Yngel malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan Kohler
    Användare
    • August 2007
    • 128

Yngel malawi

Har aldrig provat att lyfta ut tuggande honor till ett annat kar utan alltid tömt efter ca 20 dagar.
    Hur går det om jag låter några tuggande honor vara tillsammans i ett kar och sen väntar någon månad efter de spottat med att flytta dem ?
    Börjar de äta av varandras yngel eller sina egna ?
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

Har bara flyttat en tuggande hona en gång.... hon åt upp sina egna yngel (förmodligen stressad av det nya akvariet).
    Om du tömmer så vet du garanterat att ynglen inte äts upp... samtidigt som det kan vara kul att se hur de vårdar sina yngel. Hade en hona som hoppade in i filterhörnan när hon tuggade.... och när jag håvade över henne till karet så hoppade hon tillbaka dagen efter. Låt henne få vara kvar och fick se hur hon vårdade ynglen ömt ett par veckor innan jag flyttade tillbaka henne (och lot ynglen vara kvar tills de växt på sig lite.)
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Gäst

Vi lyfter numera ut de honor som vi vill spara ynglen på. Vi har lärt oss att akvariet inte skall vara för litet samt vara väl inrett med grottor och liknande. Exakt samma temperatur är också viktigt. Det krävs så lite för en hona att "balla" ur och svälja hela beståndet. Men gör man en varsam flytt och hon trivs i spottburken så brukar det gå bra. Är vi väldigt måna om att ynglen skall överleva så flyttar vi honan så fort hon spottat annars får hon gå med ynglen några dagar innan vi flyttar henne, dock ej tillbaka till hanen. Vi har dålig erfarenhet av att ha flera tuggande honor i samma kar så våra går alltid ensamma.
      Senast redigerad av Gäst; 19 January 2013, 20:27.

Kommentar

Arbetssätt...