Projekt akvarie vinden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus2254
    Användare
    • June 2012
    • 89

Projekt akvarie vinden

Nu har jag äntligen fått med mig familjen att med att jag behöver ett eget hobby rum
    Så nu skall vinden minsann inredas med både kar och yngel burkar var det lider .

Men en sak först och det är så klart att utöka antalet kar. Sagt och gjort, så satt jag och plöjde igenom annonser som en galning och har fått tag i ett 375 liters för billig penning.

Och 375:an kommer således bli mitt första projekt.
    Som det är just nu skall det inom några veckor börja byggas en rejäl bänk och efter det så skall jag även ge mig på att bygga egen bakgrund
    Vilket kommer bli riktigt kul om man kan få fram sin konstnärliga ådra
    Jag kommer att fokusera på 2 olika världsdelar och temperament vilket är Sydamerika och Afrika och då främst Tanganyika.
    Och då främst jordätare från Sydamerika och troffar från Afrika
    Jag harcen bild främför mig där det står två stora kar bredvid varandra och i det ena är vattnet kristallklart och allt går 110% och i det andra karet är det mycket lugnare ochfullt med växter, rötter och mörkt vatten med en massa tanniner i

Mitt nuvarande 240 liters SA kar kommer att komma upp på vinden först ihop med mitt yngelkar.

Jag tänkte helt enkelt med den tråden löpande lägga upp bilder på hur det går med mina kar och så klart hur rummet kommer att fortskrida
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Härligt med projekttrådar. Låter som en bra blanding för att tillfredställa de flesta drömmar

Kan tänka mig att familjen tjänar på det hela genom att slippa vattenspill i vardagsrummet och akvarier i alla rum hehe
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Markus2254
      Användare
      • June 2012
      • 89

Jo då hon är glad för det men samtidigt lite orolig för att ha ca 600- 1000 liter vatten hemma.

Men hon kom ju trots allt själv med förslaget till slut
      Det hela började med att pojken på 2 år höll på att skrämma ihjäl mina Biotodoma cupido .
      Så då blev det att sälja dom
      Efter det bestämde vi oss att nu var det dags. Så nu på söndag hämtas första 375 karet och sedan är det ju bara att sätta igång att bygga

Jo då hon är glad för det men samtidigt lite orolig för att ha ca 600- 1000 liter vatten hemma.

Men hon kom ju trots allt själv med förslaget till slut
      Det hela började med att pojken på 2 år höll på att skrämma ihjäl mina Biotodoma cupido .
      Så då blev det att sälja dom
      Efter det bestämde vi oss att nu var det dags. Så nu på söndag hämtas första 375 karet och sedan är det ju bara att sätta igång att bygga

Kommentar

• Erik Österlund
        NCS Medlem

• January 2005
        • 3788

Kul projekt!

Lite udda också att bygga lokalen på vinden, brukar ju va källaren som gäller för den här hobbyn. Kan förstå att hon är lite orolig just med tanke på att omm det läcker kommer vattnet inte "bara" skada rummet det står i. Men vi får hoppas att ni slipper den biten! Det är nog större risk att det händer om det finns barn i närheten. Det kastas prylar, jojas mm man kan ju bli nojjig ibland alltså. Har strikta regler här hemma!

Kommentar

• Markus2254
          Användare
          • June 2012
          • 89

Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Kul projekt!

Lite udda också att bygga lokalen på vinden, brukar ju va källaren som gäller för den här hobbyn. Kan förstå att hon är lite orolig just med tanke på att omm det läcker kommer vattnet inte "bara" skada rummet det står i. Men vi får hoppas att ni slipper den biten! Det är nog större risk att det händer om det finns barn i närheten. Det kastas prylar, jojas mm man kan ju bli nojjig ibland alltså. Har strikta regler här hemma!
          Jo det är ju tyvärr så att källare inte finns till det här huset och bottenvåningen består av bara kök och vardagsrum så vinden blir till och med tredje våningen
          Men men skall bli riktigt kul att kunna utöka hobbyn en del.

