hur att lyckas med växter i malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    hur att lyckas med växter i malawikar

    jag har några valisnera (jätte) samt java bunkar men de verkar inte ha kul. de växer inte och blir mer o mer bruna. har precis börjat med växtnäring. men får se hur det går. hur gör ni för att få era växter att trivas i era malawikar?
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Det enda som verkar fungera är att låta bli salt och bikarbonat. Risken med detta är att dina fiskar mår lika dåligt som dina växter mår bra, så kolla gärna dina vattenvärden i kranen innan. Mina malawis trivs bra i endast kranvatten och så gör även växterna.

    Tony Englund

    Kommentar

    • diskus
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 276

      #3
      Hej,

      Ett problem kan vara ljuset som inte når ner till botten i ett stort akvarium.

      I min 770 Malawibirk har jag fäst mina Javaormbunkar och Anubis med gummisnodd i stenarna ganska högt upp akvariet. Efter ett tag har de växt fast i stenen och gummisnodden kan tas bort.

      Lycka till

      Björn

      Lite diskus, mal & malawi bilder
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

      Kommentar

      • Fredrik
        Användare
        • May 2002
        • 52

        #4
        Vilka växter är likast de naturligt (sparsamt) förekommande i Tanganyika/Malawi-sjön?

        Nått exempel på någon som funkar med vattenvärdena, skulle gärna vilja slippa javaormbunke...

        //Fredrik

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Fredrik

          Vilka växter är likast de naturligt (sparsamt) förekommande i Tanganyika/Malawi-sjön?
          En hel del växter, t.ex. Vallisneria aethiopica, Najas marina (havsnajas), olika kransalger, samt Ceratophyllum demersum (hårsärv) förekommer i både Tanganyika och Malawi.

          Här finns lite bilder på växter i naturen, från Tanganyika:

          Som du kan se finns det ett ganska brett urval växter i sjön, varav många finns i handeln.

          Kommentar

          • Fredrik
            Användare
            • May 2002
            • 52

            #6
            Precis vad jag sökte...tack så mycket.

            //Fredrik

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • January 2003
              • 432

              #7
              Vad gäller (jätte)vallisnera så trivs den bättre "lite saltad" än "osaltad" ... däremot väldigt känslig för höga temperaturer. Fiskarna behöver inte må sämre för att de inte "saltas" (hurvida du "behöver" salt är beroende av ditt kranvattens beskaffenhet) ... det finns andra sätt än SALT för att skapa ett "hårdare" vatten om det är där skon klämmer! Sen är det ju precis som någon annan var inne på väldigt viktigt att tillgodose växternas ljusbehov.

              Vänliga hälsningar
              /Fredrik

              Kommentar

              • Materik

                #8
                Jag har aldrig lyckats bra med växter just beroende på att jag alltid tillsatt salt/bikarbonat till mina malawisar. Men javaormbunkar, lökar av olika slag och jättevallesneria verkar funka bäst om du vill ha växter. Men mina javaormbunkar blev precis som dina, bruna och fula. Lökarna blir risiga på själva löken och rötterna, bladen håller sig fräscha.

                Du bör ju kolla om du har väldigt mjukt vatten i din kran, då kan du behöva tillsätta bikarbonat för att hålla PH-värdet stabilt och förhindra att det sjunker. Ett bra stabilt PH-värde är det viktigaste för malawi, hårdheten har mindre betydelse. Hårdheten höjer man inte med salt, då får du tillsätta kalk i någon form. Inreda med kalksten tex. om man gillar det. Om vattenvärdena är bra kan du prova utan salt och förhoppningsvis få växterna fina.

                Mvh Mattias

                Kommentar

                • Mrsonk
                  Användare
                  • December 2002
                  • 233

                  #9
                  Mina Vallisneria trivs jätte bra i både malawi och discus karen. I malawi tillsätter jag bikarbonat och i discus karet är det 30°c så att det skulle vara dåligt tror jag nog inte på.
                  Oscar Cederqvist
                  -----------------

                  Kommentar

                  • thorgil
                    Användare
                    • June 2002
                    • 64

                    #10
                    .......

                    Ok jag har sagt det förut...men

                    En av orsakerna till att växter inte trivs vid höga pH är olika brister på vissa näringsämnen (Främst järn och i viss mån mangan).
                    Om man tillsätter järn (Fe3+ & Fe2+) vid pH över 7 kommer en stor del att övergå i förmer som växterna inte kan ta upp så lätt.
                    Det som är viktigt är då att järnet är bundet till större molekyler, så kallade "kellat". Kellater finns av flera olika typer dels syntetiska och dels naturliga. EDTA är väl den som är mest känd av de syntetiska. (På engelska chelates)
                    Det finns bättre kellater (dyrare) som gör det lättare för växten att ta upp järnet men som svampar, bakterier och vissa alger har svårare för, på så vis är det lättare att gynna växterna utan att få alltför stor algtillväxt.
                    Ett exempel på bra järngödning är Fe-EDDHA

                    Ska kolla upp var man köper det....


                    tObiAz

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #11
                      citat:En av orsakerna till att växter inte trivs vid höga pH är olika brister på vissa näringsämnen (Främst järn och i viss mån mangan).
                      Kan berätta att jag har runt 0.5 ppt salthalt, metallhalidbelysning, och pH 8.3 i pH i mitt tanganyika-kar. Mina vallisnerior har växt bra, men alger dör pga att jag doserar kalciumhydroxid (som tar bort fosfat och höjer pH). För nån vecka sen började nya skott hos val'sen bli vita och genomskinliga. En titt på nätet gjorde att jag drog slutsatsen järnbrist.
                      Jag köpte in Tropica Master Grow, doserade - och val'sen har nu färgat upp igen.
                      Tips: doseringen på TMG är nog avpassad för växtakvarier, i mera sparsamt planterade akvarier, som mitt, är den rekommenderade dosen för hög. Jag ger nu 1/3 rekommenderad dos i veckan.

                      Kommentar

                      • thorgil
                        Användare
                        • June 2002
                        • 64

                        #12
                        ...Innehåll Tropica Master Grow:
                        b.la.
                        ...
                        Fe 0.07% Mn 0.04%
                        ...
                        HEDDHA, DTPA (Båda kellater, HEDDHA är samma som EDDHA (nästan))
                        ...

                        Tropica Master Grow innehåller dock en viss mängd koppar, något i alla fall mina fiskar inte gillar.


                        /T
                        tObiAz

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

                          #13
                          jag testade oxå faktiskt samma växtmedel och nu har min växter börjat ta sig igen. kommer små skott här o där. kanske behövedes det lite extra då man gör vattenbyten rätt ofta.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...