Tanganyika malar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • March 2004
    • 772

Repen1: Ok, det är ungefär som i klippet bara att han använder glaskulor. Jag kanske skulle stoppa ner min "romfälla" när jag ser att de är på gång igen, några dagar kan man ju stå ut med att se på det som sagt. Tack för den utförliga beskrivningen.

Kommentar

• SFPalle
      Användare
      • March 2011
      • 38

Syndontis Dwarf Zaire

Här kommer ett litet bidrag av Syndontis Dwarf Zaire
      Bifogade filer

Kommentar

• Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

Härligt ljusa dom är, Om jag förståt det rätt så är "dwarf" samma som"petricola" dom vita kanterna på fenorna borde tala sitt tydliga språk. Hur stora är dom där? Mina är ljusa (inte så som dina) när dom är små o blir mörkare med åldern. Men som jag ser det så har dina större o färre prickar på huvudet än mina. Mille
        Dieselråttan

Kommentar

• SFPalle
          Användare
          • March 2011
          • 38

Hmm de är ca: 5-7cm skulle ja tro svårt att uppskatta. Han jag köpte av sa att det ej va petricola han har odlat malar i ca 35 år så borde ju veta men jag trodde det va petricola ser så ut men dessa skulle inte bli lika stora men vad vet jag
          Senast redigerad av SFPalle; 20 January 2013, 00:26.

Kommentar

• Repen1
            Användare
            • January 2013
            • 877

Någon skillnad är det ju, för ser man på ynglet jag har i handen (som bara är några cm) så syns det tydlig skillnad på prickarna mellan huvudet o kroppen. Vet du hur gamla dom är? Men det kan vara lokala variationer i sjön. Mille
            Dieselråttan

Kommentar

• SFPalle
              Användare
              • March 2011
              • 38

Nej tyvärr mille ingen aning

Kommentar

• Pierre_N
                Användare
                • March 2004
                • 772

S.petricola dag2

Vilken dag börjar du mata Mille?

Jag räknade till 520st romkorn (från en hona) det måste vara rätt mycket? Ser ut som att 350+ har kläckts.
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Pierre_N; 02 April 2013, 10:10.

Kommentar

• Repen1
                  Användare
                  • January 2013
                  • 877

Kul Pierre hoppas du får upp ett gäng.Dom lägger ganska många ägg, det gäller att ta bort alla som börjar mögla, då dom ofta är så många o så små, så har jag svårt att veta när dom börjar att äta, så när dom har lekt o jag ser att det finns yngel, så lägger jag lite halm i en burk, när det börjar bli grumligt (vanligtvis 1-2dygn) så ger jag dom 1st matsked av vattnet ca var 4e-6e timma. efter ca en vecka brukar jag även lägga i ett par grönpellets som får ligga på botten, så det alltid finns mat till dom, Dom är ena matvrak o man får se till att det alltid finns mat till dom. Intresant att se hur dom flockas runt maten.Får du upp ett gäng o kommer ha några till salu är jag intreserad av några så att jag får in lite nytt blod i min linje. Mille
                  Senast redigerad av Repen1; 02 April 2013, 12:50.
                  Dieselråttan

Kommentar

• Pierre_N
                    Användare
                    • March 2004
                    • 772

Grymt med så snabbt svar, tack! Jo jag märkte det, det var massor som möglade första dagen sen avtog det avsevärt, får hoppas att det håller i sig. Ska göra en testmatning ikväll tror jag.

Kommentar

• Pierre_N
                      Användare
                      • March 2004
                      • 772

Jag matade första gången med nykläckt artemia idag, det vart ju ingen jakt direkt men det är tydligt att de åt i alla fall för deras magar är orange nu.

Kommentar

• Repen1
                        Användare
                        • January 2013
                        • 877

Ett lite intresant beteende mina "petricoler"har (som även visar hur orädda dom är) är att om jag ger "Altossarna" för stora bitar med frusen räkmix som dom inte kan svälja, utan tuggar på, så simmar någon "petricola"upp jämsides o börjar äta ur gälarna på "Altossen" av den räkmixen som kommer ut där.Mille
                        Dieselråttan

Kommentar

• Pierre_N
                          Användare
                          • March 2004
                          • 772

Intressant, väldigt modiga. Mina är mycket försiktigare, vanligtvis är det bara honan som ger sig in bland troffarna när de äter. Kanske beror det på att jag har färre, har endast 6 st. Jag har för mig att du har rätt många i varje kar?

Kommentar

• Repen1
                            Användare
                            • January 2013
                            • 877

I går kväll tyckte ett par av mina "petricoler" att dom var smarta, o lekte i en av mina "calvus" snäckor, efter varje gång dom simmade ut så kom det ett par små "petricoler" på ca 2-3cm o simmade in till dukat bord, o kom ut tjockare o tjockare för varje gång. Mille
                            Dieselråttan

Kommentar

• Pierre_N
                              Användare
                              • March 2004
                              • 772

Här kommer en uppdatering, nu är de små 4 veckor och börjar få sina svarta fläckar. Väldigt svårt att få ett vettigt klipp på dem, hoppas något syns i alla fall.

Någon som vet hur man får bort ljudet helt från filmklipp förresten? Borde ju finnas någon knapp i youtubes-videohanterare som tar bort det helt men jag kan då inte hitta någon. Jag slängde på någon låt nu istället.
                              Senast redigerad av Pierre_N; 27 April 2013, 13:25.

Kommentar

• Repen1
                                Användare
                                • January 2013
                                • 877

Häftigt "Pierre" full fart, dom kommer snart se ut som kopior av dom vuxna,fast i miniformat,med skägg o allt, kommer vara viktigt att ge dom massor av mat, annars kommer dom ge sej på varandra.Mille
                                Dieselråttan

Kommentar

Arbetssätt...