Tips på nya kompisar till våra Jordätare(Geophagus Orange Head)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit

Tips på nya kompisar till våra Jordätare(Geophagus Orange Head)

God kväll.

Vi håller på att göra om vårat 540L akvarium och som det är nu så har vi lite snäckor(Tylomenia Sp), Ancistrus malar och 6st Geophagus Orange Head.

Är ute efter någon art som självklart passar in bland dessa invånarna och vill även att dem skall vara färgglada, mycket färger vore trevligt. Gärna ett lungt temperament och gillar att simma runt i hela karet.

Det enda som jag lyckats hitta och tyckte var fina är Tropheus släktet men dem kommer inte från Sydamerika så dem tror jag inte passar ihop med våra jordätare?
    Inte lätt att hitta vad man söker tycker jag.

Kan ni tipsa om några invånare som matchar dessa kriterierna?
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Tropheus är ju från Afrika och vill ha helt andra vattenvärden är Sydamerikanska fiskar. sedan är de inte ett dugg lugna heller.

Något som simmar i mitt/övre delen av karet är nog nått du är ute efter och de ska inte vara för elaka som sagt eftersom du har jordätarna.

Men det är bara gå in på artregistret och bläddra igenom och skriva upp det du hittar sedan är det bara fråga på om de arterna om det är något som inte framgår av beskrivningen. Det enda färgglada som dyker upp i mitt huvud nu är disco Discus.
    Mvh
    //Alf

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22826

Välkommen hit, se fram emot att få se och läsa mer om hur det går med ditt akvarium!

Håller med Alf, Tropheus lever i Tangayika sjön och där är det väldigt alkaliskt och hårt vatten jämför med sydamerika där det i allmänhe är mjukt och surt. Nu är det väldigt få som justerar vattenvärdena på ett sydamerikaakvarium, men det är väldigt många som gör det för ett tropheus akvarium just för att få troffarna at trivas. Ett annat skäl att ej kombinera dessa är temperamenet. Jordätare är förhållandevis lugna, väldigt mycket lugnare än hetsiga troffar. Jag skulle verkligen inte rekommendera att kombinera dessa och ingen annan art från Tanganyika heller för den delen mest för vattenvärden.

Sedan finns ju aspekten att det finns en glädej och ett nöje med att återskapa enbit natur, men det är ju en smaksak. För mig är det en viktig del som ger ett extra värde i att ha ett akvarium. Jag tror de flesta frestas av att hålla många arter, de finns ju så många snygga arter som man bara måste ha, hehe. Men alt osm oftast inser man att det är häftigast med få arter i ett akvarium som då ger en bättre miljö för den arten och de lever då ut en större del av sitt beteende som man annars missar.

Till Geophagus skulle jag rekomemndera en uppsjö med fiskar. Orange head är ju inte alltför stora heller.
      Någon större apistogramma tror jag faktiskt skulle fungera såsom Apistogramma borelli
      Sedan har du någon art från släktena: Biotodoma, Bujurquina, Crenicara, Crenicichla (av de lite mindre arterna i så fall skulle jag säga), Dicrossus, Guianacara, Heros (Jag har haft dem tillsammans och det har fungerat extremt bra!), Ivanacara, Krobia, Laetacara, Mazarunia, Mesonauta, Nannacara, Tahuantinsuyoa, Uaru. Men det finns fler som Alf säger kolla lite i SA delen i artregistret...

Eller någon av dessa arter:
      Cichlasoma pusillum
      Cichlasoma orinocense
      Cichlasoma boliviense
      Cichlasoma dimerus
      Cichlasoma amazonarum
      Cichlasoma sanctifranciscense
      Cleithracara maronii
      Hypselecara temporalis

Kompisar som blir lite större men som du bör kunna ha ett par av där skulle jag lista:
      Andinoacara pulcher
      Aequidens metae

Jag har valt bort en del exempelvis Mikrogeophagus ramirezi för den är liten och håller inte till vid botten som många apistogrammas och kommer nog krocka lite väl med Geophagus. Gymnogeophagus har jag inte heller listad för de vill ha kallt vatten någon gång om året medan Geophagusen du har vill ha runt 28 gradigt vatten.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• timebandit

Hej

Tack för BRA och trevligt svar. Är kräsna av oss och det skall ju faktiskt vara, det gäller ju att få ett intresse av någon art etc så man kan hålla efter dem bra.
        Discus är totalt uteslutet. Pappa odlade sådana när jag var liten och det blev helt enkelt för mycket, dock har dem ju fina färger

Eftersom vi är såpass kräsna så hittade vi faktiskt 1 art som vi båda fastnade för direkt när vi såg den och det är Hypselecara temporalis
        Satans vad den var vacker på första bilden! Dags att kolla upp denna lite mer.

