Guianacara Geayi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lotusvira
    Användare
    • November 2012
    • 187

Nej, Man kan inte va 100%, Det är inte dom jag köpte i Stockholm, det har du säkert sett.

Dom kommer från Malmö.Har du sett bilderna här på forumet? dom är inte så bra.
    Vad är det för skillnad? vad tycker du.

Ps. tittar gärna på dina!
    Senast redigerad av lotusvira; 14 January 2013, 21:38.

Kommentar

• lotusvira
      Användare
      • November 2012
      • 187

Det kanske finns flera varianter av Geayi,olika fongstplattser,floder.( för det finns det förmodligen )
      För om inte den här Guianacaran jag köpt, liknar någon i artregistret, ( för jag tycker nog den liknar Geayi mest iallafall inte Stergiosi
      som har gissas här på forumet.Man kan antagligen inte veta med nån fisk ( om man inte har fångat den själv på plats

Birgitta/ Usch jag känner mig tjatig igen )

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Oroa dig inte såna här ID trådar brukar vara spännande och roliga, men jag är helt säker att det inte är en geayi du har. Baar det faktum att den har svart längst fram på ryggfenan diskvalificerar den direkt:

Som du ser geayi har ingen markering på ryggfenan (längst fram) dock kan den kilformade randen på sidan gå upp i ryggfenan.

Titta på dina så ser du att vid främre fästet av ryggfenan så har dina svart som går upp i fenan.

Det vore kul att se ett foto i sidled då den har ryggfenan uppspärrad för ännu säkrare ID.

Hon som ritat denna bild ovan är den som beskreev Guianacara dacrya och jag har haft en hel del kontakt med henne. Just dessa tecken finns det mycket att läsa om på nätet. svarta markeringar brukar gå bra att identifiera kring dock ej så mycket andra färger som varierar mer inom samma art.
        Senast redigerad av DaRe; 14 January 2013, 22:49.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Ursprungligen postat av DaRe
          Oroa dig inte såna här ID trådar brukar vara spännande och roliga, men jag är helt säker att det inte är en geayi du har. Baar det faktum att den har svart längst fram på ryggfenan diskvalificerar den direkt:

Som du ser geayi har ingen markering på ryggfenan (längst fram) dock kan den kilformade randen på sidan gå upp i ryggfenan.

Titta på dina så ser du att vid främre fästet av ryggfenan så har dina svart som går upp i fenan.

Det vore kul att se ett foto i sidled då den har ryggfenan uppspärrad för ännu säkrare ID.

Hon som ritat denna bild ovan är den som beskreev Guianacara dacrya och jag har haft en hel del kontakt med henne. Just dessa tecken finns det mycket att läsa om på nätet. svarta markeringar brukar gå bra att identifiera kring dock ej så mycket andra färger som varierar mer inom samma art.
          Just detta med det svarta på ryggfenan gjorde mig lite fundersam om dessa bilder stämmer.
          Har för mig mina brukar ha det ibland när de är på vissa humör och det är ju avkommor från dina DaRe. Har lite svårt att kontrollera det nu eftersom karet är helt nedsläckt. Ska se i morgon om jag mins galet och det bara är på bukfenorna jag sett detta. Är det inte så ska jag försöka ta en bild och posta här.
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

Ursprungligen postat av lotusvira
            Nej, Man kan inte va 100%, Det är inte dom jag köpte i Stockholm, det har du säkert sett.

Dom kommer från Malmö.Har du sett bilderna här på forumet? dom är inte så bra.
            Vad är det för skillnad? vad tycker du.

Ps. tittar gärna på dina!
            Jag har självklart följt denna tråd med intresse men inte haft något speciellt att tillägga därför inte skrivit något i den.
            Förutom grundfärgen, som kanske kan variera med fångstplats, så tycker jag de svarta sträcket på sidan är för kort. På mina går de över hela kroppen men på bilderna jag sett på dina så slutar det halvvägs och liknar mer en fläck.

