°dH 3,7 - tvingad att satsa på Sydamerika?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • subtilis
    Användare
    • January 2013
    • 21

Ursprungligen postat av chas
    Vad jag vet så finns det ingen akvariebutik kvar i eslöv. Den som låg vid stationen i kvantumhuset brann ner för några år sedan. Då när pyromaner härjade i eslöv. Sorry för svar på OT
    Precis... det finns drägg som ställer till oerhörda problem i samhället, när de istället hade kunnat låna böcker på biblioteket och läsa dem hemma (vilket för övrigt var min största hobby som tonåring).

En ny djuraffär - kedjan Arken Zoo - har dock öppnat på annat ställe I Eslöv för ett bra tag sedan, men jag har inte varit där. Akvarieprojektet är ett moment i mitt husrenoveringsprojekt, så det är fortfarande en framtida investering.

Kommentar

• subtilis
      Användare
      • January 2013
      • 21

En konkret fråga angående vattenbyten.

Givet kalkrik inredning och bikarbonat, hur fungerar det med vattenbyten? Dh torde sänkas drastiskt vid vattenbytet om man byter mycket. Hur mycket ska man egentligen byta per gång - och med hur mycket laborativa ingrepp per liter, givet 3,7 i hårdhet?

Kommentar

• subtilis
        Användare
        • January 2013
        • 21

Har du något tips?

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Funkar verkligen kalhaltig inredning? Bildar inte alger och sediment ett lager som i stort hindrar utbyte av kalk till vattnet? Visst, någon lösning blir det väl men frågan om utbytet blir så stort att det har någon påverkan på vattenvärdena. Detsamma vid just vattenbyten. Det borde ta tid att få upp hårdheten på detta sätt.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• poujac
            Användare
            • May 2006
            • 170

Eslöv då har du "sydvatten" i dina kranar?
            Isf. har du nog "samma vatten" som jag har i helsingborg.
            Jag har alldrig haft problem med mina Troffar eller andra tanganyika´er, och har alldrig gjort något för att höja PH´en.
            Lite koralgrus är iblandat gruset, men inget som märkbart höjar verken Ph eller DH´en.
            >>Drive a real car drive a Jaguar<<

Kommentar

• subtilis
              Användare
              • January 2013
              • 21

Info om mitt lokala vatten från VA syd:

"Vattnet har lite olika hårdhetsgrad för dig som bor i Eslövs kommun, eftersom det kommer antingen från sjön Bolmen, Vombsjön eller från borrade brunnar.

ORTER SOM FÅR VATTEN FRÅN BOLMEN

Eslöv, Gullarp, Kungshult, Marieholm, Sjöholmen, Stabbarp, Stehag, Toftaholm, Västra Strö, Väggarp och Örtofta får vatten från Bolmen. Vattnet från Bolmen är relativt mjukt vatten, 3,5 °dH." Se http://www.vasyd.se/VattenAvlopp/Dri...s/default.aspx

Trist att vattenbolag inte säger något om pH...?
              Oavsett detta får man ju bli kemist och testa sitt eget vatten.
              Något tips om bra vattentest?
              Senast redigerad av subtilis; 03 July 2013, 09:29.

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Du har ju info i din länk!

Där finns alla vattenvärden! Inte alla kommuner/vattenverk som lägger ut denna info på nätet!
                Men det är bara att ringa sin kommun och begära information om vattenkvaliten.
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• subtilis
                  Användare
                  • January 2013
                  • 21

Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Du har ju info i din länk!

Där finns alla vattenvärden! Inte alla kommuner/vattenverk som lägger ut denna info på nätet!
                  Men det är bara att ringa sin kommun och begära information om vattenkvaliten.
                  Tack, jag hittade inte denna pdf och letade inte vidare (all info kunde ju stått på samma sida).

Med pH 8,4 i medelvärde så behöver man väl inte trixa med bikarbonat?

Kommentar

• Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

Ursprungligen postat av subtilis
                    Tack, jag hittade inte denna pdf och letade inte vidare (all info kunde ju stått på samma sida).

Med pH 8,4 i medelvärde så behöver man väl inte trixa med bikarbonat?
                    pH:t sjunker i akvariumet. Dom höjer pH för att spara på sina ledningar. Vill du ha stabilare värden så får du buffra med bikarbonat. Jag gör det inte men jag har inte tanganyika heller.

Kommentar

• subtilis
                      Användare
                      • January 2013
                      • 21

Vad tror ni om följande till mina vattenvärden (utan att ha manipulerat dessa)?:
                      Kongotetra
                      Egyptisk munruvare
                      Afrikansk barb (Barbus bariliodes)

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Vattnet i Malawisjön är till att börja med mjukt. Orsaken att myten om det hårda malawivattnet spridits är att det är lättare att hålla malawiciklider i hårt vatten då pH buffras över sju. pH ska nämligen gärna ligga över 7 och gissningsvis är det viktigt att kvävehaltiga ämnen beter sig lite annorlunda då (giftheten hos nitrit dämpas rejält med lite koksalt så några matskedar per 100 liter vatten är inte fel). Att ha kalk i inredningen, t.ex. krossade snäckskal i gruset eller filtret hjälper till att buffra lite och gör att pH inte kraschar. Den vanligaste lösningen är annars bikarbonat. Vattnet från kranen har höjt pH - det är olagligt att det är under 7,5 eller vad det är alltså - från kranen får du malawivatten. I akvariet sjunker pH om det inte buffras som Erik skriver. Min erfarenhet är att det räcker med kalk i inredningen för att pH inte ska sjunka under sju.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• olof
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1823

Jag har läst på så mycket att det är löjligt.

