CA-bilder del 9

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenny89
    Användare
    • June 2005
    • 70

Jagge hanen
    Trimac
    Bifogade filer
    / Kenny

Kommentar

• Kawasa
      Användare
      • September 2012
      • 840

Sjukt snygga firrar! Ser ut att komma direkt från det vilda, vilken färgdräkt trimacen har!!
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Trevligt med lite mer CA. Kul att alla kontinenter lever på denna site. Det är rätt unikt!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• timebandit
          Användare
          • January 2013
          • 186

Äntligen små bebisar!! Dem kommer tyvärr inte överleva i akvariet och det nya kommer inte förren om 3 veckor, suck.
          Vågar man flytta ett gäng till räkakvariet eller kommer räkorna ta dem små liven? Hur matar man små yngel om man inte har typ artemia osv?

Hur göra för att dem andra fiskarna inte skall försöka norpa på dem? Mata tillräckligt eller det kanske inte hjälper när det finns levande foder att tillgå?

Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG1459.jpg
Visningar: 2
Storlek: 273,7 KB
ID: 686951
          Senast redigerad av timebandit; 06 September 2013, 17:17.
          Inneboenden i akvariet:
          L-134, Ancistrus
          Botia Striata
          Filterräckor av olika sorter

Kommentar

• ewa
            NCS Medlem
            • March 2013
            • 457

Grattis timebandit! Du kan säkert ha de med cristal räkor, jag brukar ha yngel i samma kar utan problem. Mina nanoluteusar har lekt eller inte, börjar misströsta. Inga yngel... men skiftar färg till och från, verkar tycka om varandra. Nu bli det levande ett tag och oftare vattenbyten. Höjer temperaturen en grad också.
            Verkar skumt att inga yngel syns efter så lång tid. Men stora och fina är de.
            Kan du ta en närbild på hanen?

Kommentar

• Trilska
              Användare
              • September 2011
              • 170

Tjusiga firrar!

En till på mina:

Namn: bild (6).jpg
Visningar: 1
Storlek: 578,4 KB
ID: 686955

Kommentar

• timebandit
                Användare
                • January 2013
                • 186

Ursprungligen postat av ewa
                Grattis timebandit! Du kan säkert ha de med cristal räkor, jag brukar ha yngel i samma kar utan problem. Mina nanoluteusar har lekt eller inte, börjar misströsta. Inga yngel... men skiftar färg till och från, verkar tycka om varandra. Nu bli det levande ett tag och oftare vattenbyten. Höjer temperaturen en grad också.
                Verkar skumt att inga yngel syns efter så lång tid. Men stora och fina är de.
                Kan du ta en närbild på hanen?

Jätte roligt är det men vi lyckas inte få upp våra Orange Head, måste flytta dem för att säkerställa yngel. Skrämde istället upp alla invånare rejält :/
                Får se när ljuset tänds om dem vaktar bra eller ätit upp dem. Annars får man väl intala sig själv att dem kommer leka igen och då skall dem andra fiskarna redan vara flyttade på!

Detta är 2a gången som det paret lekt. Första gången tappade honan färgen efter drygt 3 dagar. Dem åt väl upp äggen eller inte befruktade.
                Vi har ytterligare ett lekpar som la ägg för 4 dagar sedan men det går väl aldrig på 1a försöket. Äggen var dessutom mörka å ljusa osv så dem gjorde inget bra jobb där heller första gången.

Vi har runt 27-28 grader, KH 3, PH 7.4, vattenbyten ca 40-50% varje vecka.

Här är 3 bilder på hanen som jag försökte ta. Inte lätt när dem inte vill stå stilla Ber om ursäkt för att det är smutsigt, matade precis för att få aktivitet och ynglen kom ut! yay. En del alger på rutan också som jag inte vågar ta bort så länge det finns yngel.

Namn: IMG_2774.jpg
Storlek: 271,5 KB
ID: 686958Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2765.jpg
Storlek: 281,8 KB
ID: 686956Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2771.jpg
Storlek: 263,4 KB
ID: 686957
                Senast redigerad av timebandit; 07 September 2013, 11:12.
                Inneboenden i akvariet:
                L-134, Ancistrus
                Botia Striata

Kommentar

• ewa
                  NCS Medlem
                  • March 2013
                  • 457

Tack för infot, ska försöka att efterlikna dina värden.
                  Ska höja vattentemperaturen till 27 grader, har 25 just nu. Min hane har mer strömlinjeformad kropp, kan bero på att han är fullvuxen. Honan är högre i kroppen än hanen, ungefär som din. Jätte svårt att fotografera tycker jag.
                  Mina lekte en gång, det var ägg, men efter ett par veckor tappade de färgen. Jag har inte sett yngel. Honan får starkare färger innan leken. De gömde sig i buskagen i en vecka, gjorde snabba utfall till maten, körde bort andra fiskar, så jag antog det var yngel.

Kommentar

• RobinH
                    Användare
                    • August 2008
                    • 2150

Ursprungligen postat av Trilska
                    Tjusiga firrar!

En till på mina:

[ATTACH=CONFIG]47736[/ATTACH]
                    Fina Citrinellum;-)
                    Vad har du för fisk i dit/dina kar nu?
                    CA

Kommentar

• Trilska
                      Användare
                      • September 2011
                      • 170

Ursprungligen postat av RobinH
                      Fina Citrinellum;-)
                      Vad har du för fisk i dit/dina kar nu?

