längsmalt kar, ca m 7, men inte så tungt, förslag!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • August 2008
    • 251

    längsmalt kar, ca m 7, men inte så tungt, förslag!

    nu har jag varit borta från akvarievärlden i nästan två år (när jag sålde mitt kar) men den drar liksom i magtrakten av saknad. ett nytt projekt föddes ikväll efter många dagars hur ska jag göra. jag har en sjumetersvägg som ska bli bokhylla. om jag i brösthöjd (sittande) installerar ett kar på sisådär 30x30x700, kan jag ha böcker under och över, eller hur. bäck eller strömakvarium tänker jag direkt. är det någon här som har nåt liknande, erfarenhet, vetande eller annat hjälpsamt, bromsande eller stimulerande, är jag megatacksam! vet förresten en hel del om SA, tänker använda ett "hamburger mattenfilter! prioriterar få vattenbyten och få fiskar framför motsatsen. gärna växter och stenar för att ställa till det för strömmen. hilsen! c
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • chippog
    Användare
    • August 2008
    • 251

    #2
    långsmalt kar, ca m 7, men inte så tungt, förslag!

    nu har jag varit borta från akvarievärlden i nästan två år (när jag sålde mitt kar) men den drar liksom i magtrakten av saknad. ett nytt projekt föddes ikväll efter många dagars hur ska jag göra. jag har en sjumetersvägg som ska bli bokhylla. om jag i brösthöjd (sittande) installerar ett kar på sisådär 30x30x700, kan jag ha böcker under och över, eller hur. bäck eller strömakvarium tänker jag direkt. är det någon här som har nåt liknande, erfarenhet, vetande eller annat hjälpsamt, bromsande eller stimulerande, är jag megatacksam! vet förresten en hel del om SA, tänker använda ett "hamburger mattenfilter! prioriterar få vattenbyten och få fiskar framför motsatsen. gärna växter och stenar för att ställa till det för strömmen. hilsen! c
    en kan bli beroende av att sitta framför karet

    Kommentar

    • ReGGae_Ripan
      Användare
      • June 2012
      • 100

      #3
      Spontant känner jag att 7 meter x 30 cm glasskivor kommer nog en glasmästare ha väldigt svårt för att göra. Sen för dig att få in sånna i hemmet såvida du inte ska beställa det klart, då är det genast ännu värre. Men skulle du lyckas hitta någon som ställer upp på det så skulle ju det var häftigt att se ett stim Corydoras på en sån lång och trång yta.

      Kommentar

      • chippog
        Användare
        • August 2008
        • 251

        #4
        Ursprungligen postat av ReGGae_Ripan
        Spontant känner jag att 7 meter x 30 cm glasskivor kommer nog en glasmästare ha väldigt svårt för att göra. Sen för dig att få in sånna i hemmet såvida du inte ska beställa det klart, då är det genast ännu värre. Men skulle du lyckas hitta någon som ställer upp på det så skulle ju det var häftigt att se ett stim Corydoras på en sån lång och trång yta.
        har tänkt på det och antar att det är lättast att limma ihop ett antal glasrutor för att komma upp till 7 m. jag hade ändå inte räknat med en lång sjumetersfront utan avbrott, snarare att placera stenar på insidan frontglaset eller nåt för att det inte ska störa för mycket. genom att det är så långsmalt behöver väl glaset inte vara så tjockt heller? men det bör väl vara en aluminiumram? det är nog det som är knäckfrågan??? eller går det utan ram? nån? lustigt, corydoras tänker jag också på i det karet. om det överhuvudtaget går att realisera, är det nog inget som går fort.
        en kan bli beroende av att sitta framför karet

