Tips på nya kompisar till våra Jordätare(Geophagus Orange Head)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Ursprungligen postat av DaRe
    Riktigt fin!! Kan du få till en "perfekt" sidobild som huvudbild till artregistret så blåser vi in den!
    Jag får göra rent rutorna ordentligt i morgon och försöka lite och se vad jag får till.

Ursprungligen postat av DaRe
    Artregistret säger 325 liter för Hypselecara temporalis , men jag undrar om det ändå inte är i minsta laget. det är en lugn ciklid iofs men jag skulle nog säga 540 som minst men det ska gå bra i min mening.
    Har du bara 2-4 chokladciklider tror jag inte det skulle vara nått problem i 325L men blir lätt lite tråkigt med bara en sorts fisk så kan nog hålla med om att 540L är nog en bättre rekommendation. Men de har väldigt små revir även när de leker så därför jag tror det skulle funka bra med ett mindre också.
    Mvh
    //Alf

Kommentar

• timebandit

Sv: Tips på nya kompisar till våra Jordätare(Geophagus Orange Head)

Ser fram emot bilderna :-)

Så 5 till 6st i ett 540L kan gå? Helst 6 för vi har ALDRIG ojämna fiskantal :-)

Kommentar

• affealien
        Användare
        • January 2012
        • 1157

Jag tror nog 4st skulle vara bäst. Skaffar du 6st och sedan blir det 2 par som börjar leka samtidigt så kommer de 2 som är över att bli jagade en hel del och ha svårt att hitta någon stans att gömma sig skulle jag tro.
        Hade det problemet med mina flaggciklider så gjorde mig av med 2st och har bara 2 par nu.
        Mvh
        //Alf

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Tyvärr kommer nog bilderna dröja lite.
          Min dator började brinna i går så har inget program att hantera/redigera bilderna i nu så får vänta tills jag får hem den nya jag beställt.

Sedan har det börjat leka i dag också så de är på ett ställe längst bak i ett hörn så det är inte så fotovänliga ändå. Men när jag kan få med dem på bild och fått min nya dator så kommer jag försöka ta lite nya bilder och slänga upp i min egen tråd eller i SA bilder tråden igen så bara hålla utkik där.
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• timebandit

Vilken otur man kan ha :-(
            Hoppas det löser sig och ser fram emot bilderna när dem väl kommer.

Guianacara geayi verkar vara på tapeten då frugan som har avgörandet.
            Någon som vet vart man kan få tag i dessa fiskar? :-)
            Senast redigerad av Gäst; 03 January 2013, 23:53.

Kommentar

• affealien
              Användare
              • January 2012
              • 1157

Slängde upp 2 bilder i SA Bild tråden nyss faktiskt.
              Jag funderar på sälja mina Guianacaror men har en flickvän som inte riktigt går med på det. men vad jag förstår är det svåra att få tag på här i Sverige just nu i alla fall.
              Mvh
              //Alf

Kommentar

• lotusvira
                Användare
                • November 2012
                • 187

Guianacara Geayi

Hej! Guianacara geayi är tyvärr svåra att få tag på just nu, har själv letat länge efter
                dom. Jag lyckades få tag på två Guianacara stergiosi . i Stockholm.

Mvh Birgitta
                Bifogade filer

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem

• September 2009
                  • 22826

Superfina, de ska du vara rädda om. Se till att de har grottor att hålla till i och helst att de dessutom kan få gräva fram dem lite också. De vill helst ha vågrätt tak och en höjd som gör att de kan lägga rom på takets insida, om de liknar geayi till sätet och det tror jag av vad jag läst på andra forum.

Mata varierat med animaliskt och med vegetabiliskt. Försök hitta foder som sjunker till botten såsom tetradiscus och NLS, exempelvis!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem

• September 2009
                    • 22826

Här är din gamla tråd, av någon anledning hade ditt gamla konto raderats... Vi rensade rätt bra efter hacker attacken i höstas. Tog bort 2500 konton och ditt kan ha åkt av bara farten. Ledsen för det...
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• timebandit
                      Användare
                      • January 2013
                      • 186

Haha, där ser man Finns ofta en logisk förklaring till det mesta...
                      Inneboenden i akvariet:
                      L-134, Ancistrus
                      Botia Striata
                      Filterräckor av olika sorter

Kommentar

• Kawasa
                        Användare
                        • September 2012
                        • 840

Vad fick jordätarna för polare i akvariet till slut?
                        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

• timebandit
                          Användare
                          • January 2013
                          • 186

Dem har tyvärr inte fått några kompisar ännu :/ Har inte lyckats komma över dem vi ville ha men nu har vi börjat söka efter andra istället. Det är till 80% frugan som får bestämma och jag kollar upp mer ingående. Vi lyckas inte få tag i Guianacara geayi som vi vill ha så valet är nu mellan: Andinoacara pulcher , Cleithracara maronii och KANSKE Aequidens metae men den sistnämnda gillar inte frugan. Inte lätt detta.
                          Inneboenden i akvariet:
                          L-134, Ancistrus
                          Botia Striata

Kommentar

• Kawasa
                            Användare
                            • September 2012
                            • 840

Aha ok, personligen skulle jag kanske köpa ett litet gäng skivtetror, ett par malar och några Thorichthys aureus skulle nog se fint ut

Kommentar

• timebandit
                              Användare
                              • January 2013
                              • 186

Hehe, inget är skrivet i sten ännu. Thorichthys aureus är Nord/Centralamerika, går det verkligen bra med Sydamerikanska fiskar med tanke på vattenkvalitet etc? Edit: Började titta lite på Central/Nordamerika och visst finns det mycket fina fiskar där med. Gillar verkligen Cryptoheros nanoluteus .

Vill egentligen ha ett SA akvarium för då är det genomtänkt men kan nog tänka mig att lätta på dem kraven
                              Gäller det bara att hitta en art som vill ha samma PH/Temp och hyfsat lugna/vänliga så går det bra?
                              Senast redigerad av timebandit; 17 April 2013, 18:20.
                              Inneboenden i akvariet:
                              L-134, Ancistrus
                              Botia Striata

Kommentar

• Kawasa
                                Användare
                                • September 2012
                                • 840

Ursprungligen postat av timebandit
                                Vill egentligen ha ett SA akvarium för då är det genomtänkt men kan nog tänka mig att lätta på dem kraven
                                Gäller det bara att hitta en art som vill ha samma PH/Temp och hyfsat lugna/vänliga så går det bra?
                                Yes, jag brukar själv försöka hålla mig till samma världsdel när det gäller invånarna i akvariet, tror att det fungerar bäst så plus att jag tycker att det ser bäst ut också När det gäller medlemmar av Thorichthys släktet så gillar de samma vattentemperatur och ett PH som är snäppet högre än Orange head, de skulle nog kunna funka ihop känner jag mig ganska säker på. När det gäller jordätarna så finns de representerade inte bara i Sydamerika utan även i Centralamerika där Thorichthys släktet kommer ifrån, ta bara Geophagus crassilabris som exempel

Kommentar

Arbetssätt...