För övrigt kan jag i viss mån hålla med om att alla fiskar är roliga (det märkliga är att jag aldrig kommit igång, men det har med omständigheter att göra) , men det är såvitt jag kan se mer liv, intressant beteende och rörelse som gäller - om än inte inklusive total destruktion som hos vissa syd- och mellanamerikaner - med Mbuna, övrig Malawi och Tanganyika.

Diskus och Scalare är visserligen eleganta men alltför stillsamma för min smak. Jag såg dock ett enormt kar med imponernade Oscars en gång i Beijing, Det hade varit något, möjligen.

I övrigt verkar artutbudet mer begränsat, vad gäller just ciklider. Mångfalden i de stora afrikanska sjöarna är enastående. Eller har jag fel?

Möjligen skulle jag kunna bli såld på andra släkten/arter som kejsartetra eller rentav killis, det senare bara för att det verkar vara så enormt nördigt, underground och icke-mainstream. Jag har läst Anders Cassels bok som ung så att jag i stort sett kunde den utantill. Det trista med killis är dock alla sterila garntofsar som tydligen hör till.
                          Jag tror du har en felaktig bild av vad som finns att välja på då det gäller Sydamerikanska ciklider. Utbudet är enormt (200+ arter) och de flesta arter är mycket snälla och intressanta. Kolla i artregistret! Det betyder ju inte att du behöver hålla dessa det går ju lika bra att hålla tex Malawi eller Tangayika. Mer färg och rörelse är det ju deffinitivt och enkelt också om man väljer Malawi.

mvh

Olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• subtilis
                            Användare
                            • January 2013
                            • 21

Tack Olof och Ola för att ni står ut med mina tvivel, gnäll och ängsligheter som verkar göra att jag aldrig kommer till skott. Men så nära som jag är nu har jag aldrig varit.

Sydamerika: jag vill helst inte ha stora fiskar utan sådana som är max 10-12 cm. Sydamerikaner (bortsett från de väldigt stillsamma och rätt svårhållna "dvärgcikliderna") blir väl oftast rätt stora och agerar som grävmaskiner i akvariet? Vilka är i övrigt snälla utan att vara trista?

Och Malawi: ja du Ola, jag kan inte släppa det riktigt, så du är en frestare här. Men jag är som sagt lite rädd för vårt mesiga vatten från Bolmensjön, att det inte är riktigt optimalt för Malawi utan att laborera med vattnet - vilket jag inte finner enormt lockande. Troligtvis skulle mina mesiga alternativ (Egyptisk munruvare, och kanske även Thomasciklid) passa bättre här: de finns ju inte i de stora sjöarna, såvitt jag vet, utan i floder med annat vatten - kanske mer likt Bolmen?

Kommentar

• {_AquA_}
                              Användare
                              • February 2013
                              • 1300

Tack Olof och Ola för att ni står ut med mina tvivel, gnäll och ängsligheter som verkar göra att jag aldrig kommer till skott. Men så nära som jag är nu har jag aldrig varit.

Sydamerika: jag vill helst inte ha stora fiskar utan sådana som är max 10-12 cm. Sydamerikaner (bortsett från de väldigt stillsamma och rätt svårhållna "dvärgcikliderna") blir väl oftast rätt stora och agerar som grävmaskiner i akvariet? Vilka är i övrigt snälla utan att vara trista?

Och Malawi: ja du Ola, jag kan inte släppa det riktigt, så du är en frestare här. Men jag är som sagt lite rädd för vårt mesiga vatten från Bolmensjön, att det inte är riktigt optimalt för Malawi utan att laborera med vattnet - vilket jag inte finner enormt lockande. Troligtvis skulle mina mesiga alternativ (Egyptisk munruvare, och kanske även Thomasciklid) passa bättre här: de finns ju inte i de stora sjöarna, såvitt jag vet, utan i floder med annat vatten - kanske mer likt Bolmen?
                              Du har scalarer som klarar ganska hårt vatten. Klarar mer än man tror...

Malawi är det färg, rörelse och mycket fight i. Malmö har ganska mjukt vatten och jag har haft Malawi utan problem.
                              Jag hade kalksand när jag hade Malawi.
                              Senast redigerad av {_AquA_}; 27 February 2014, 17:01.
                              // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
                              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
                              Min Zoon:
                              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• olof
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1823

De flesta Sydamerikanska ciklider gräver inte speciellt mycket. I alla fall inte om man jämför med Malawiciklider. Även de jordätare jag haft (Geophagus sp orangehead, Biotodoma wavrini , Acarichthys heckelii , Gymnogeophagus balzanii ) har funkat bra med växter. Flera arter som inte är dvärgciklider ligger under eller på gränsen till maxstorleken 10-12 cm. Å andra sidan är det väl lite tjusningen i mitt tycke med SA ciklider att kunna hålla stora lugna fiskar i par eller grupp tillsammans med växter. Då det gäller många Malawi och Tangayika ciklider fyller man akvariet med fisk så att deras agressioner fördelas på en större grupp (vad kallas det?). Det gör att de funkar i akvariet och i och med att de är munruvare kan de också föröka sig men de visar inte natuligt beteende. Med SA ciklider finns det helt andra möjligheter.

Det finns ju ett flertal som håller och odlar Malawi ciklider i det vatten vi båda har så om du vill ha dessa är det väl bara att köra? Vattenmeck är oftast överflödigt, bygg en inredning i kalksten så har du en bra grund för stabilitet i PH.

mvh

Olof
                                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...