Mpanga hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cabron021

Mpanga hjälp!

Hej gott folk. Blev medlem här nyligen ska presentera mig själv inom snar framtid, men nu behöver jag lite hjälp.

Nystartat akvarium 320liter i torsdags (beggat), dock så tömde jag inte ytterfiltret för jag ville ha kvar lite bakteriekultur. I lördags så var jag till aqua tropic i sala och köpte 2 ancistrus och 5 st mpanga ciklider. Det blev 2 hanar 3 honor, enligt ägaren på butiken iallafall. Nu ser man klart och tydligen vem som är dominant. Han jagar dom flesta men speciellt en som är nästan lika stor som honom, nästan 100 på att det är en hane. Den fisken brukar simma upp till ytan till o från och rör på sin mun mycket mer än den dominanta hanen.

Har matat dom väldigt lite. ett-två korn max. Är det bara ett helt normalt beteende dom sysslar med där i, eller kan det vara så att jag kanske behöver handla lite mer fisk snarast så inte bara en speciell fisk blir "jagad" hela tiden?

Tacksam för svar.

Mvh Kenth
  • endymion

Det som påverkar aggression enligt mig är temperatur, tillgång till mat, gruppstorlek, inredning och hur starka pumpar man har.

Temperatur: Med högre temperatur behöver fisken mer mat, optimal temperatur till Malawiciklider är ca 25 °C.

Mat: För lite mat gör att fisken blir grinig, dessa fiskar är revirhävdande och är man hungrig betyder det att man har för litet revir. Den största fisken kommer då försöka utöka sitt revir vilket inte brukar sluta så bra i akvarium eftersom det oftast inte finns någon bra plats att gömma sig för nertryckta fiskar.

Gruppstorlek: För att sprida aggression kan det vara nödvändigt att ha större grupper från ca 10 fiskar och uppåt. För då kan inte en stor hane koncentrera sig på en endaste fisk att jaga utan måste jaga flera. Två hanar av samma art kan dock ibland vara en omöjlig kombination jag brukar försöka att minst ha 3 st hanar i varje grupp.

Inredning: Det kan vara bra att inreda akvariet så att inte största fisken ser hela akvariet samtidigt utan att se till att det finns stenrösen och dylikt som skymmer hans sikt. Här kan även nämnas att kubakvarium är direkt olämpliga till de flesta afrikanska ciklider, åtminstone algätande.

Pumpar: Har man väldigt starka pumpar får fiskarna simma hela tiden och bränner då mer kalorier. Antingen matar man mer eller försöker minska flödet men självklart inte så mycket att syresättningen minskas för mycket.

Kommentar

• cabron021

Okej jag har som du skrev 25grader i vattnet.

Eftersom jag stoppa ner fiskarna i fredags och läst på väldigt många ställen att dom ska ha lite lite mat i början har jag följt de. Allt vatten är helt nytt ur kranen förutom vattnet som jag lämna kvar i pumpen (Fluval 305).

Jag frågade om det var möjligt med 5 fiskar av butiksägaren det gick sa han om jag tog 2 hanar och 3 honor. Lyssnade på honom, egentligen hade jag velat ha fler självklart men just då hade jag inte pengar till det. Men dom får vara såhär i 1 vecka sen tänkte jag åka och köpa lite mer fiskar. Har även läst mig till det att man ska vänta ca 1vecka innan man lägger ner fler fiskar.

Akvariumet är inrett med mycket grottor och sten. Även 2 btn "berg" moduler som har grotta under sig.
      Pumpen är som sagt en Fluval 305, som jag tycker suger väldigt dåligt. ex "tog sug delen och stoppa den precis intill lite bajs som låg på botten och den sög knappt upp det"
      Ska det vara så? Tycker personligen allting som börjar närma sig borde sugas upp direkt utan problem vad är annars vitsen med filter
      Tänkte först göra rent filtret men läst att det inte är någon bra idé för det är den ända bakteriekulturen dom har för tillfället eftersom allt är så nytt. Kanske är en dålig pump överlag?

Ursprungligen postat av endymion
      Det som påverkar aggression enligt mig är temperatur, tillgång till mat, gruppstorlek, inredning och hur starka pumpar man har.

Temperatur: Med högre temperatur behöver fisken mer mat, optimal temperatur till Malawiciklider är ca 25 °C.

