svenskt 540l sällskaps

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

svenskt 540l sällskaps

hej
    Har ett ouppvärmt rum ikällaren som brukar ligga på ca 15 grader året om,Där hade jag tänkt starta upp ett 540L med kraftiga pumpar, med svenska fiskar,som jag tänkt fånga med ryssja el.dylikt.kan denna komb.funka?
    6-8 mört/löja
    3-4 abborrar
    1 liten lake
    1 liten sutare
    några spigg/kräftor
    kan det gå att få dessa att äta o trivas?
    tips på att "avlusa" dom? saltbad? tips på den "perfekta" svenska "akvariefisken?

• Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

låter coolt!

abborrar växer otroligt fort, påfåglar släng er i väggen, det mesta av småfisken kommer sluta som käk inom ett halvår troligen

sen behöver det nog bli ännu lite kallare än 15 grader iallafall en period under vinterhalvåret.

sen har ja en fråga ... finns det spigg som klarar rent sötvatten?

ELRITSA! måste ju va en skitcool liten stimfisk å ha i svenskt akvarium!
    fish r friend

Kommentar

• imported_n/a
      Användare
      • August 2002
      • 330

Ok,tror du dom skulle lida av att inte få en lägre temp en period,eller skulle dom kunna anpassa sig? samt: foder,måste det va levande eller går det att konvertera om vissa arter till pellets/räkor? i vänern finns spigg,i allefall var det det jag trodde att jag såg.

Kommentar

• Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

Spigg finns i både Vänern och Vättern, låter som en kul idé. Det finns en lång tråd om svenskt kallvattensakvarium tidigare, sök i forumet på typ abborre eller liknande så får du nog träff.
        // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

Ursäkta, det finns på Zoopet´s forum, inte här. Är lite vilse i pannkakan idag
          // Magnus Arvidsson

Kommentar

• David Johansson
            Användare
            • April 2002
            • 581

Jag har märkt att vitfisk, typ mört, löja etc är väldigt känsliga i jämförelse med t.ex. Aborre. Lake borde inte vara några problem men sutare är jag mer skeptisk till mest för deras något högre krav på omgivning i form av gyttjig botten m.m.

Jag tror inte att våra svnska fiskar är i behov av kallare vatten under vintern, däremot blir de väldigt slöa om vattnet är för varmt. 15 grader låter dock som en idealisk temperatur.
            David

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

nä jag tror inte de kommer lida, därmot kommer nog de få förkortad livstid då deras metabolism kommer ligga ständigt högt eftersom de inte får viloperioder.

Se på aborrarna i forsmark som växer skitfort i det varma kylvattenutsläppen.
              fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

citat:sen har ja en fråga ... finns det spigg som klarar rent sötvatten?
                All storspigg och småspigg klarar rent sötvatten oavsett var de fångas. Tångspigg klarar inte sötvatten oavsett var de fångas. Jag har hållit löja vilket gått utmärkt. På limnologen i Uppsala hade de sutare och ruda i ett vanligt akvarium med grus i åratal. De verkade må bra tills de satte i en gädda som var ca hälften så lång. Det gjorde fiskarna så extremt stressade att gäddan togs bort. Då blev allt frid och fröjd igen.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• ice hacker
                  Användare
                  • March 2003
                  • 16

För ganska många år sedan hade jag ett kallvattenakvarium med enbart svenska fiskar i och det går nog alldeles utmärkt om du har dem i
                  +15 grader. Jag hade mina i samma temp året runt och det gick bra.
                  Om det sedan är speciellt naturligt för dem vet jag inte,dom har ju inte det så i naturen.
                  Från början hade jag bara abborrar och mört men skaffade ochså ett par riktigt små gäddor 8 - 10cm stora.
                  Jag matade dem med hackad mask,små sniglar och insekter av alla slag.
                  Det fungerade även med röda myggisar när man var lat.

När karet varit igång i några månader så skaffade jag 5 st sutare i storlek 10-15cm men det var värsta misstaget.
                  släppte i dem på kvällen och dom var verkligen vackra att titta på
                  guldskimrande, nästan som pirrajor.
                  På morgonen när jag vaknade och tittade runt bland mina akvarier så var det en enda gröt i kallvattenkaret.
                  siktdjupet in i karet var väl 1-2cm.
                  Sutarna hade grävt upp varenda växt och rotat runt i botten så min stackars Eheimpump var helt igensatt.
                  Jag fick i princip börja om från början i karet och mitt tålamod med de stackars sutarna var slut så jag släppte tillbaka dem till friheten
                  i sjön.
                  Jag fångade elritsor (kvidd) som jag hade i källaren i ett badkar.
                  Dessa utgjorde en del av basfödan till abborrarna och gäddorna.
                  Kanske grymt men fullt naturligt.

