Funderingar kring OB-färgade Tanganyikaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av endymion
    Det har helt klart med DNA att göra eftersom det är ärftligt. Här är en bild på en av mina Tropheus sp. "black" , Bulu point.

    Hos Victoriaciklider finns det två typer av fläcksystem antingen OB eller WB/bicolor. Hos vissa arter finns båda färgsystemen hos en art vid samma fångstplats.
    Jag fyller på nu och säger inte mot någon i egentlig mening.

    OB (orange blotch) systemet hos malawi och viktoria (troligen inte samma gener/ursprung) och WB (white blotch) hos viktoria är ju definitivt styrt av gener. Utseendemässigt påminner det om det man finner hos vissa populationer av Gambusia affinis. Det handlar om en ofullständig utvandring av pigmentcellerna. Detta orsakas av en ofullständig utvandring av pigmentcellerna.

    Ett annat system som styrs åtminstone i mycket stor utsträckning av gener är randig/gul/röd Amphilophus citrinellus .

    Fula pigmentfläckar kan helt klart orsakas av för mycket carotenoider som spirulina.

    Kent på Nol har nog rätt att vissa pigmentceller förökar sig cancerartat (vanligt hos svarta svärdbärare). Cancer är en genetisk sjukdom (skadat DNA) men detta orsakas i stor utsträckning av miljön.

    Slutligen vet jag att vissa killifiskar utveckar OB-liknande utseende om de föds upp på alltför ensidig kost (endast Artemia). Med bättre kost "fylls" de ljusare parierna igen. Detta liknar mer fläckvis albinism än OB, där de mörkare partierna är mörkare än normalt.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Suma
      Användare
      • January 2011
      • 606

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det ska inte vara problem då så många använder det. Tyvärr är "till för livsmedel" ingen garanti för att det inte finns ämnen som är farliga för fisk har jag fått lära mig det senaste året.
      Ja tyvärr så är det väll så att olika djur har olika resistens emot olika kemikalier och ett livsmedelsgodkännade har ju människan som kravbild.Det finns också en fara i att den här typen av produkter tillverkas i länder där den bristfälliga förståelsen för kemikalielagstiftningen får som konsekvens att den inte alltid efterlevs.
      -------------------
      Mats

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • August 2002
        • 8599

        #18
        Kan det vara så, att det är något i den koncentrerade fruktsaften, som blivit kvar i plasten?
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • jonre723
          Användare
          • October 2004
          • 439

          #19
          Jag har vid ett flertal tillfällen ifrågasatt just det här med varför man vill ha Tropheus med defekta fenor, men aldrig fått något svar.
          Och så är det.
          /J

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • March 2004
            • 664

            #20
            Jag hoppades lite smått att du skulle blanda dig i diskussionen, Ola. Dina svar klargjorde en del och jag tycker mig blivit något klokare iallafall även om inte allt var kristallklart ;-) Finns det någon artikel på nätet att läsa i ämnet? En sökning på "OB" funkar sådär...
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • 56ovwal
              Användare
              • March 2004
              • 664

              #21
              Ursprungligen postat av jonre723
              Jag har vid ett flertal tillfällen ifrågasatt just det här med varför man vill ha Tropheus med defekta fenor, men aldrig fått något svar.
              Ja, det kan man ju fråga sig. Personligen var jag väl inte speciellt positivt inställd till "Golden Kalambo" till en början, men efter att ha sett en grupp IRL hos Per Anvåg för några år sedan ändrade jag uppfattning. En snygg, väldigt dyr och extremt sällsynt Tanganyikaciklid lockar mig och säkert många andra. Korkat sukta efter en "defekt" firre för vansinniga pengar? Ja, absolut! Livet är inte alltid logiskt ;-)
              Pigge
              Bygger ny akvarielokal:
              http://ovwali.blogg.se/
              Uppdaterad:2011-12-23

              Kommentar

              Arbetssätt...