Mat: För lite mat gör att fisken blir grinig, dessa fiskar är revirhävdande och är man hungrig betyder det att man har för litet revir. Den största fisken kommer då försöka utöka sitt revir vilket inte brukar sluta så bra i akvarium eftersom det oftast inte finns någon bra plats att gömma sig för nertryckta fiskar.

Gruppstorlek: För att sprida aggression kan det vara nödvändigt att ha större grupper från ca 10 fiskar och uppåt. För då kan inte en stor hane koncentrera sig på en endaste fisk att jaga utan måste jaga flera. Två hanar av samma art kan dock ibland vara en omöjlig kombination jag brukar försöka att minst ha 3 st hanar i varje grupp.

Inredning: Det kan vara bra att inreda akvariet så att inte största fisken ser hela akvariet samtidigt utan att se till att det finns stenrösen och dylikt som skymmer hans sikt. Här kan även nämnas att kubakvarium är direkt olämpliga till de flesta afrikanska ciklider, åtminstone algätande.

Pumpar: Har man väldigt starka pumpar får fiskarna simma hela tiden och bränner då mer kalorier. Antingen matar man mer eller försöker minska flödet men självklart inte så mycket att syresättningen minskas för mycket.

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1607

Ett ytterfilter slaggar igen fort om det sitter nära botten å suger upp all bajs o andra rester. Jag föredrar att ha ett kort rör på utsuget. Ja att det börjar ca 10cm ovanför botten för då behöver jag inte stänga av ytterfiltret när jag gör delvattenbyten. Komplettera med ett innerfilter för mer ytrörelse o bättre syresättning om du "bara" har ett ytterilter? Det blir då alltid bajs å matrester kvar på botten, jag brukar ta en slamsug/ hävert och dammsuga av botten vid vartannat vattenbyte
        eller vid behov.

Köp några till av samma art nästa gång. Å oom din ena hanne lever då så kan du köpa minst en till hanne så du får 3-4st- Det är som Endymion skriver att två hannar fungerar dåligt ibland. 1 eller minst 3st hannar. Elongatus är en elak liten rackare precis som många andra mbunas är.

Kommentar

• doohan
          Användare
          • August 2004
          • 1607

Ett ytterfilter slaggar igen fort om det sitter nära botten å suger upp all bajs o andra rester. Jag föredrar att ha ett kort rör på utsuget. Ja att det börjar ca 10cm ovanför botten för då behöver jag inte stänga av ytterfiltret när jag gör delvattenbyten. Komplettera med ett innerfilter för mer ytrörelse o bättre syresättning om du "bara" har ett ytterilter? Det blir då alltid bajs å matrester kvar på botten, jag brukar ta en slamsug/ hävert och dammsuga av botten vid vartannat vattenbyte
          eller vid behov.

Köp några till av samma art nästa gång. Å oom din ena hanne lever då så kan du köpa minst en till hanne så du får 3-4st- Det är som Endymion skriver att två hannar fungerar dåligt ibland. 1 eller minst 3st hannar. Elongatus är en elak liten rackare precis som många andra mbunas är.

Kommentar

• cabron021

Det var insuget du menade att jag skulle ha ca 10cm ovanför botten va? För att slippa att det slaggar igen? Just nu har jag det nästan nere på gruset och utsuget, (det som spottar ut det renade vattnet" har jag på ytnivå nästan för att få lite rörelse på vattnet.

Nästa gång blir det fler av samma art absolut. Inga mer misstag, hoppas den andra hanen överlever men det tror jag nog den gör. Har märkt det, han har ett jäkla aggresivt beteende.

Blir ett innerfilter också snarast.

Kommentar

• cabron021

Det var insuget du menade att jag skulle ha ca 10cm ovanför botten va? För att slippa att det slaggar igen? Just nu har jag det nästan nere på gruset och utsuget, (det som spottar ut det renade vattnet" har jag på ytnivå nästan för att få lite rörelse på vattnet.

Nästa gång blir det fler av samma art absolut. Inga mer misstag, hoppas den andra hanen överlever men det tror jag nog den gör. Har märkt det, han har ett jäkla aggresivt beteende.

Blir ett innerfilter också snarast.

Kommentar

Arbetssätt...