Kan man storstäda burken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    Kan man storstäda burken?

    Hej! Jag har haft min burk i 6 mån med fiskar. Malawiciklider.
    Nu är det så att det är väligt "algigt" och enligt mig så behöver jag egentligen ta ur fiskarna, ta upp gruset (göra rent det) och skrubba stenarna. Min fråga är: Kan jag göra det utan problem?
    HAr hört att det inte är bra för fiskarna.
    Om jag inte ska städa det är en variant att köpa några fler malar som får jobba. Jag har en som är 12cm i burken som ligger på 160 liter...
    Mvh
    Robin
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

    #2
    Jag skulle nog skicka i en eller två malar till. Synodontis lär funka särskilt bra med Malawisar, men Ancistrus vållar sällan några problem heller. Undvik framför allt Pleco - de blir monstruöst stora, och då är det ingen som vill ha dem.

    Jag har tre st Starlight Ancistrus i mitt Malawiakvarium på 300 liter. Först vann algerna -- alla ytor som var vända mot ljuset var mörkgröna, men jag gjorde inget åt det. Sedan vann malarna. De har växt i kanonfart och nu håller de algmattan helt i schack. De verkar leva gott på de alger som växer efterhand och kanske tar de även en del foderrester. Den fetaste har växt från ca 5cm till 10cm på de fyra månader jag haft den.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      Strorstädningar bör enligt mig undvikas. Det gäller att hitta en balans i karet som påminner om naturens, för mig är det det som är själva utmaningen. Om du har låtit det byggas upp för mycket "skit" (alger, rester, avföring eller vad det må vara) så har du gjort ett eller flera fel. Att rätta till dessa fel och se hur det blir friskare och bättre är en av de många "kickar" som denna hobbyn har gett mig.

      Om det nu ser riktigt illa ut så är det klart att man måste fixa till det men tänk först efter varför det blev sådär illa så att det inte behövs storstädas igen. (ja, ja...det blev ett riktigt "bror duktig inlägg" detta men det är ju faktiskt så)

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Anette
        Användare
        • April 2002
        • 178

        #4
        Hej Robin!

        Ett akvarium i balans med bra rening (effektiva filter), lagom matning och lagom fiskbesättning brukar inte behöva storstädas. Till sommaren kommer jag dock att bli tvungen att "storstäda" alla mina akvarier eftersom de behöver flyttas till ett annat rum. I nuläget har de stått utan annat än veckostädningar i tre år och det skulle säkert fungera med minst tre år till!

        Jag är inte alls orolig för att behöva bryta upp ett fungerande akvarium eftersom alla bra bakterier följer med i ytterfiltret och i allt annat. Tex ska man inte skölja igenom sanden alltför noga och försöka ta med ca 50% vatten från akvariet som städas/flyttas.

        Ta det lugnt och se över alla faktorer i samband med städningen. Har du för mycket fisk? Matar du för mycket? Är filtreringen tillräcklig?

        Lycka till[]
        Anette

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          #5
          Tack allihopa!
          Jag har nu bestämmt mig för att köpa mig två ancistrus och inte "storstäda" förrän i sommar när jag tänker lägga i en bakgrund av frigolit samt flytta akvariet från ett stativ av stockar till ett lite snyggare.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          Arbetssätt...