Det hela slutade med att jag bytte ut abborrar och gäddorna mot elritsor i ett stim på kanske 30 - 40 st.
                  Men dessa var betydligt svårare att få att överleva, de dog en efter en. Jag hade nog inte tillräckligt med erfarenhet för att klara dem då
                  Troligen så skulle jag haft mer cirkulation i karet och med dagens powerheadpumpar är det nog inga problem.
                  Men det var en nyttig erfarenhet och kul att ha provat på.

Hutti, du undrar om din kombination av fiska kommer att funka.
                  Om inte annat så lär du få veta vem som äter vem.
                  Abborren äter ju både mört och löja, laken är väl också delvis rovfisk
                  Det kommer säkert an på storleken också. Är abborren liten och mörtarna stora så klarar dom sig.
                  Tror samma regel gäller för kräftrna /spiggen

Att "avlusa" dem i saltbad har jag ingen erfarenhet av.
                  Jag tror inte att det är nödvändigt. Det kanske till och med är direkt
                  farligt. Det finns säkert någon expert som kan svara på det.
                  Lycka till med ditt "svenskakvarium".

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • August 2002
                    • 330

ola: sutarna o rudorna,byttes dom ut när dom vart för stora eller var det samma fiskar? om det var hur stora? hur stort kar?.

Abborren gillar(växer bra)vid varma somrar,fiskare brukar säga efter en varm sommar,att nu blir det bra fiske nästa år.

icehacker:jo,jag får anpassa stl. på arterna så ingen blir mat.
                    tänker mest på ev. aggressiva arter.

Förövrigt så är just tempen ett problem att hålla svenska fiskar,men nu när jag "fått" chansen att prova ska jag göra det.inbillar mig att vi underskattar våran egen undervattensfauna,som säkert är minst lika vackert o interessant som övriga länders.
                    tex:abborre istället för ciklid
                    löja/mört istället för silverhaj/barber
                    lake istället för clarias(nästan)
                    gädda istället för crenicichla
                    ruda/sutare istället för guldfisk...osv jo jag tror nog man kan få till detsamt vad kul det ska bli att fånga!

Kommentar

• metcrue
                      Användare
                      • December 2002
                      • 36

bara en tanke angående temperatur.
                      Kan man inte använda sig av "automatiskt vattenbyte", vattnet i kranen är ju kallt. Så under en period låter man vattnet bytas ut med lagom hastighet från en vattenledning med magnetventil som går på en timer. Ytavrinning som går direkt till avloppet, så att det inte rinner över.
                      Vet inte om detta funkar, men det var bara en idè.

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Akvariet var kanske 250 - 300 liter. Jag har för mig att rudorna gick där några år men att sutarna fick bytas ut. De två åren jag var där med jämna mellanrum så tror jag nog att det var samma fiskar. Att de inte växte så bra är kanske inte världens bästa tecken. Samtidigt blir ju inte damrudor så stora i sina dammar.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Cyruz
                          Användare
                          • December 2002
                          • 15

Hejsan, hade tillsammans med föräldrarna för ca: 10 år sedan, både lake, mört abborre, gädda och signalkräfta i runt 20 grader, och det fungerade bra. Vill minnas att vi hade både laken och kräftan ett par år iaf, tills farsans akvarieintresse svalnade. ibland trodde man att kräftan var död för den låg där mitt i akvariet och rörde sig ej, men tittade man närmare så såg man att det bara var ett tomt skal... den ömsade skal åtskilliga gånger, troligen fler ggr än den hade gjort i sjön, eftersom dom ömsar skal oftare när det är varmt... Både laken och kräftan hade bra tillväxttakt, däremot var det lite sämre med det hos mört, abborre och gädda... troligen pga. att vi hade för litet akvarium så att dom inte fick den fria simyta dom ville ha.

Hursomhelst en kul idé, lycka till.

PS.
                          Ett hett tips om en vacker svensk fisk är sarv. den är otroligt vacker med sin skarpa guldfärg och sina verkligen IL-röda fenor.
                          Vet dock inte hur den funkar i akvarium... när den är liten gillar den att gå i stim och hålla till i ytan i tät vass. när den blir större slutar den nog stimma däremot.
                          DS.
                          MVH.
                          //Cyruz

Kommentar

• patlun

För många år sedan läste jag en bok om svenska fiskar i akvariet. Författaren hette Curt Lindhé om jag inte minns fel. Boken bör gå att få tag på på något antikvariat.

// Patrik

Kommentar

Arbetssätt...