Luftdrivna filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morgan
    Användare
    • February 2011
    • 21

    Luftdrivna filter

    Har lite frågor angående luftdrivna filter. Har 2st 222 liters kar i ställning med filterhörn. Dessa drivs idag av powerheads, men tänkte bygga om dem till luftdrift. Tänkte även driva några kar på runt 30 liter där det blir billifilter. Hur stor pump behövs (l/h)? Elektromagnetisk eller membranpump? Hur stora ska VP rören vara? Ska man borra hål i röret för insug? Kommer senare att även göra denna ombyggnad i ett 375 liters, och ett 540. Kommer säkert fler frågor efterhand. Tacksam för idéer.
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

    #2
    Ursprungligen postat av Morgan
    Har lite frågor angående luftdrivna filter. Har 2st 222 liters kar i ställning med filterhörn. Dessa drivs idag av powerheads, men tänkte bygga om dem till luftdrift. Tänkte även driva några kar på runt 30 liter där det blir billifilter. Hur stor pump behövs (l/h)? Elektromagnetisk eller membranpump? Hur stora ska VP rören vara? Ska man borra hål i röret för insug? Kommer senare att även göra denna ombyggnad i ett 375 liters, och ett 540. Kommer säkert fler frågor efterhand. Tacksam för idéer.
    Du såg mina filter va Morgan? De fungerar klockrent och drivs med membranpumpar. Jag vet att mycket sägs om resun hit och dit, men jag är supernöjd med deras luftpumpar. Den största där har ju 4 uttag för luftslang (sedan drar de kanske lite mer än dyrare märken). Vad ska du ha för några fiskar (Antar att det är Tanganyika)? Min erfarenhet av filterhörn är dock att det behövs lite fart för att det ska bli riktigt bra. Jag har dock två kar med filterhörn, där jag kör just med luft. Det fungerar men blir ingen jättefart på vattnet (om man nu vill ha det).

    Sedan såg du ju Pers anläggning som drivs av en större pump, men då pratar vi lite fler kar och större volym.... Han kör ju dessutom också ofta med bottenfilter.

    /Jocke

    Kommentar

    • Morgan
      Användare
      • February 2011
      • 21

      #3
      Jodå Jocke, jag såg dina filter. Det är något liknande jag tänkt köra med i mina mindre kar. Men i mina 222 liters har jag bakgrund typ slimline med filterhörn. Här var tanken att sätta i två stycken VP 25, eller 32 rör. Finns det någon form av uträkning vad det krävs för luftflöde för detta, eller man provar sig fram? Tänkte inhandla en luftpump, men vet inte hur stor den ska vara. Det är många som kör med Resun, så det tror jag inte ska vara något problem.

      Kommentar

      Arbetssätt...