Även Aequidens metae såg väldigt trevlig ut.
        Senast redigerad av Gäst; 02 January 2013, 17:56.

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Hypselecara temporalis (chokladcikliden) där kan du glömma första bilden direkt. Den är grymt photoshopad.
          Annars så kan färgerna variera från ljusare med mer grönt till rödare grundfärg med mer svarta fält. Du ser ju på de resterande bilderna på arten. Annars är det en mycket lugn och trevlig fisk, väldigt matglad och mina äter gärna ur handen.
          De håller sig i mitt och övre delen av karet så de kommer inte alls störa jordätarna heller. Har mina tillsammans med Satanoperca och Guianacra jordätare och de är absolut inga problem.

Aequidens metae har jag tyvärr ingen egen erfarenhet av men skulle absolut kunna tänka mig hålla dem för de verkar härliga de också.
          Senast redigerad av affealien; 02 January 2013, 18:09.
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• timebandit

Misstänkte väl att det var något sådant innerst inne Googlade upp lite bilder och det verkar som att den finns med en hel del olika färger/teckningar.
            Hittade faktiskt Nols Ciklidhobby som kan ta in men vi vill ju kunna välja färg/teckningar.
            Skall maila å kolla om man kan få bilder men tveksamt? Hypselecara temporalis g.br är deras benämning på fisken.

Hittar dock ingen information om hur många man bör hålla av denna arten?

Edit:

Guianacara geayi , var också väldigt fin!
            Senast redigerad av Gäst; 02 January 2013, 18:43.

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Han som har tagit första bilden på Chokladen har tryckt på lite med färgerna men han hävdar att han och ett helt gäng personer har en väldigt grönvariant. Jag är fullt villig att byta den bilden mot en fullvuxen från något Nordisk land istället hehe
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• timebandit

Hehe, tycker det är lite tråkigt att man visar retusherare bilder osv men ok

@affealien: Du har inga "riktiga" bilder på dina chockladisar att visa upp?

Kommentar

• affealien
                  Användare
                  • January 2012
                  • 1157

Har en på min fete hane men är ledig i morgon så kan ta mig en foto session på karet så kan jag nog kunna ordna lite bilder.
                  Sedan finns det lite äldre bilder i min tråd om 1078L karet och även en del i "SA bilder del 2" tråden.
                  Bifogade filer
                  Mvh
                  //Alf

Kommentar

• timebandit

Den var riktigt läcker. Fina färger. Hur "feta" kan dem bli?

Ja tack, det vore trevligt att få se "riktiga" bilder

Kommentar

• timebandit

Den var riktigt läcker. Fina färger. Hur "feta" kan dem bli?

Ja tack, det vore trevligt att få se "riktiga" bilder

Kommentar

• affealien
                        Användare
                        • January 2012
                        • 1157

Sv: Tips på nya kompisar till våra Jordätare(Geophagus Orange Head)

Jag mätte han på bilden lite snabbt genom glaset och han är ungefär 16-17cm men de ska kunna bli upp till 25 så ännu kan han växa mer.
                        Mvh
                        //Alf

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem

• September 2009
                          • 22826

Ursprungligen postat av affealien
                          Har en på min fete hane men är ledig i morgon så kan ta mig en foto session på karet så kan jag nog kunna ordna lite bilder.
                          Sedan finns det lite äldre bilder i min tråd om 1078L karet och även en del i "SA bilder del 2" tråden.
                          Riktigt fin!! Kan du få till en "perfekt" sidobild som huvudbild till artregistret så blåser vi in den!

///David

Kommentar

• timebandit

Sv: Tips på nya kompisar till våra Jordätare(Geophagus Orange Head)

Om dem enkelt blir så stora, är det inte för litet med 540L akvarie? Om inte, hur många tycker ni man ha innan det är på gränsen?

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem

• September 2009
                              • 22826

Artregistret säger 325 liter för Hypselecara temporalis , men jag undrar om det ändå inte är i minsta laget. det är en lugn ciklid iofs men jag skulle nog säga 540 som minst men det ska gå bra i min mening.

///David

Kommentar

Arbetssätt...