Idag fick jag nya Ciklidbladet!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • January 2003
    • 82

    Idag fick jag nya Ciklidbladet!!!

    ...och jag har inte öppnat den än... Ska se hur länge jag kan hålla mig... tio minuter till kanske...
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #2
    VADÅ VÄNTA!!??
    Gillar du S/M också eller...
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3
      tortyr ..
      var hemma på lunchen o såg bladet.men hade inte tid ...stressad..så nu får jag vänta till 17 när jag kommer hem efter jobbet..fan va jobbigt[:p]

      Kommentar

      • robber
        Användare
        • September 2002
        • 87

        #4

        Hur glad blev inte jag då två ciklidblad på en o samma gång (nr1 och nr2) perfekt, nu är eftermiddagen på jobbet räddad!

        Bläddrade igenom lite snabbt på lunchen och hittade mycket trevlig läsning..

        MvH Simon
        http://simon.holmbring.se

        Kommentar

        • hanna
          Användare
          • April 2002
          • 118

          #5
          Hörde precis från sambon att tidningen ligger hemma och väntar. Jag tror inte att jag ska jobba så länge idag...

          Mvh Hanna
          Mvh Hanna

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            Eftersom jag tjuvtittat i förväg kan jag speciellt tipsa om 2 speciella foton förutom omslaget - mittuppslaget med ett oerhört skarpt och fint foto på ett schackbrädesciklidpar och den gapande "jaguaren" på sid. 28, Carls undervattensfoton från Malawisjön sid. 13-17 går heller inte av för hackor.
            Ciklidhälsningar
            Kjell Fohrman

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #7
              Jag är en alldeles färsk medlem så jag fick både nummer 1 och 2 idag, jag hade aldrig läst tidningen innan och jag måste säga att jag blev positivt överaskad utan dess like. Fantastiskt bra tidning, jag önskar att jag hade blivit medlem långt tidigare.

              Fotoreportaget från Malawisjön är en stark favorit hos mig. Enligt mig så finns det inget bättre än biotopbilder där man ser hur fiskarna har det i sin naturliga miljö, att jag dessutom just har skaffat malawiciklider gör ju inte att det blir mindre intressant heller. Jag hoppas att det blir fler liknande reportage i framtiden, gärna även från andra delar av världen t.ex centralamerika eller sydamerika.

              Kjell har redan kommenterat fotot på de lekande schackbrädescikliderna på mittuppslaget och det gör han helt rätt i. Det är bara att buga och bocka, att en bild på en så liten ciklid kan uppta ett helt mittuppslag och fortfarande ha knivskarp skärpa är helt otroligt... Det kan bara inte blir bättre än så.
              Jag tycker även att cikliden i sig verkar mycket intressant och framfört väldigt vacker, definitivt en ciklid som jag kommer att titta närmare på efter detta.

              Att min artikel om jaguarcikliderna kom med i senaste numret är givetvis jättekul och jag hoppas att många andra ska få upp ögonen för dessa fiskar i och med artikeln. Snubbla gärna in till den långkörande jaguarciklidstråden här på forumet i så fall.


              Det här kanske är gamla nyheter för många men artikeln om ciklidfotografering i nummer 1 var verkligen jätteintressant, jag fick genast ny inspiration att sätta mig framför karet med kameran igen. Tackar.

              Bra jobbat NCS! Ni har en ny nöjd medlem bland eran redan gedigna medlemsskara.

              Slutligen en liten fråga:
              Finns det något sätt att få tag på några av de tidigare numrena? ...t.ex de från 2002 eller 2001?

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Danny_C
                Användare
                • April 2003
                • 334

                #8
                inte lika intressant som nummer 1 tyckte jag
                /danne

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #9
                  "Finns det något sätt att få tag på några av de tidigare numrena? ...t.ex de från 2002 eller 2001?"
                  Svar ges på http://www.ciklid.se/ncs_visa.asp?NR=724
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell Fohrman

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    #10
                    om ni vill kan ni se en hysfsad bild på maculatusen på min länk nedan byt bara album.

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • May 2002
                      • 736

                      #11


                      Har inte fått min än... Kommer den inte i morgon blir jag purken!

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #12
                        Appropå fotoreportaget från Malawisjön...
                        Det kanske är en dum fråga men vad menas med MC-hanar och OB-honor?

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

                          #13
                          Från "frågor å svar" här på sidan...
                          O står för "Orange", OB för "Orange Blotched" och MC för "Marmelade Cat". Ovanstående beteckningar anger olika färgvarianter som alltså avviker från originalfärg. Ett O betyder alltså att det är en Orange färgvariant. OB är en Orange variant men med svarta fläckar. En OB-färgad hanne kallas för MC. MC hannar är relativt ovanliga och betingar ofta ett högre pris på marknaden. RT är också en förkortning som dyker upp ibland och detta står för "Red Top". Fiskar med beteckningen RT har en rödfärgad ryggfena. Observera att för samtliga arter där dessa beteckningar förekommer så rör det sig inte om en egen variant. En OB-fisk är ingen egen färgvariant utan en avvikelse från originalfärg för en specifik variant. Avkomman från OB-fiskar är normalt inte OB utan originalfärgade, detta även om vissa yngel kommer bli OB.

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

                            #14
                            HeNkEdeh:
                            Tur att jag frågade, min gissning var att MC var någon slags förkortning av Melanochromis... ;D

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15


                              Tack NCS för ännu ett underbart ciklidblad!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...