Hornsrävens "former"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

Hornsrävens "former"

Hej!
    Jag undrar en sak angående hornsräven. När man köper den i affären så ser den ut så här: http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=22Men efter ett tag så ser den ut så här: http://www.hjortgatanszoo.se/main/de...p=3&plantID=25
    Själv så tycker jag att den första billden är vacker medan den andra bara fin...
    Vet någon varför det händer så och hur man kan göra för att få framm den vackra "formen"?
    Tacksam för svar.
    MVH Patrik K
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 3111

Hej!

tyvärr så är min erfarenhet att den bara behåller den fina formen när den fungerar som flytväxt, men jag kan ha fel.

Mvh
    Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Anette
      Användare
      • April 2002
      • 178

Hej!

Hornsärven är en flytande växt. Fäster man den i bottnen tynar den sakta bort. Har man mycket cirkulation på ytvattnet trasas hornsärven vanligtvis fort sönder.
      Annars en otroligt vacker växt med sin ljusgröna färg. Mycket bra för yngel till ungfödande fiskar som hittar bra gömställen mellan slingorna...

Lycka till
      Anette

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

När mina ser ut som på "de fina" så betyder det att de inte mår bra. Ofta pga. att det är på tok för mörkt dvs. under ett 30 cm lager av välmående hornsärv. Hur de odlar hornsärv kommersiellt vet jag inte men det har säkert med det att göra.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• patrik_k
          Användare
          • April 2002
          • 125

Hej!
          I affären där jag köpte hornsräven är det välldigt mörkt efterssom hela akvariet är fullt. Från ytan nästan till botten. Enligt mig har deras växtakvarier inga värmare också. Kan det vara så? Kallt vatten och mörkt får framm den enligt mig "vackra" formen. Men hur kommer det sig i så fall att på bilden på zoopets hemmsida att hornsrävet har den andra formen? Är dom nyinhandlade?
          Vi borde iförsig vara nöjda med det naturen ger oss.
          MvH Patrik K
          MVH Patrik K

Kommentar

• zeke
            Användare
            • November 2002
            • 75

Hornsärven gillar inte vattnet i ett nystartat akvarium då barrar den och tynar bort.
            Vänta med att lägga ned Hornsärven tills akvariet är väl inkört.
            Bara det bästa är gott nog ;-)

Kommentar

Arbetssätt...