Du är välkommen när du är i stan om jag är hemma bara. Denna vecka jobbar jag från 15-23 så kan bli klurigt om du inte har tid på dagen. Annars fungerar nästa vecka bra för mig.
            Mvh
            //Alf

Kommentar

• affealien
              Användare
              • January 2012
              • 1157

Grävde fram denna gamla filmen på honan som vaktar yngel och mycket svartare än så blir de nog inte på de svarta partierna och här ser man tydligt att ryggfenan är svart. Men det är ju inte bara längst fram och sedan kanske detta bara är under lek och yngelvård?
              Ja nu fick vi lite mer att spekulera kring

Mvh
              //Alf

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Jo ryggfenan kan vara svart som en förlängning av kilformade randen på sidan men ej skarpt svart längst fram på ryggfenan. Det är trixet.

Alf dina är tydliga geayis. Hehe.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• lotusvira
                  Användare
                  • November 2012
                  • 187

På den här artbeskrivningen har ju inte Geayin svart på fenan!!
                  Mina har lite svart i ryggfenan i fram, inte så mycket som jag ser
                  på den på Alfs vidiofilm.Och som jag nämt, har dom en fläck
                  på sidan inte ett sträck ( aldrig ett stäck, inte nu heller när dom visar
                  täcken till lek ) Och inte så gula i färgen på kroppen.Ja ja sånt
                  ståhej för en fisk Haha.

På den här artbeskrivningen har ju inte Geayin svart på fenan!!
                  Mina har lite svart i ryggfenan i fram, inte så mycket som jag ser
                  på den på Alfs vidiofilm.Och som jag nämt, har dom en fläck
                  på sidan inte ett sträck ( aldrig ett stäck, inte nu heller när dom visar
                  täcken till lek ) Och inte så gula i färgen på kroppen.Ja ja sånt
                  ståhej för en fisk Haha.

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Sv: Guianacara Geayi

Bilden illustrerar inte alla mönster men en nyckelmetod vid identifieringen är svart längst fram på ryggfenan. Färgnyans på kropp varierar mycket beroende på kost och humör och är inte lika intressant om än ej helt ointressant.

///David

Kommentar

• lotusvira
                      Användare
                      • November 2012
                      • 187

Lite bättre bilder (sidled)
                      Bifogade filer

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Tydligt svart längst fram på ryggfenan.

///David

Kommentar

• affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

Ursprungligen postat av lotusvira
                          Lite bättre bilder (sidled)

Är dessa de nya?
                          Tycker de är mer kilformade i kroppen är vad Geayi är och som sagts tidigare i tråden tycker jag de liknar Guianacara stergiosi mest helt klart.
                          Mvh
                          //Alf

Kommentar

• lotusvira
                            Användare
                            • November 2012
                            • 187

Steriosi eller nån annan Guianacara?????

Skulle de här va samma fisk som dom nya??? från Malmö
                            Det var dom här jag köpte i Stockholm.(Stergiosi????? )
                            Jag är tveksam,trottsallt!!

Ps.Är extra mörka för dom är sura på varann.
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av lotusvira; 15 January 2013, 18:14.

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

De sista verkar ju definitivt vara stergiosi. Med tanke på det mörka framtill på ryggfenan, att randen övergår till en väldigt liten prick över mittlinjen. Och att linjen är förhållandevis jämnbred.

Frågan är väl ändå vad de andra är.

Kandidater är:
                              Guianacara stergiosi
                              Guianacara owreowefi
                              Guianacara dacrya

Väldigt svårt att säga utan fångstplats, samt att man måste läsa på lite mer om specifikt dessa arter tror jag.

///David

Kommentar

• lotusvira
                                Användare
                                • November 2012
                                • 187

Det är dom här som är från Malmö!!!

Kommentar

Arbetssätt...