If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tack Kaj! Att jag får det bekräftat att det är Geayi,för det var den varianten jag ville ha från början.
Dom var dock bara fem,tre honor och två hanar,en av hanarna har tyvärr en svamp eller bakterieinfektion
som jag försöker behandla,i egen burk.
Håll dem som du gör i egna burkar och fota mycket och lägga upp här. Ett inlägg med en av de arter du tror du har och ett annat inlägg med den andra så vi ser vilka du tror skiljer sig åt.
Jag är dock mycket tveksam till att det är geayis. Ingen fara och färde dessa kan vara minst lika snygga. Försök att få dem att trivas riktigt bra så kommer de att färga fint...
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
På nåt vis liknar den faktiskt cuyunii, men jag gissa på stergiosi trots allt. Cuyunii vet jag inte ens om den finns att köpa överhuvudtaget. Samt fläcken på sidan ska vara mycket mindre, på din liknar den mycket mer stergiosifläck.
Sedan kan ju stergiosi se olika ut lite beroende på var den kommer ifrån.
Hade inte kajjjan bilder i sin tidigare tråd...
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
Missuppfattade att du fotat två arter första gången. Lotusvira, - du har fina stergiosi helt klart. Vad det gäller dem som är köpta som geayi är det lite klurigare... För det första varierar teckningen hos alla arter beroende på sinnesstämning och de kan faktiskt ha en annan teckning så småningom. Geayi har nästan alltid en fläck som ett "V" över kroppen och fläcken på sidan liknar inte den geayi brukar ha i alla fall. Jag försökte titta noggrant på bilden och sidolinjen verkar gå genom fläcken eller vara i övre delen av den. Det gör dacrya, stergiosi och owroewefi till kandidater... Owroewefi vill jag dock utesluta direkt, för jag har dem själv. De har ofta svarta läppar och är med rostbrunfärgad än skimrande (som dina på bilden samt de stergiosi du har).
Dacrya har jag inte sett så de kan jag inte uttala sig om. Jag skulle kunna gissa på stergiosi, baserat på sidofläckens placering, skimmer som jag tycker mig se antydan till på kroppen. Återkom med mer bilder om de har en annan teckning, - det kan vara intressant...
Kan försöka plåta nån bild i veckan för att jämföra med mina...
Mvh Niklas
Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.
Kommentar