Jordätartråden 2013
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Satan(operca) i gatan vad de var fina, de är ju lika prickiga som muragon i skallen. Hoppas de blir lite smått så småningom.
/J
( Tropheus moorii murago är också prickiga i huvudet)
/JockeKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Kommentar
-
Jag man blir verkligen sugen på den arten!!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar
-
Jag hade inte tänkt på att Geophagus steindachneri är munruvande, kul att du har lek (om jag inte misstar mig)Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Geophagus Steindachneri i 280l
Vill skaffa fler jordätare Ex. Geophagus Steidachneri, Geophagus surinamensis .Skulle det gå? el.ge tips(är burken för liten)
Ska gå tillsammans med bla.Scalarer,columbiatetrer,botier,Kardinaltetrer och malar.Kommentar
-
Sv: Jordätartråden 2013
Det akvariet är för litet i min mening.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Vill skaffa fler jordätare Ex. Geophagus Steidachneri, Geophagus surinamensis .Skulle det gå? el.ge tips(är burken för liten)
Ska gå tillsammans med bla.Scalarer,columbiatetrer,botier,Kardinaltetrer och malar.
är bottenytan mindre skulle jag tvekaMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
De va det jag befarade att det är för liten bottenyta i mitt 280l, måtten är 120x40x60(lbh).
Det konstiga är att dom här två olika jordätarna jag nämner här, blir ungefär lika stora på
Tuppkamscikliden står det att det kan räcka med 250l.Kommentar
-
G. Surinamensis är ett samlingsnamn för alla Geophagus an altifrons typ som inte riktigt är artbestämda av säljaren (exportören, odlaren, butiken...) Den vanliga storleken för dessa fiskar brukar anges till 20 cm eller så. I verkligheten kanske detta ska betraktas mer som ett mått på att de är fullvuxna. Den egentliga maxstorleken för ett gammalt, välmatat exemplar som gått i ett mycket stort akvarium är förmodligen betydligt större. Denna typ av jordätare är generellt sett långsamväxande, känslig och väldigt utrymmeskrävande. Det är med andra ord vanligt att den inte når den teoretiska maxstorleken i akvarium eftersom det inte är otroligt att den dör i förtid, inte klarar att konkurera om mat med de andra fiskarna i akvariet eller begränsas av ett för trångt akvarium. I naturen är förstås förhållandena ofta ännu sämre och fiskarna begränsas där av
G. Steindachneri är lite motsatsen. Den betraktas som ganska lätthållen, glupsk och frammåt i akvariet. Vuxenstorlek på denna art är kanske 12 cm men i akvarium kan den nå sin teoretiska maxstorlek på 20 cm. Den tål antagligen också att gå lite "tätare" i akvariet eftersom den nte far lika illa av att ständigt kivas med sina artfränder. Där spelar ju också munruvar beteendet in då de kan föröka sig i betydligt stimmigare akvarium (jfr Malawiciklider). En G.surimanensis som leker tar ett revir på halva akvariet under ett par veckor. En G. steindachneri tar äggen i munnen och simmar iväg.
Det var väl lite om detta från en med begränsad erfarenhet av dessa fiskar men det kan kanske vara utgångspunkt för vidare diskussion?Kommentar
Kommentar