Ett år med demasoni-experiment

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Ett år med demasoni-experiment

Hej på er!

Jag har verkligen legat på latsidan när det gäller akvaristiken de senaste åren, men har iaf ett 780-liters kar igång. Efter jag lade ner odlingen och gjorde mig av med allt så har jag helt enkelt inte vart speciellt sugen på att lägga speciellt mycket tid och energi på firrarna.

Hur som helst, för ganska exakt ett år sedan skaffade jag 50 demasoni och ett gäng golden. Demasoni hade jag haft tidigare och skött enligt konstens alla regler, men ändå aldrig fått dem att fungera speciellt bra. Så, nu tänkte jag ju testa att göra precis tvärt om

Så här har jag gjort nu:

* Tillräckligt många demasoni är nog en förutsättning hur man än gör, och mina 50 verkar vara lagom.

* Mat: Demasoni har ju känsliga magar. Det enda jag matat med är "skräp-foder" i flingform inköpt på Citygross (Vitakraft flake-mix).

* Vattenbyten: Högt räknat en gång i månaden (snarare var sjätte vecka förmodligen), 30%. Filtrering genom en filtermatta på ca 40x20x10cm och cirkulation med två 1000-liters pumphuvuden. Filterrengöring har jag inte gjort sedan jag släppte i firrarna, men matar inte jättemycket heller.

* Inga tillsatser alls i vattnet

Under detta år har inte en enda firre dött, och de bråkar inte märkbart heller. Inga tendenser till sjukdomar. Leker ganska regelbundet, men får spotta i karet så ynglena äts upp av sina släktingar.

Så, en högst personlig slutsats är att det nog inte alltid är bra att vara överambitiös och göra precis allt som man "skall" göra för att få sina firrar att må som bäst
    Tony Englund
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Hejsan Tony,

Kul att det fungerar, och med en så trevlig firre som demasonin dessutom.
    Det som jag ibland funderat på när det gäller lyckas-misslyckas, är kvaliten på fiskarna när man skaffar dem. Ofta är detta ju inte något man direkt ser på fiskarna när man ska köpa dem. Men kan en förklaring till att det ibland inte vill lyckas trots att man gör "allt", och ibland går som på räls trots att man inte anstränger sig extremt mycket, ligga i att man någon gång får riktigt bra firrar, ibland mindre bra?

Själv gjorde jag i tiden så, att jag köpte en hanne och två honor, de var så himla dyra då. Det gick hur bra som helst, och med åren fick jag några hundra yngel. Den hannen var en verklig gentleman mot sina två fruar.

Demasoni ser bra ut med golden. En annan som jag tyckte gick bra med demasoni, var polit. Inte lika grann som golden, men trevlig ändå.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Detta hade jag missat. Intressanta saker. det är inte givet att nytt kloraminvatten regelbundet är det bästa de kan få. Då kanske det ibland är bättre att vara återhållsam med vattenbytena.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...