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

          #5
          Ursprungligen postat av chippog
          har tänkt på det och antar att det är lättast att limma ihop ett antal glasrutor för att komma upp till 7 m. jag hade ändå inte räknat med en lång sjumetersfront utan avbrott, snarare att placera stenar på insidan frontglaset eller nåt för att det inte ska störa för mycket. genom att det är så långsmalt behöver väl glaset inte vara så tjockt heller? men det bör väl vara en aluminiumram? det är nog det som är knäckfrågan??? eller går det utan ram? nån? lustigt, corydoras tänker jag också på i det karet. om det överhuvudtaget går att realisera, är det nog inget som går fort.
          Det är ju höjden som avgör hur tjockt glas det ska var för det är vattenpelar trycket som ställer till det. Om du kollar Kalkulatorn här så säger den att 4mm duger men tror inte priset skiljer så mycket om du skulle ta 6mm och det tycker jag känns säkrare i alla fall. Nästa 700L på golvet är ju inget man är intresserad av att ha.

          Svårt att bygga hela i ett stycket som sagt eftersom du vill ha det så långt och frakta den glasbiten lär ju inte vara tokenkelt men det går nog om man får hjälp av någon glasfirma och får låna deras lastbil osv.

          Ram behövs absolut inte. Ska du dessutom skarva rutorna kommer det bli ännu värre om du ska ha ram. Bara få hjälp av någon som kan detta med att bygga akvarim så är det bara sätta en ram i överkant och sedan montera stag på rätt ställe så är ett helglas lika hållbart. Fördelen med ram är ju att man inte skadar hörn och kanter lika lätt.
          Hittade en bild på ett stort kar med skarvad ruta så får du en uppfattning hur det kan seut utan ram.
          Klicka på bilden för större version

Namn: 446-33437.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,0 KB
ID: 683829

          Angående att bygga strömt akvarium så finns ju en enkel och smart lösning, dra PVC/kabel-rör under sanden hela längden på karet och ha pumpar på ena sidan med insug på andra sidan.
          Typ som denna skissen.
          Klicka på bilden för större version

Namn: river_tank_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 28,9 KB
ID: 683828
          Senast redigerad av affealien; 27 January 2013, 09:34.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Olivaw
            Användare
            • July 2012
            • 115

            #6
            Jaha, där hamna ju mitt projekt som bara är 250 cm långt i skuggan
            Skämt åsido, grym ide' ! Vad tänkte du ang. belysningen? I en bokhylla borde väl LED bli bra? Då kan man ju få skuggiga partier också.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • September 2006
              • 796

              #7
              Jag har hört om så långa privata bäckakvarier, men aldrig sett något. Vissa tekniska problem om man inte vill bygga på plats, men det går att lösa. Det stora problemet är att få fors på en sådan bäck. Alltså att transportera tillbaks vattnet uppströms. Antingen måste du ha plats för pump och GROV slang. Eller också en avdelare längsmed hela akvariet så att vattnet "rinner tillbaka" bakom bakgrunden. där finns större tekniska problem än själva akvariet. Du får antagligen experimentera med flera pumpar innan det blir lagom flöde (utan att det rinner över) och då måste du ha utrymme för en hel del apparatur utanför akvariet (en bokhyllevägg är ju lite begränsad i det avseendet - om du inte gör hål i väggen och sköter det från baksidan).

              Här är en länk med en bild på ett strömakvarium där vattnet går bakom bakgrunden:
              När man vill ha hjälp med allt från renovering till enklare snickerier, så vill man anlita ett företag som man kan lite på. Det hittar ni här!


              Min nioåriga dotter har dessutom kommentaren: Blir inte böckerna blöta?

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • December 2002
                • 811

                #8
                Har provat varianten med pvc i botten och kan varmt rekomendera den då det funkade klockrent.
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  Användare
                  • September 2006
                  • 796

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rivulatus
                  Har provat varianten med pvc i botten och kan varmt rekomendera den då det funkade klockrent.
                  7 meter?

