Riktigt fina! Ser nästan overkligt ut
Troffetråden 2013
Kollaps
X
-
-
Ja, men jag föredrar att se på bilder här, de gör sig mycket bättre här än i fejseboken.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
-
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Hur FÅ Troffar kan jag ha i ett 1100 liters?
Förutsättningar: Återfall till troffar (Senast 2001, se gammal CB artikel) efter ett besök hos Anders C som har fantastiskt fina VF grupper.
(Se Jockes bilder ovan)Fastnade för hans Ikola och köpte de yngel som fanns vid tillfället.
30 st F1r som kompletteradedes med 30 st F1 av Röd Rengbåge även dessa från Anders. Alla växer och verkar trivas. Rengbågarna var vid tillfället för introduktion till min burk någor större vilket är bra då Ikolorna (blackvarianten generellt)verkar växa snabbare.
Nu i slutet av semestern är storleksskillnaden inte märkbar. Firrarna är nu ca 8-9 cm.
Jag har bara troffar i burken som är 200 lång, 80 djup och 70 hög.
Frågar till er troffexperter:
1. Hur många troffar kan jag minska ner det till totalt utan att få totalt världskrig i burken. 30 + 30 gallras ner till 40, eller blir det för lite fisk?
2. Ska gallring ske när de är stort sett fullvuxna och är könsfördlening något jag bör fokusera på? Ex 5 hanar och 15 honor per sort?
Varför vill jag detta? Jag vill ge varje troffe så mycket yta som möjligt utan att för den sakens skulle skapa utrymme för dominanta hannar att stressa övriga i gruppen för mycket. Även om troffar lever i grupper i sjön (iaf i vissa filmklipp) så känns det lite tufft att behöva överbefolka för mycket.
Så hur kan/bör jag resonera?
Tack och bock
Björn HLite diskus, mal & malawi bilder
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123Kommentar
-
Förutsättningar: Återfall till troffar (Senast 2001, se gammal CB artikel) efter ett besök hos Anders C som har fantastiskt fina VF grupper.
(Se Jockes bilder ovan)Fastnade för hans Ikola och köpte de yngel som fanns vid tillfället.
30 st F1r som kompletteradedes med 30 st F1 av Röd Rengbåge även dessa från Anders. Alla växer och verkar trivas. Rengbågarna var vid tillfället för introduktion till min burk någor större vilket är bra då Ikolorna (blackvarianten generellt)verkar växa snabbare.
Nu i slutet av semestern är storleksskillnaden inte märkbar. Firrarna är nu ca 8-9 cm.
1. Hur många troffar kan jag minska ner det till totalt utan att få totalt världskrig i burken. 30 + 30 gallras ner till 40, eller blir det för lite fisk?
2. Ska gallring ske när de är stort sett fullvuxna och är könsfördlening något jag bör fokusera på? Ex 5 hanar och 15 honor per sort?
Varför vill jag detta? Jag vill ge varje troffe så mycket yta som möjligt utan att för den sakens skulle skapa utrymme för dominanta hannar att stressa övriga i gruppen för mycket. Även om troffar lever i grupper i sjön (iaf i vissa filmklipp) så känns det lite tufft att behöva överbefolka för mycket.
Tack och bock
Björn H
Du har en skön storlek på burk som kan rymma mycket intressant.
När det gäller antal troffar brukar jag rek 10 - 15 L vatten per fisk....
Ett exempel
I mitt 600 L med ca 40st stora regnbågar Kambwimba, har det var oroligt till och från med dödsfall som resultat....
Så fick jag ca 30 yngel under en sommar för 2 år sedan och lät dem flytta in i burken vid storleken ca 3-4 cm.....
Helt plötsligt blev det en märkbart lugn i karet och detta har hållit i sig till dags datum....Nu simmar det ca 80 st i lite olika storlekar och alla mår bra och inga skadade fiskar på 2 år.
Ett annat exempel
Har ett 450 L med ca 30 st körsbär i dagsläget....Obalans i karet med mycket bråk och lite skadade och döda fiskar...
Här är det för lite fiskar helt klart.....kommer inom kort att släppa i en grupp yngel i storleken 3 - 4 cm så antalet blir lite över 40 st totalt....Hoppas att jag får samma resultat som i första exemplet.
Mitt råd är att du behåller alla dina troffar som du får tag i.....Kanske du kan blanda i någon annan sorts fisk så att karet fylls upp och du får lugn och harmoni.
Det finns säkert någon här på forumet som kan tipsa dig i detta.
Lycka till i dina planeringar.
Mvh GöranSenast redigerad av Göran Å; 09 August 2013, 10:38.http://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
Tack och bock
Björn H
Jag håller med Göran med att det är alldeles för få troffar för att ta bort några. Jag skulle inte minska antalet utan snarare se till att det blir fler. Vet inte om de är könsmogna ännu men ikolerna växer fortare och blir könsmogna tidigare än regnbågarna och då börjar de slås en del. Men utmaningen startar när de är två-tre år gamla då börjar de slås ordentligt och då gäller det att det finns gått om fisk.
Jag tror även att du får svårt med att få alla individer i båda grupperna utfärdade. Det har aldrig fungerat för mig. Kanske fungerar i en stor burk?
Med vänlig hälsning,
JohanSenast redigerad av Johan F; 08 August 2013, 22:35.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Tackar för era svar. Göran som med sina kanonartiklar sådde detta frö och Johan med sin mycket fina tråd om troffegaraget även han är "skyldig" till att troffefebern slog till hos undertecknad.
Då blir till att klura på om mer Jag ska försöka få tag i mer Tropheus innan alla blir könsmogna alt. introducera O. Boops eller motsvarande!
Johan har du fortfarande O.Boops, vad är din erfarenheter? Är den för stökig för troffarna eller skulle det kunna funka med 1+3 eller nåt sånt i min burk?
Även andra som har erfarenheter får mer än gärna dela med sig :-)
Tack och bock
Björn HLite diskus, mal & malawi bilder
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123Kommentar
-
Könsfördelningen: Antar att det är lugnare ju fler hannar du har. Bråket sprider sig då mellan flera individer än om du har t.ex. bara 5 hannar.mvh
Mikael W
-
Såg i förrgår den första leken i Ikola-burken. Huuu, puppy love. Kanske lite väl tidigt, ska bli spännande att se hur det går. Samtidigt behövs det ju tillökning i burken.mvh
Mikael W
-
Tackar för era svar. Göran som med sina kanonartiklar sådde detta frö och Johan med sin mycket fina tråd om troffegaraget även han är "skyldig" till att troffefebern slog till hos undertecknad.
Då blir till att klura på om mer Jag ska försöka få tag i mer Tropheus innan alla blir könsmogna alt. introducera O. Boops eller motsvarande!
Johan har du fortfarande O.Boops, vad är din erfarenheter? Är den för stökig för troffarna eller skulle det kunna funka med 1+3 eller nåt sånt i min burk?
Även andra som har erfarenheter får mer än gärna dela med sig :-)
Tack och bock
Björn H3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Kommentar
-