1078L goes Rovfisk/Jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Ja ni som följ min tidigare tråd om när jag byggde bänk och handlat fiskar till detta kar vet ju redan men för er andra så skickar jag med en länk här till den gamla tråden.
    1078 Liter SA/jordätare

Det jag var helt bombsäker på när jag köpte och planerade detta karet var att det var Jordätare jag vill ha för jag tycker de är riktigt intressanta. Resterande fiskar har jag inte varit riktigt säker på och lixom testat mig fram. Flaggcikliderna var absolut inte min sorts fisk även om jag trodde det men chokladcikliderna gillar jag fortfarande men inte riktigt säker på om jag vill ha kvar dem fortfarande. Hittar jag någon som vill köpa även dem så ryker de nog men flaggorna åker absolut, får jag dem inte sålda hamnar de hos någn butik i stan.

De nya fiskarna som kommer att ersätta dessa fiskar i de övre regionerna av karet är 3st Florida Gars (Lepisosteus platyrhincus) tycker de är riktigt läckra med sitt utseende och ska även vara en väldigt lugn rovfisk. Troligtvis kommer jag även investera i någon fler och större L-mal, gärna någon träätare eftersm jag tycker verkligen om formen på dem och de stora pansarliknande fjällen. L330, L137 och L360 är några av dem jag fallit lite extra för. Angående jordätarna så kommer de att få bo kvar i karet. Jag älskar dem lika mycket fortfarande, tycker de är helt underbara fiskar men grymt intressant beteende.

Själva karet kommer få en mindre remake, halva karet kommer byggas om och lite växter försvinna på den del och ersätas av lite mer rötter i stället.

Jag kommer fortsätta som vanligt med mycket bilder. Hoppas folk kan uppskatta detta även om det nu inte kommer vara renodlat SA eller ciklidkar längre.
    Mvh
    //Alf
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Sv: 1078L goes Rovfisk/Jordätare

Vilka jordätare tänker du dig.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

Jag kommer behålla satanopercorna som jag har nu men sedan är det Guianacarorna som är ett frågetecken skulle egentligen vilja ha kvar dem men har inget annat kar att flytta dem till tyvärr. Är lite sugen på testa någon Geophagus variant i det stora nämligen.
      Mvh
      //Alf

Kommentar

• aejohansson
        Användare
        • May 2011
        • 432

Hörde jag en Arowana också?

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Ursprungligen postat av aejohansson
          Hörde jag en Arowana också?
          Arowana vill jag egentligen ha men de växer ur karet lite för snabbt om jag köper en silver och en Asiat är lite väl dyr och karet är ju gränsfall smalt till dem också även om det skulle fungera. Vi får se vad jag hittar på helt enkelt.
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

Jag har lyckats fått sålt 1 flaggciklidpar och de andra paret är bokat och blir förhoppningsvis sålt ganska snart det också. Har chokladerna ute på annons också men inget intresse har visats och jag har funderat lite och kanske behåller dem i alla fall.

Lite ny inredning på en halvan av karet har kommit till med en stående rot som fiskarna kan simma runt så det blir lite som ett träd. Inte helt 100% på placeringen och allting runt om kring men det går ju ganska lätt att flytta fortfarande. Kommer lite bilder på det men ber om ursäkt för det smutsiga glaset sedan flyger det runt en hel del partiklar i karet nu när jag rört runt också.

Sedan har 3st nya innevånare dykt upp men just nu går de i ett 54L kar för att växa till sig lite.
            Bifogade filer
            Mvh
            //Alf

Kommentar

• aejohansson
              Användare
              • May 2011
              • 432

Svart funkar, den blir inte lika snabbt stor som en silver aro

Kommentar

• affealien
                Användare
                • January 2012
                • 1157

Joo har tittat lite på dem tidigare men har varit svårt att få tag på någon till ett vettigt pris. Blir Florida gars nu i stället i övre delen.
                Mvh
                //Alf

Kommentar

• stavhem
                  Användare
                  • January 2011
                  • 119

Kul, på malfronten tycker jag du ska köra på l137, typ 3-4st. L360 kommer nog bli ganska svår att få tag på. Men du kan ju ha flera olika arter av malar. l 330 är ju ganska lik alla andra panques så där kan du ju köra flera olika arter om du vill. Men det finns ju många trevliga malar, l114 är favvo hos mej.

Kommentar

• affealien
                    Användare
                    • January 2012
                    • 1157

Ursprungligen postat av stavhem
                    Kul, på malfronten tycker jag du ska köra på l137, typ 3-4st. L360 kommer nog bli ganska svår att få tag på. Men du kan ju ha flera olika arter av malar. l 330 är ju ganska lik alla andra panques så där kan du ju köra flera olika arter om du vill. Men det finns ju många trevliga malar, l114 är favvo hos mej.
                    Har faktiskt tittat en del på L-137 och sett att imazo har sådana inne. Tänkt beställa långt före jag kom in på rovfisk spåret men det har aldrig blivit av. Gillar verkligen deras utseende, ser ut som urtidsdjur när det är så stora och fjällen så tydligt synliga. Någon sorts träätare blir det i alla fall. L-114 är också snygg men lite väl dyr nästan, får se när jag väl kommer dit. Just nu ska jag koncentrera mig på att få Garsen att äta.
                    Mvh
                    //Alf

Kommentar

• stavhem
                      Användare
                      • January 2011
                      • 119

L114 är iaf billigare än l137 vad jag vet. Men det beror ju på storleken också

Kommentar

• affealien
                        Användare
                        • January 2012
                        • 1157

Tyvärr får jag stryka denna planen.
                        Kommer troligtvis att flytta inom en snar framtid så kommer avveckla detta kar, sälja fiskarna och karet, för att förhoppningsvis komma tillbaka med ett större kar senare när jag väl bosatt mig på nytt ställe.
                        Mvh
                        //Alf

Kommentar

• Banderad
                          Användare
                          • February 2006
                          • 3479

Trist att det blir så. Men roligare för dig när du kommer tillbaka med större kar

/Jocke

Kommentar

• affealien
                            Användare
                            • January 2012
                            • 1157

Det är så besvärligt att flytta detta aset och blir det villaköp så har man en hel del annat att göra i början så fiskarna mår nog bättre hos någon med mer tid.

Komma tillbaka det lovar jag att göra men vet inte när. Saltkaret behåller jag i alla fall för det är lätt flyttat men om det fortsätter som salt eller blir sött får vi se. Sen kommer jag nog fortsätta hänga här för jag gillar forumet och stämningen här.
                            Mvh
                            //Alf

Kommentar

• johho
                              NCS Medlem

• March 2007
                              • 1825

Här har vi förklaringen

Kommentar

Arbetssätt...