akvariebygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    akvariebygge

    Hej.
    Jag e relativt ny inom akvariebyggningsbranschen och skulle vilja ha erat råd, jag vill nämnligen bygga två Malawi-burkar som jag hade tänkt att ha på 240 liter i en trä-ställning.

    längd 120cm
    bredd 50cm
    höjd 40cm

    glas-tjocklek 6mm , 8mm på bottenrutan.

    Vad tror ni om detta bygget, skulle det passa bra som odlingsakvarium för Malawisar, hade tänkt att ha goldens och aulonocara i det ena och Mainganos o nån annan i det andra??

    Mvh Jonas
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • Marcus
    Användare
    • April 2002
    • 78

    #2
    En liten undran bara, är det inte billigare att köpa begagnade kar?
    Om du skall odla kan du få bra många beganade kar för samma pris som du bygger två st.
    Sätt ut en annons i den lokala tidningen
    KÖPES
    Jag köper akvariet som står och samlar damm på er vind, jag bär ner det själv och transporterar bort det.

    Tro mig då kommer du får en massa billiga kar
    "Övning ger träning"

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #3
      Jag vill inte vara en tråkmåns, men kolla i akvarieaffärerna vilka fiskar de har brist på, det är inte Malawi i alla fall.
      Det kan bli väldigt svårt att bli av med fiskarna, och att stå där med 100 yngel av varje sort som ingen vill ha är inte roligt!
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        #4
        ok, det e mest för att jag vill odla lite fisk, det är roligt, samt att jag gillar just de fiskarna som fasen, så även om jag inte skulle försöka odla så skulle jag ha dem ändå.... typ som sällskapsakvarium fast malawisar, o man kan ju inte hindra dem från att föröka sig

        ska försöka att kolla upp det med begangnade akvarium, har man tur så...... Men jag kan nog få tag i billigt glas, så jag få se hur jag gör. Om ni har ngt råd om ngn malawi-art som det inte finns så mycket av i handeln så säg till. Mina andra planer är redan spikade, ett 375 med Tropheus Duboisi och hästnosciklider.


        vad tror ni om glas-tjockleken??

        Mvh Jonas

        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #5
          Glas tjockleken funkar utmärkt
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          Arbetssätt...