Funderingar kring OB-färgade Tanganyikaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 56ovwal
    Användare
    • March 2004
    • 664

    Funderingar kring OB-färgade Tanganyikaciklider

    Jag har sen en tid tillbaka grunnat på fenomenet med OB-färgade/tecknade/mönstrade Tanganyikaciklider. En anledning till mina funderingar är att jag köpte ett par VF Ophthalmotilapia nasuta Mabilibilli OB hos Mal-Ta-Vi i höstas, men också av en annan anledning vilket jag återkommer till.

    Vad är "OB"? Brist på vitaminer, mineraler, spårämne eller något annat? Nåt galet med DNA:n? Gud som tänkt fel eller bara skojat till det?

    För Malawisjöns Mbuna´s brukar man säga "O" (orange), "OB" (orange-blotch) och "MC" (Marmelade Cat) och dessa är ganska vanliga i handeln. I sjön är de två förstnämnda inte direkt ovanliga gissar jag, men Marmelade Cat-hanar desto mer sällsynta. Mig veterligen är det bara mbuna´s som uppvisar OB-teckning i sjön? Jag räknar då inte diverse framodlade OB-färgade Aulonocara som finns i handeln. Gemensamt för alla OB i Malawisjön är att det rör sig om olika ändringar i färg och teckning gentemot det normala.
    Bland Tanganyikasjöns ciklider är OB betydligt mer ovanligt, både i sjön och i handeln. På rak arm kommer jag bara på några få Tropheus och Ophthalmotilapia som uppvisar OB-teckning. Tropheus moorii -varianten från Kalambo är väl den man tänker på först och finns både som OB, d.v.s. mer eller mindre svartspräckliga hanar och honor, och som den vi kallar "Golden Kalambo", hanar som närmast är att jämföra med Marmelade Cats från Malawisjön.
    Bland Tanganyikasjöns OB är det inte bara färgen och teckningen som är annorlunda. Framförallt ryggfenan brukar se lite taggad ut, för att inte rent av säga missbildad.

    Och nu kommer jag in på den andra anledningen till mina funderingar. Under närmare ett års tid höll jag många av mina Tanganyikaciklider i två vita 1m3 stora plastbaljor. Efter att de återigen blev placerade i akvarium noterade jag att två arter visade "OB"-liknande tecken, O. ventralis Mtoto och Aulonocranus dewindti. Ventralisarna hade i många fall fått svarta fläckar med lite metalliskt blått skimmer på kroppen och i fenorna de inte haft tidigare och en del av mina A.dewindti hade utöver de svart/blå fläckarna dessutom fått deformationer i ryggfenan och i några få fall kraftigt uppsvullna underläppar. Ventralisarna har efterhand också fått deformerade ryggfenor.
    Mina A. dewindti blev efterhand bara fulare och fulare och efter att ha tagit till vara en kull yngel tog jag livet av dom. Ynglen har växt upp och visar inga som helst tecken på "OB". Ventralisarna har jag kvar och de uppvisar tydligare tecken på "OB" för varje månad. Har inte lyckats få några yngel efter dom då honorna vägrar tugga mer än en knapp vecka.
    I samma plastbaljor hölls även en del andra Tanganyikaciklider (T. sp. Black Pemba, T. moorii Malasa Island, Callochromis macrops m.fl) men ingen av dessa visar några "OB"-liknande tecken.

    Återkommer då till mina frågor i inledningen: Vad är "OB"? Brist på vitaminer, mineraler, spårämne eller något annat? Nåt galet med DNA:n? Gud som tänkt fel eller bara skojat till det?
    Och slutligen då: Vad gick snett med mina O. ventralis och A. dewindti under vistelsen i plastbaljorna?

    Bilderna nedan på mitt par VF O. nasuta Mabilibili OB.
    Bifogade filer
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • August 2002
    • 8616

    #2
    Kan det vara nåt åt det hållet att urvalet i normala fall pressar en art i riktning det karakteristiska utseendet (färg/mönster och ev. form)? Minskar urvalstrycket börjar generna variera och går i riktning mot de färger som är "billigast" att producera? Tamfåglar blir ju ofta vita med tiden.

