Ok, de är ju lite kortare. Man brukar ju ofta säga att man ska bygga upp en eller två stenhögar som ska bli revir. Det funkar, men jag ville efterlikna naturen med en stenbotten så får fiskarna kämpa och hitta egna revir. I mitt fall har det varierat från två till fyra revir. Du kan ju testa med fler stenar oregelbundet på botten, då kommer det bli ändring. Finns dock risk för att rubba gruppens balans. Min erfarenhet av att ändra på stenarna är att dom dominanta hanarna återtar nytt revir och eventuellt kommer det upp ett nytt revir. För mig har det funkat, men har läst om fall med sämre utgång.
Troffetråden 2013
Kollaps
X
-
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Kommentar
-
-
-
Ok, de är ju lite kortare. Man brukar ju ofta säga att man ska bygga upp en eller två stenhögar som ska bli revir. Det funkar, men jag ville efterlikna naturen med en stenbotten så får fiskarna kämpa och hitta egna revir. I mitt fall har det varierat från två till fyra revir. Du kan ju testa med fler stenar oregelbundet på botten, då kommer det bli ändring. Finns dock risk för att rubba gruppens balans. Min erfarenhet av att ändra på stenarna är att dom dominanta hanarna återtar nytt revir och eventuellt kommer det upp ett nytt revir. För mig har det funkat, men har läst om fall med sämre utgång.
Jag skall prova med att sätta i någon sten till för ett 3dje revir om någon vecka eller 2 .
Mvh MickeKommentar
-
Återkom gärna med resultat längre fram. Lycka till!Tropheus VF kasakalawe
Kommentar
-
Är det någon som har varit med om liknande beteende? Hysta in "troffar" i sandsillskaret pga för lite kar (ständigt problem) resultatet blev masslek o slutade med 3st tuggande honor. Suddiga bilder men ingen fisk var stilla. MilleDieselråttanKommentar
-
Efter att ha klurat lite natten till idag..
Så åker malawin i det lilla karet och troffarna till baka till 720 karet.
Jag tror att familjen gillar bättre demasoni och firefish också.
Så nu har jag tryggt en en gammal tunze pump som flyttar 5000 l/h till 720 karet och lagt i en laddning kalksten.
Hoppas nu att detta uppskattas av ikolorna.
Det gillade det förra gången.. ; ).
Jag vill se ikolorn as rusningar mot varandra och spontana fighter etc...
Nu blir det tomt i ett 200 liters kar? Dags att köpa lite troffe yngel för att förbereda en ny grupp? Om något år eller så?
Mvh MickeKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
-
Hej
Jag har som sagt ett 200liters kar som snart står tomt.
Vilken Troffe art lämpar sig bäst att kör så trångt?
Är det Moori arterna eller Black varianterna.
Önskmål är Moori Red Rainbow alt. Körsbär.
Planen är att köpa yngel typ 30 st och kanske få ut en bra grupp på 25st.
Mvh MickeKommentar
-
Fina bilder Göran! Ser ut som att dina troffar, precis som mina egna, får utlopp för sitt naturliga algbetande. Har du någon uppfattning om algbetande i akvarium påverkar kroppsformen så att skallarna blir kraftigare?Kommentar
Kommentar