Lethrinops Lethrinus....var det INTE

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Lethrinops Lethrinus....var det INTE

Köpte dessa för 1.5 år sen som Lethrinops lethrinus och har sen inte tänkt så mycket mer på det.
    Zoohandlaren har väl ordning på vilken fisk han säljer...trodde jag
    Jag har inte ens reagerat på att de inte har det typiska Lethrinopsutseendet med grävarnos.

Igår så fick jag se den riktiga Lethrinus och det var något helt annat...och faktiskt mycket snyggare.

Så vad är detta då för en gynnare, jag börjar luta åt att det är en Protomelas kirkii eller Protomelas similis

Vad tror ni?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av DaRe; 21 January 2013, 22:18.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Min första tanke gick till similis. Vilket foder har du dragit upp dom på?
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Räkor och pellets, varför undrar du vilket foder de har fått?
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

jag undrade pga att jag märkt att fiskarna får olika kroppsformer/proportioner beroende på vad man drar upp dom. Det behöver inte vara negativt utan jag är mest nyfiken eftersom jag aldrig dragit upp en lethrinus på enbart räkmix så tänkte jag att det kanske hade påverkat kroppsformen så pass, men nu var ju så inte fallet =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Lars
          Användare
          • August 2010
          • 226

Ursprungligen postat av jinnarparen

Igår så fick jag se den riktiga Lethrinus och det var något helt annat...och faktiskt mycket snyggare.

Vad tror ni?
          Intressant.
          Jag hade ju en tråd med min John Doe för ett tag sedan och där trodde ni att det var en Lethrinus. Nu har du precis sett en Lethrinus oxh kan kanske säga om min John Doe är en Letrinops Lethrinus? Ursäkta innhoppet, men du har ingen bild på den Lethrinus som du såg?

Hemsida
          FiskTorget

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Ursprungligen postat av deelay
            jag undrade pga att jag märkt att fiskarna får olika kroppsformer/proportioner beroende på vad man drar upp dom. Det behöver inte vara negativt utan jag är mest nyfiken eftersom jag aldrig dragit upp en lethrinus på enbart räkmix så tänkte jag att det kanske hade påverkat kroppsformen så pass, men nu var ju så inte fallet =)
            Ok, då är jag med dig.
            Det är ju sant som du skriver att maten påverkar i hög grad.
            Akvarieexemplaren kan nog bli lite för tjocka allt som oftast.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Ursprungligen postat av Lars
              Intressant.
              Jag hade ju en tråd med min John Doe för ett tag sedan och där trodde ni att det var en Lethrinus. Nu har du precis sett en Lethrinus oxh kan kanske säga om min John Doe är en Letrinops Lethrinus? Ursäkta innhoppet, men du har ingen bild på den Lethrinus som du såg?

Jag kom tyvärr inte åt att ta ett foto då det var väldigt trångt mellan karen.
              Men att döma av de minnesbilder jag har på näthinnan så är det inte en lethrinus.
              Det är framför allt formen på nosen som är fel.
              Lethrinusen har en mer utdragen "grävarnos".
              Profilen från nosspets till analöppning är också nästan helt vågrät.

Här är en länk till en lethrinus (försökte få in bilden direkt, men ... nej det ville sig inte)

Dit is een website over de Malawi-cichliden die wij verzorgen met tevens een grote Malawi cichliden database. Ook met een Malawi-aqaria database.

Om du har Ad Konings bok Malawi cichlids in their natural habitat 4th edition så ser du den på sidan 366.

...och varför har jag aldrig tittat på den bilden, där är det ju alldeles uppenbart att det INTE är en lethrinus jag har.

Titta också på honans svarta markeringar på sidorna, de kan också vara till hjälp.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Har suttit och tittat på lite youtube klipp med lethrinus.
                Efter det så blir jag ännu mer fundersam, på många av de så skiljer det sig inte alltför mycket från de jag har.
                Lars sk 'John Doe' får ännu fler rätt.

Kanske är det lethrinus i alla fall??

Mina har några år på nacken nu, och har levt gott.
                Vi vet ju vad ålder och gott leverne kan göra med människans utseende, kanske är det samma här.
                Jämför formen || = en ung människa, normal kost. ( ) = en äldre människa, för mycket god mat
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...