    Mina ventralis Kalambo degenerarar tydligt. Både på individnivå, de tappar den orange fläcken på huvudet, och mellan generationerna, yngre hannar börjar få svarta fläckar på sidorna.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • March 2004
      • 664

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Kan det vara nåt åt det hållet att urvalet i normala fall pressar en art i riktning det karakteristiska utseendet (färg/mönster och ev. form)? Minskar urvalstrycket börjar generna variera och går i riktning mot de färger som är "billigast" att producera? Tamfåglar blir ju ofta vita med tiden.

      Mina ventralis Kalambo degenerarar tydligt. Både på individnivå, de tappar den orange fläcken på huvudet, och mellan generationerna, yngre hannar börjar få svarta fläckar på sidorna.
      Jag förstår din tankegång och den är väl inte helt ologisk, men med tanke på att även fenorna blir förändrade (till det sämre?) på OB Tanganyika är jag personligen tveksam till "minskat urvalstryck". Jag är mer inne på någon typ av genetisk "defekt" eller brist/avsaknad av något ämne, alltså något som inte står rätt till. Sen kan man ju fundera på om det är en "defekt", d.v.s. till nackdel för OB-firren eller en "optimering"/fördel.

      Är orsaken/anledningen till "OB" i Malawisjön annorlunda än i Tanganyikasjön? En helt annan grej kanske trots att vi benämner det samma sak?
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • March 2004
        • 664

        #4
        Hittade en riktigt usel bild på min O. ventralis Mtoto-hane. Konstig vinkel och taskig skärpa, men den delvis deformerade och svartfläckiga ryggfenan framgår tydligt.
        Slänger även in en bild från Cichlidenland utanför Hannover på en OB Tropheus moorii jag inte uppfattade namnet på. Enligt ägaren så ovanlig att firren på bilden inte finns... Hmmm. Denna har dock perfekta fenor.
        Bifogade filer
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • jhes
          Användare
          • September 2010
          • 229

          #5
          Hur är det med Petrochromis Kasumbe, den är väll en OB-fisk?
          Och jag tror inte det finns exemplar av den som inte e OB? om det nu inte e samma art som tex. dom som kallas Texas?????

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • March 2004
            • 664

            #6
            Funderingar kring OB-färgade Tanganyikaciklider

            Fick googla lite bilder på P. Kasumbe då jag inte har nån vidare koll på Petrisar. Kan ju hålla med om att de har ett "OB"-liknande utseende, men är det normalutseendet är det väl ingen egentlig OB? Snygga var dom iallafall!!
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • February 2008
              • 1032

              #7
              Jag tror att det finns 2 st olika "fläcktyper"
              Bilden ovan på O. ventralis Mtoto där fläckarna utvecklas och växer
              diskuterade jag med Kent (Nol) för något år sedan han berättade att han läst/hört att de svarta fläckarna på kropp och fenor kunde liknas med cancer.
              (läs missbildade celler)
              Själv kan jag köpa detta då vuxen fisk drabbas, fläckarna växer med tiden och sitter den i ryggfenan blir denna med tiden helt missbildad.
              Jag har sett detta fenomen på ex Callochromis, O.ventralis och Cyps både på odlat men även enstaka gånger på VF.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • February 2008
                • 1032

                #8
                Jag tror att det finns 2 st olika "fläcktyper"
                Bilden ovan på O. ventralis Mtoto där fläckarna utvecklas och växer
                diskuterade jag med Kent (Nol) för något år sedan han berättade att han läst/hört att de svarta fläckarna på kropp och fenor kunde liknas med cancer.
                (läs missbildade celler)
                Själv kan jag köpa detta då vuxen fisk drabbas, fläckarna växer med tiden och sitter den i ryggfenan blir denna med tiden helt missbildad.
                Jag har sett detta fenomen på ex Callochromis, O.ventralis och Cyps både på odlat men även enstaka gånger på VF.
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Det har helt klart med DNA att göra eftersom det är ärftligt. Här är en bild på en av mina Tropheus sp. "black" , Bulu point.

                  Hos Victoriaciklider finns det två typer av fläcksystem antingen OB eller WB/bicolor. Hos vissa arter finns båda färgsystemen hos en art vid samma fångstplats.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • 56ovwal
                    Användare
                    • March 2004
                    • 664

                    #10
                    Att "OB" är ett genetiskt fenomen borde jag klurat ut själv om jag tänkt till lite just med tanke på att det är ärftligt. Anledningen och den utlösande faktorn är däremot fortfarande ett stort frågetecken.