Det som har hänt än så länge är att ett 375L har inhandlas och jag hittade ett jätte fynd på blocket på ett 310L som bortskänkes
          så jag åkte dit i tron på att det på sin höjd skulle vara ett kar som duger för odling och när jag kommer dit så är det nästan rep fritt med en bakgrund gjord i glasfiber ( kolla bilden ) och med ett litet Eheim 2222 ytterfilter och diverse andra grejer. Det ända som saknades var ett stag till alu ställningen men det måste ju gå att ordna ganska lätt. Är det någon som kan se vad det är för bakgrund så hade det vart kul att veta

så nu måste jag röja klart vinden så att jag kan sätta igång. Måste bara få tiden att räcka

Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-01-20 17.38.01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,1 KB
ID: 683736

Namn: 2013-01-20 18.19.12.jpg
Storlek: 263,6 KB
ID: 683737

sedan har jag också utökat min fisk lista med ett par Pelvicachromis taeniatus " Nyete " och 4 st mindre Geophagus surinamensis som skall få växa till sig lite innan dom åker ner i ett större kar

hoppas att jag kan uppdatera snart igen då vinden är röjd och projekten är startade på allvar

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Ska bli kul att följa denna tråd, har du ingen överblicksbild på vinden?

/Jocke

Kommentar

• Markus2254
              Användare
              • June 2012
              • 89

Ursprungligen postat av Banderad
              Ska bli kul att följa denna tråd, har du ingen överblicksbild på vinden?

/Jocke
              jo då ni kommer att få en bra överblicks bild men först när all skit är borta
              måste bara få tid att åka till tippen och kasta av det mesta

Kommentar

• FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

Projekt akvarie vinden

Hur går det med vinden?

Kommentar

• Markus2254
                  Användare
                  • June 2012
                  • 89

Äntligen har det börjat hända lite med vinden

Jag har fått rensat bort en del av all skit som stod där och har även fått igång 3 av de 4 kar som skall vara igång
                  så här får ni lite bilder

först det nyaste 310 liters blivande Tanganyika kar
                  Detta kar hittade jag på blocket som bortskänkes helt komplett med bakgrund pumpar och en massa andra grejer

Men nu till det roligaste välja fisk
                  jag har en väldig beslutsångest om jag skall satsa på Troffar eller om man skall satsa på någon sandlevande art i kombo med en några snäck lekare och tex prinsessan? Kom gärna med förslag

Namn: 20130308_190108.jpg
Storlek: 263,3 KB
ID: 684614

Och sedan har vi mitt Rio 240 L som nu är SA men som i framtiden främst skall vara till att föda upp yngel
                  men just nu har jag mina Manacapuru Scalarer och 4 st Amazonia Blue tillsammans med 4 st Geophagus surinamensis
                  det blir ju lite överbefolkat och på tok för litet för Geophagus men fiskarna är fortfarande ung fiskar och jag håller på att bygga bänk till ett större kar som kommer bli det fjärde på vinden

Namn: 20130308_190124.jpg
Storlek: 270,2 KB
ID: 684615

Och sist mitt 80 L där jag har 1 par Pelvicachromis pulcher som ynglat 2 gånger. Dessa yngel går just nu i 310 litarn
                  i detta kar skall det till lite mer rötter och växter men det kommer så sakteligen

Namn: 20130308_190114.jpg
Storlek: 273,1 KB
ID: 684616

Och sist ett översikts foto ( ursäkta röran ) som det såg ut för 1 vecka sedan

Namn: 20130227_203313.jpg
Storlek: 268,7 KB
ID: 684617

Nu får ni hjälpa mig och komma med förslag på fisk innehav till Tanganyika karet.

Kommentar

• Markus2254
                    Användare
                    • June 2012
                    • 89

Nu har jag äntligen varit och inhandlat första fisken till tanganyika karet
                    Så nu simmar det 4 st O. Ventralis orange cap i ett av mina kar och mer kommer :-)

Namn: 20130316_113836.jpg
Storlek: 259,7 KB
ID: 684748
                    Bifogade filer

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Så nu simmar det 4 st O. Ventralis orange cap i ett av mina kar
                      De kommer att bli jättefina!
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Markus2254
                        Användare
                        • June 2012
                        • 89

Det hoppas jag verkligen Det har alltid varit en drömfisk så hoppas mycket på dom

Men har ni tips på sällskap jag har stora funderingar på Cyprichromis leptosoma .
                        Men hur många och skall det räcka med det sedan eller skall man ha någon snäcklekare också?

Det är ju angenäma problem Men det är ändå kul att få tips.

Kommentar

• Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

Hur löser du tömning/påfyllning av karen?
                          Slang upp och ner till 2:a plan?
                          - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Olivaw
                            Användare
                            • July 2012
                            • 115

Ser ut som ett härligt rum att bara sitta och njuta i

Kommentar

• Markus2254
                              Användare
                              • June 2012
                              • 89

Ursprungligen postat av Peter_A_F
                              Hur löser du tömning/påfyllning av karen?
                              Slang upp och ner till 2:a plan?
                              Ja det blir faktiskt att dra en lång slang både för tömning och fyllning. Men det funkar bra faktiskt.

Kommentar

Arbetssätt...