Täta ett 720-liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJC
    Användare
    • June 2006
    • 166

    Täta ett 720-liters akvarium

    Hej!

    Har sett att det, (ibland, inte alltid), finns en liten pöl på golvet vid ena hörnet av akvariet. Ser också ofta att "vit kalkavlagring(?)" bildas frekvent mellan glas och aluminiumramen, detta gäller runt större delen av akvariet. Förmodligen läcker det nånstans. I övrigt känns silikonet mjukt och fint.

    Akvariet är nu tömt, förutom lite vatten, jag har inte kunnat se var det läcker, ännu.
    Vad rekommenderar ni att göra? Känns jobbigt att silikona om hela burken. Kan jag limma utanpå "gammal" silikon, eller måste allt bort innan? Om allt måste bort, ska även glasen separeras eller räcker det med att all "synlig" silikon tas bort?

    Tips på bra hjälpmedel emottas tacksamt.
  • poujac
    Användare
    • May 2006
    • 170

    #2
    Hade samma problem med ett 540l akvastabil, problemet kom när akvariet var ca4 år gammalt.
    Där hade genom tiden varit lite småskvalp så det hade skvalpet över och lagt sig i aluramen och avdunstat.
    När ramen var " kalkfyllt" ran vattnet ut på golvet.
    Det hade aldrig hänt om jag hade köpt ett AQUALINE i stället för akvastabil
    AQUALINE topplimar alla sina akvarier..
    Lösningen var att jag silicone limmade hela översta kanten runt, och sänkta vattenytan ca 1 cm
    Hade jag bara vist att det INTA var topp limmat kunna jag hade gjort det själv när det var nytt.( Med troligen bättre resultat) Eller betala 40:- spänn mer För ett AQUALINE akvarium
    Det är väl så att ram-akvarierna höjer vi vattenytan så den inta synas på rutan,med risk för överlöp, och med fisk som skvalpar mycket blir det ett problem.

    Poul
    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

    Kommentar

    • BJC
      Användare
      • June 2006
      • 166

      #3
      Så du menar alltså att det kan vara så att det är i överkant det rinner över?! Jag har haft tanken men inte vågat tro på den. Detta underlättar ju en aning.

      Ja, hittar jag inget läckage nu när burken är halvfylld, så är det väl därifrån vattnet kommer.

      Kommentar

      • BJC
        Användare
        • June 2006
        • 166

        #4
        Förresten är det ett AKVASTABIL jag har...

        Kommentar

        • poujac
          Användare
          • May 2006
          • 170

          #5
          Kan för övrigt nämna att jag köpt ett nytt 540 L. Aqualine i stället.
          Men "tyvärr" passade akvastabil armaturen inta, så ett nytt aqualine armatur tillkom
          Här stod jag så med ett 540 l med Rocky IV bakgrund och armatur.
          Då var det lika bra att täta, sänka vattenyta och bygga ett nytt bord.
          WUPTI 2x nästan 540 L

          Ps. Det är 3 år sedan nu, inga läcka
          >>Drive a real car drive a Jaguar<<

          Kommentar

          • BJC
            Användare
            • June 2006
            • 166

            #6
            När du nämner "kalkfyllt", var det vid övre delen av ramen? Mitt "kalk" ligger längs bottendelen. Har även sett nu att det faktiskt är silikonat mellan glas och övre delen av ramen. Hmmmm...., kan det vara en läcka ändå?!

            Kommentar

            • poujac
              Användare
              • May 2006
              • 170

              #7
              Bottendelen.. vattnet ran ner mellan glas och aluram i hörnat...
              Du får tättna det hela vägen runt uppe vid ramen och viktigt i alla hörn.
              1) Bemærk afstanden mellem aluminiumsrammerne. Kondensvand kan samles i lampen og løbe igennem her. Derfor må du forsejle hjørnet...


              Såhär står där om aqualine:
              Smukt forarbejdede akvarier med aluminiumsramme med dobbeltkant; én kant til dækglas og én kant til lampe. Alle akvarier er topforseglede, og der ydes 2 års garanti på tæthed. Dækglas skal bestilles separat.

              Kolla oxå här:
              >>Drive a real car drive a Jaguar<<

              Kommentar

              • BJC
                Användare
                • June 2006
                • 166

                #8
                Tack för dina svar. Akvariet har nu varit toppfyllt utan att nåt läckage upptäckts. Det är silikonat upp mot ramen och i hörnen som bilderna visar i din första länk. Men, det kan ju vara så att det behöver tätas i hörnen trots det?! Jag gör en översyn av speciellt övre hörnen så får vi se om det löser sig med lite ny silikon.

                Kommentar

                • poujac
                  Användare
                  • May 2006
                  • 170

                  #9
                  Trevligt att kunna hjälpa
                  Hoppas det fortfarande hållar tät.

                  Vh Poul
                  >>Drive a real car drive a Jaguar<<

                  Kommentar

                  Arbetssätt...