                    Teorin om att mina firrar drabbats av något "cancer"-liknande köper jag. Men eftersom i princip samtliga ventralis och dewindti blev drabbade tror jag att mina plastbaljor ska ha en del av skulden. Kan tillägga att en ventralis av en slump hamnade i ett akvarium när de andra var i baljorna och den honan är den enda jag har kvar som INTE "fått cancer". Jag har inte baljorna kvar och är måttligt intresserad skaffa nya bara för att testa ;-)
                    Pigge
                    Bygger ny akvarielokal:
                    http://ovwali.blogg.se/
                    Uppdaterad:2011-12-23

                    Kommentar

                    • Suma
                      Användare
                      • January 2011
                      • 606

                      #11
                      Vilket material var baljorna tillverkade av?
                      -------------------
                      Mats

                      Kommentar

                      • 56ovwal
                        Användare
                        • March 2004
                        • 664

                        #12
                        Vet inte exakt, men vita 1m3 stora, avtappningskran vid botten och med stålram runt, nedkapade till hälften. Har enligt uppgift förvarats koncentrerad fruktsaft i dom tidigare. Jag hade haft dom i flera år och dragit upp Malawi-yngel i, men är alltså sen drygt ett år tillbaka slängda på soptippen.

                        Drog upp drygt två hundra Röd Zebra i en av dom för en massa år sedan, gick inget vidare. De blev rosa istället för orange/röda... Enligt en säker källa får man samma fenomen med andra röda fiskar som Platy och Svärdbärare om de får växa upp i vita plastbaljor. Det finns grå eller svarta baljor av samma typ.
                        Pigge
                        Bygger ny akvarielokal:
                        http://ovwali.blogg.se/
                        Uppdaterad:2011-12-23

                        Kommentar

                        • Suma
                          Användare
                          • January 2011
                          • 606

                          #13
                          Är det en "vanlig" IBC container som är godkänd för livsmedel så ska det ju inte vara någon risk. Det man kan misstänka är urlakning av tillsatsmedel typ t ex stabilisatorer över tid men med ett livsmedelsgodkännande och PE som polymer så ska det ju inte vara någon fara. Skitsamma, ibland så kan man ju inte förklara allt utan det är bara att konstatera fakta.
                          -------------------
                          Mats

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av 56ovwal
                            Jag förstår din tankegång och den är väl inte helt ologisk, men med tanke på att även fenorna blir förändrade (till det sämre?) på OB Tanganyika är jag personligen tveksam till "minskat urvalstryck". Jag är mer inne på någon typ av genetisk "defekt" eller brist/avsaknad av något ämne, alltså något som inte står rätt till. Sen kan man ju fundera på om det är en "defekt", d.v.s. till nackdel för OB-firren eller en "optimering"/fördel.

                            Är orsaken/anledningen till "OB" i Malawisjön annorlunda än i Tanganyikasjön? En helt annan grej kanske trots att vi benämner det samma sak?
                            Det är två sidor på samma mynt. Defekten kan finnas/uppkomma i naturen men selekteras då bort. Vid avsaknad av selektionstrycket i naturen (hanar blir ej valda, svårare att överleva etc.) blir sånt här vanligt i akvarier genom genetisk drift (slumpmässiga förändringar i genfrekvenserna i genpolen). Utöver detta vi ser dräller det av egenskaper vi inte ser som blivit genetiskt fixerade (den enda egenskapen som finns kvar).
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Suma
                              Är det en "vanlig" IBC container som är godkänd för livsmedel så ska det ju inte vara någon risk. Det man kan misstänka är urlakning av tillsatsmedel typ t ex stabilisatorer över tid men med ett livsmedelsgodkännande och PE som polymer så ska det ju inte vara någon fara. Skitsamma, ibland så kan man ju inte förklara allt utan det är bara att konstatera fakta.
                              Det ska inte vara problem då så många använder det. Tyvärr är "till för livsmedel" ingen garanti för att det inte finns ämnen som är farliga för fisk har jag fått lära mig det senaste året.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...