                  Kommentar

                  • chippog
                    Användare
                    • August 2008
                    • 251

                    #10
                    först, erik, hälsa din dotter, att jag verkligen gillar hennes kommentar! oftast brukar det dock vara problem med för torr luft och så hade jag tänkt mig en massa täckglas, ca 90%, om det funkar är en obesvarad fråga till. affe, väldigt bra foto och skiss. det bör funka på ett liknande sätt. så klart, erik, 7 m är mycket och kan nog enbart med tillräckligt stor diameter på röret (eller flera rör, rentav en liten kulvert ...) greppas. jag hade tänkt mig cirka en meter av karet för "hamburger mattenfilter" eller dylikt samt pump/pumpar, nog liknande skissen ovan. om det ska bli en ström att prata om får ju filterytan ha en viss storlek. hur blir det akustiskt, tror ni? går det att lösa något så där tyst? led-lampor hade jag helt klart tänkt i möjligaste mån, oli. skuggpartier? låter spännande! det här blir nog inte klart i år ... förra kar gick hädan på grund av brott om. då så! dock en massa insomningsproblem; skrivblocket ligger bredvid sängen!
                    en kan bli beroende av att sitta framför karet

                    Kommentar

                    • chippog
                      Användare
                      • August 2008
                      • 251

                      #11
                      oli! berättar mer, hur du tänker med 2,50 m!
                      en kan bli beroende av att sitta framför karet

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • December 2002
                        • 811

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        7 meter?
                        Nej bara 1,5 meter, man förlorar ju lite i tryck per meter så det kan vara att tänka på om det var det du menade.
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rivulatus
                          Nej bara 1,5 meter, man förlorar ju lite i tryck per meter så det kan vara att tänka på om det var det du menade.
                          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          Här är en länk med en bild på ett strömakvarium där vattnet går bakom bakgrunden:
                          Ett annat alternativ skulle kunna vara att pumpa upp vatten i ett grovt rör (typ avloppsrör) som ligger ovan akvariet, bakom belysningen. Då behöver pumparna bara lyfta vattnet några decimeter, och sedan får gravitationen se till att det transporteras sju meter till andra änden av akvariet. Utan att räkna på det tycker jag det borde vara energieffektivt jämfört med att trycka/suga vattnet genom sju meter rör.

                          Om man har utrymmet att skapa ett bra utrymme bakom bakgrunden (eller under en dubbel botten?) är det dock kanske det allra mest energieffektiva om det drivs med streampumpar?
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • Olivaw
                            Användare
                            • July 2012
                            • 115

                            #14
                            Jag funderar på att bygga mig ett låångsmalt kar, ungefärliga mått 250cm långt, 30cm högt, 20-30 cm brett. Min tanke är att ha hängande belysning så att plantor kan få växa upp över ytan och att ha utblås från pumpen i ena änden så man går från strömt vatten i den ändan till lugnt vatten där vattnet går ur. Ev, vill jag ha


                            Så här långt har jag kommit i mina funderingar om mitt kar, chippog. Jag tror att det för min del räcker med ett rejält externt filter för att få lagom ström, ditt är ju nästan 3 ggr så långt!
                            Mitt kar (om det blir av) skall vara mitt på en vägg, inget annat på väggen alls så det blir ett blickfång som heter duga

                            Kommentar

                            • chippog
                              Användare
                              • August 2008
                              • 251

                              #15
                              Ursprungligen postat av Olivaw
                              http://www.ciklid.org/forum/showthre...-tips-mottages
                              Mitt kar (om det blir av) skall vara mitt på en vägg, inget annat på väggen alls så det blir ett blickfång som heter duga
                              mitt problem är att det inte finns en sådan vägg i hela huset. ja, ja, dålig planering, jag vet. men så försöker jag få in karet i alla fall och där finns den där väggen där vi ska ha en bokhylla å så. nedre delen vore i så fall en massa skåp med dörrar, på dessa då akvariet och ovan detta öppna hyllor. karet skullle till vänster (pumpsidan) och till höger (filtersidan) kunna varan lite öppet men i mitten täckt av glas. vete katten var detta slutar.
                              en kan bli beroende av att sitta framför karet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...