Det låter ju onekligen som att duboisin är farsan men har aldrig hört om en troffekorsning där en duboisi är inblandad. Hur ser de ut i formen? Duboisi har ju annorlunda form på huvudet.Hur som helst så ser jag fram emot uppdateringar på hur de utvecklas.
Troffetråden 2013
Kollaps
X
-
-
Jepp, får se. De är alldeles för små ännu för att jag ska kunna bedöma huvudformen, särskilt om de är hybrider.
Är de hybrider åker de naturligtvis i räkmixen. Är de adoptivbarn tar jag tacksamt emot hjälpen.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Så kan det såklart vara ja, att honor har adopterat andra yngel har jag varit med om flera gånger men inte när de gått kvar i huvudkaret.
Oavsett om de hamnar i mixen eller om det rör sig om adoption så ser jag fram emot uppdateringarKommentar
-
Kommentar
-
Hans-Joachim Herrmann: Tropheus Verbreitung, Arten, Haltung
Frank Schneidewind: Das Grosse Buch der Tropheus-Cichliden
Frank Schneidewind: MiniAtlas Tropheus
Och så Schupke
Säg gärna om det finns fler, troffeböcker är kul att samla.mvh
Mikael W
-
Kommentar
-
Mysko grejer på gång. Av de ca 10 yngel som mamma Moliro spottade för en vecka sedan, verkar 2 ha vita prickar. Vad har hänt? Har hon adopterat? Eller har någon duboisihanne varit och tagit sig ett sneakskjut när molirona lekte? Eller kan det vara så, att det i ett välbemannat troffekar alltid finns en massa lösa spermier som simmar omkring på jakt efter intet ont anande äggceller?
Maken till mamma i så fall, hon har tydligen gått och adopterat i två repriser efter sin egen lek. Hur tänkte hon då? Lite tomt i munnen ännu?mvh
Mikael W
-
Kejsare är nu inköpta. 40 till antalet och alla mår bra efter första veckan.Kommentar
-
yellow nkonde
Hallå,
det är 25 år sedan jag hade troffar, förutom en grupp kiriza för några år sedan som jag sålde efter ett par månader.
Nu har jag 30 st nkonde yellow som var 3-4 cm vid inköp och nu 4-5 cm.
Jag kan se att 4-5 av de största nu börjar ändra färg. Rött huvud och kroppen ljusnar. Det är också de som bråkar mest även om det är full fart på alla. Några,3-4 st har halkat efter i tillväxt.
Jag undrar; när brukar ni med erfarenhet börja urskilja antal hannar? (jag utgår från att de 4-5 mest aktiva är hannar och att det finns fler hannar som redan nu står lägre i hierarkin)Kommentar
-
-
-
Sv: Troffetråden 2013
Det är ändå nåt speciellt med troffarKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag har märkt skillnad, tillfälligt iaf, att ungdjur som fått växa till sig ihop med jämnstora fiskar att dom färgat ut mer. Medan när jag tittar på dom fiskarna som fått växa upp med stora vuxna fiskar inte alls fått så mycket färg. Dom vågar väl inte färga ut för dom dom vuxna.
Testade med att slänga in några väldig gula yngel till mitt stora kar med vuxna troffar för att se vad som skulle hända med färgen. Dom har ju blivit mörkare men man ser det gula tydlig lysa igenom medans yngel i samma storlek och större, som växt upp med vuxna, inte alls har lika mycket gul i sig. Någon som har mer erfarenhet utav detta? Hur påverkas färgen och storlek beroende på om dom växer upp ihop med vuxna eller eget kar med jämnstora fiskar?Tropheus VF kasakalawe
Kommentar
-
Jag har samma erfarenhet, dvs att yngel som växer upp med föräldrarna färgar om från yngelteckning senare.
Angående hur storleken påverkas när yngel får växa upp med föräldrarna så växer ynglena snabbare om de går med föräldrarna så länge det är få yngel, säg max 5-10st. Medans de växer långsammare om man släpper ner 20-30st yngel till föräldrarna. Tilläggas ska väl att vi haft alla troffegrupper i lokal så vi har bara hunnit mata en gång om dagen, det är möjligt att man får ett annat utfall om man matar mycket.Kommentar
-
Kommentar