ska byta inriktning i ett av mina kar från sällskapsfisk till ciklider.finns lite malar o praktbotia i nu och någon tetra .finns en stor rot i och div växter kan detta vara kvar i också till malarna också bygger jag mycket stenröse med eller funkar inte det till cikiderna tips o trix motages christian
ska köpa lite pseudotropheus vad behöver dessa
Kollaps
X
-
-
Det finns säkert mycket kunnigt folk här som kan svara på o ge dej tips, om hur du sköter dom fiskarna.Men jag tror du har större chans att få svar på din undran om du lägger detta i en Malawi tråd, risken är att många förbiser ditt inlägg under Tanganyika. MilleDieselråttan -
Sv: ska köpa lite pseudotropheus vad behöver dessa
dom heter Pseudotropheus socolofi såg inte det sista ordet först enligt art beskrivningen var det tankanikaKommentar
-
Hejsan! Först och främst så kommer Pseudotropheus från sjön malawi. Att hålla tetror och andra sälskapsfirrar funkar inte bra med östafrikanska ciklider. Dessa ciklider är för aggro samt hålls i vatten med högre pH. Vissa malar funkar dock att hållas med dessa ciklider, som t.ex. ancistrus. Jag vet dock inte vilka pga att jag aldrig varit direkt intresserad av malar. Att hålla rötter med malawisar är det många som ställer sig tveksamma till pga att dom sänker pH värdet i vattnet. Men det funkar om du sköter dina vattenbyten på 40-50% varje vecka.När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
okej tackar för tipps o allt jag har en fråga ang pumpar o cirkulation i karet jag har ett fluval2+innerfilter i karet och ett rena xp2 ytterfilter räcker det till dessa ? mvh christianKommentar
-
Beror helt och hållet på storleken av karet. Jag brukar säga minst 4 x akvarievolymen/h, men gärna lite mer. Jag kör 6-8 x akvarievolymen i mina kar. Det viktiga är att rikta utblåsen uppåt mot ytan för att få bra cirkulation på ytan för att få bra med syre i vattnet.Senast redigerad av HåE; 25 January 2013, 15:51.När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
oj glömde skriva storlek det är ett juwel 180 med btn slimm i jag tror xp2an är p 1050 l/h och fluvalen på 300-400 caKommentar
-
Då räcker dina pumpar gott och väl, däremot så blir du lite begränsad på urvalet på malawisar som funkar i den akvarievolymen. 180 liter är ganska litet och dom flesta kräver en volym på minst 200 liter, men Pseudotropheus socolofi tror jag kan funka bra. Dom tillhör en av de lite snällare arterna inom mbuna.När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
Kommentar
-
Jag köpte en liten grupp Pseudotropheus socolofi på en akvarieaktion jag är väldigt nöjd med dom. De är väldig ”snälla” men äter växter även vallisneria.Kommentar
-
och du ska veta att 6-8x är inte att ta i. I huvudsyfte så handlar det om ström och inte rening. det bästa och mest effektiva ( enligt min mening) är att ha en pump som renar dryga 2x av akvariestorleken, sen lägga till streamers/wavemaker ex hydro koralia streamer och detta är bäst med 2st i vardera hörn av karet så att all smuts flyttas mot pumpinsuget.kaya.ownit.nu <----- Leveldesigner
Har liiite dyslexxri så om verkar virrigt så.. vet du.
Malawis är fina men Tanganyika har personlighet...Kommentar
Kommentar