Ett par bilder på Tropheus moorii , först Kasanga, sedan Lufubu (la den i en annan tråd nyss, men kanske den passar här även ).
Troffetråden 2013
Kollaps
X
-
-
VajjertKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Läget börjar nå sin kulmen i min nkonde yellow-grupp
Har nu haft min grupp om 30 st nkonde yellow i fyra månader. Storleken varierar mellan 5-7 cm. Ser tydligt fem-sex hannar, bland de större, som kämpar om alpha-platsen. Kanske finns totalt tio hannar, ej säker.
De går i 375 l med bottenyta 125x60, med en btn-bakgrund som inte tar så mycket plats,då det skapats ett överhäng upptill, vilket leder till mer kontaktyta att röra sig i för fiskarna (de upphåller sig en hel del även i övre regionen under överhäng).
Nåväl, min fråga är: hur brukar ni göra i liknande läge? Finns nog bara plats för två, kanske tre revirhävdande hannar, i värsta fall en.
Brukar ni plocka bort efterhand, eller vänta ut situationen till en möjlig rangordning satt sig, och det kanske går att ha övertaliga hannar kvar?Kommentar
-
Det är säkert olika på olika tegelbruk. Jag t.ex. har aldrig plockat bort hannar. Det har alltid utvecklats en naturlig rangordning och de lågt rankade går där de går i gruppen. Har jag behövt minska har jag tagit ut ungfiskar.
De som vill få fram mycket yngel eftersträvar antagligen övervikt i honor, och då kan det ju vara idé att gallra hannar, så att inte akvariet blir överbefolkat.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Det är säkert olika på olika tegelbruk. Jag t.ex. har aldrig plockat bort hannar. Det har alltid utvecklats en naturlig rangordning och de lågt rankade går där de går i gruppen. Har jag behövt minska har jag tagit ut ungfiskar.
De som vill få fram mycket yngel eftersträvar antagligen övervikt i honor, och då kan det ju vara idé att gallra hannar, så att inte akvariet blir överbefolkat.
Tror att det är din metod jag ska gå på.
Fina bilder och fiskar du har förresten. Funderar på ett lusrae underlag än rådasanden, men jag tycker det skär sig mot bakgrunden.
Tids nog kommer bilder från mig här också:-)Kommentar
-
Kan bara instämma med Mikael, det är bra att ha några hanar extra. Dels för att avlasta honorna i stryket, men också om alphahanen dör så finns det redan en naturlig ersättare.Kommentar
-
I malawigrupper har jag förut gärna haft fler hannar av den orsaken, att styra om uppmärksamheten honorna annars får för mycket av.Kommentar
-
Har nu haft min grupp om 30 st nkonde yellow i fyra månader. Storleken varierar mellan 5-7 cm. Ser tydligt fem-sex hannar, bland de större, som kämpar om alpha-platsen. Kanske finns totalt tio hannar, ej säker.
De går i 375 l med bottenyta 125x60, med en btn-bakgrund som inte tar så mycket plats,då det skapats ett överhäng upptill, vilket leder till mer kontaktyta att röra sig i för fiskarna (de upphåller sig en hel del även i övre regionen under överhäng).
Nåväl, min fråga är: hur brukar ni göra i liknande läge? Finns nog bara plats för två, kanske tre revirhävdande hannar, i värsta fall en.
Brukar ni plocka bort efterhand, eller vänta ut situationen till en möjlig rangordning satt sig, och det kanske går att ha övertaliga hannar kvar?Kommentar
-
PS: Lufububilden är photoshoppad, svärtade bakgrunden.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
-
Recension till nästa CB? Ska jag skriva den eller har vi någon annan frivillig som skriver bättre ;-)Kommentar
-
KörKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Iofs Kolla med Wille, han kan ha nåt på g.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Just nu har jag inte tid. Läser, kollar på Troffebilder och tittar på videofilmer i boken. WOW!Kommentar
Kommentar