att grava efter mask och det kommer de säkert att äta.
                          De gick först i ca 2 veckor utan att äta och då köpte jag zebrafiskarna för att veta att de faktiskt ätit något eftersom de inte fått mat i butiken. Sen har de nu gått nästan 6 veckor utan att de ätit något så därför jag köpte neonerna.

Jag har testat att fiska, med sytråd och räkbit, framför ansiktet för dem, lämnat biten hängande i strömen i karet över natten, haft bitar liggande på botten, kört pellets som flyter och med röda mygg men inget är intressant. Hoppas nu på få dem att växa lite sen kommer jag att gå in på att försöka få dem att äta dött igen.
                          Mvh
                          //Alf

Kommentar

• affealien
                            Användare
                            • January 2012
                            • 1157

Andra drömfiskar som man nog inte kommer äga är Red Tail catfish och Ripsaw (mother of snails) på grund av att de blir enorma och det väldigt snabbt också.
                            Men ville gärna ha nått som substitut för dem, men som är mindre, eftersom jag gillar deras utseende och beteendet verkar intressant.

Efter lite efterforskning föll valet på pimelodus maculatus eller Pimelodus ornatus. En lite mindre mal som ändå har dessa beteenden och kostade inte nå vidare stora summor heller så tänkte beställa en grupp på 3st sådana.
                            Mvh
                            //Alf

Kommentar

• affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

Efter att frågat efter lite insperation på rovfisk.se kom jag fram till att brown bullhead (Ameiurus nebulosus) är den mal som passar det jag vill ha och även ryms i karet. Nu är ju bara frågan om dessa går att få tag i enkelt i sverige eller om jag får nöja mig med en pleco tillslut.
                              Mvh
                              //Alf

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Intressant det vore helt klart kul att följa denna resa med bilder och dylikt!

///David

Kommentar

Arbetssätt...