Jag har 2 citrinellum å en jaguar på uppväxt (yngel från det gamla paret) Sen är där lite tetror å ett par praktbotia.

Kommentar

• timebandit
                        Användare
                        • January 2013
                        • 186

Tack för infot, ska försöka att efterlikna dina värden.
                        Ska höja vattentemperaturen till 27 grader, har 25 just nu. Min hane har mer strömlinjeformad kropp, kan bero på att han är fullvuxen. Honan är högre i kroppen än hanen, ungefär som din. Jätte svårt att fotografera tycker jag.
                        Mina lekte en gång, det var ägg, men efter ett par veckor tappade de färgen. Jag har inte sett yngel. Honan får starkare färger innan leken. De gömde sig i buskagen i en vecka, gjorde snabba utfall till maten, körde bort andra fiskar, så jag antog det var yngel.

Våra är vid strax 12 månader unga och har fått växa upp i en grupp så dem har alla förutsättningar dem kan få.
                        När vi gör våra vattenbyten så fyller vi med kallt vatten. Tempen går väl ner till 25 grader. Detta simulerar väl regn/kylperioden då det är då dem leker. Eller så har vi bara tur Tog det ett par veckor för att tappa färgen så fanns det säkerligen ägg och troligen några yngel. Vid första leken tappade honan färgen efter några dagar äggen var lagda och sedan försvann färgerna och äggen.
                        Jag var säker på att det var yngel pga färgerna, beteendet men det tog över 1½ vecka innan vi faktiskt fick se något då krukan etc är skymt.

Edit:

Det är så roligt att se deras yngelvård. Den är helt otroligt bra. Dem får vila middag också flera gånger verkar det som Skulle några småttingar virra sig bort så kommer mamman och tar upp ett gäng i munnen och spottar ut dem på ett lämpligare ställe. Kul att sitta å titta på dem. Pappan verkar tom försöka jaga bort mig när jag kommer fram och vill titta, hehe
                        Detta gör våran 101mil långa resa för dessa fiskarna helt klart värt det!
                        Senast redigerad av timebandit; 07 September 2013, 15:52.
                        Inneboenden i akvariet:
                        L-134, Ancistrus
                        Botia Striata

Kommentar

• ewa
                          NCS Medlem
                          • March 2013
                          • 457

Kul att det går bra när ni hade lagt så mycket restid och intresse på de. Hoppas att många överlever till vuxen ålder.
                          Matar du yngel med artemia? Hur gör du? Sprutar in där de befinner sig? Det gjorde jag - sprutade in i buskagen, hjälpte inte....
                          12 månader låter mycket, jag är van med fiskar som leker tidigare. Kanske därför är de inte massodlade.

Kommentar

• timebandit
                            Användare
                            • January 2013
                            • 186

Kul att det går bra när ni hade lagt så mycket restid och intresse på de. Hoppas att många överlever till vuxen ålder.
                            Matar du yngel med artemia? Hur gör du? Sprutar in där de befinner sig? Det gjorde jag - sprutade in i buskagen, hjälpte inte....
                            12 månader låter mycket, jag är van med fiskar som leker tidigare. Kanske därför är de inte massodlade.

Tror faktiskt ingen kommer överleva till vuxen ålder och det är väldigt tråkigt men det får nog tyvärr bli så denna gången. Dem andra invånarna försvårar. Får inte tag i dem utan att riva ut all inredning och växter och det vågar vi ändå inte göra ifall någon skulle överleva.
                            Det nya karet kommer om 3 veckor, vi har dock ett 300L som Orange Head kan bo i tillfälligt men får som sagt inte tag i dem (gömmer sig riktigt bra).
                            Har fasen ingen Artemia eller annan mat för yngel tyvärr. Allt var slut när vi åkte runt igår så det får bli som det blir. Har dock lagt en beställning från Tyskland på en hel del mat till yngel samt för cikliderna så nästa gång är vi bättre förberedda.
                            Planen är att ta en pipett av något slag med en slang på och spruta in Artemian in till deras grotta (det är tydligen det effektivaste sättet).
                            Vid nästa lek skall alla andra fiskar ha blivit förflyttade till det nya karet och då finns förutsättningarna iaf.

Tror det är närmare 12 månader ja och det är nog inte helt utanför kartan om man säger så. När jag googlar runt och hittar sidor med mer information än vad man har så sägs det runt 12 månader för lek. (Amerikanska sidor). Kommer inte ihåg när vi införskaffade fiskarna men det är lätt kollat i en gammal tråd (får väl försöka hitta den) =)
                            Precis, massodlade är dem verkligen inte. Våra har dessutom bara ett par föräldrar i livscykeln så jag vet inte om det kan förändra något.

Edit:

Hittade... 2013-04-24 hämtade vi fiskarna. Då var dem ca 2cm stora. Vet inte hur lång tid det tar för dem att bli ca 2cm? Men har haft dem nu i bara 4 månader, känns faktiskt som nästan ett år men ok Även min fru blev nu väldigt förvånad att vi bara haft dem så kort tid... Känns som en evighet iaf =)
                            Senast redigerad av timebandit; 08 September 2013, 09:54.
                            Inneboenden i akvariet:
                            L-134, Ancistrus
                            Botia Striata

Kommentar

• ewa
                              NCS Medlem
                              • March 2013
                              • 457

Pipetter finns på Kreatima och Panduro, engångspipetter, plast, kan användas flera gånger men går sönder efter ett tag. Jag har försökt få tag i större/bättre men tyvärr är de svåra att hitta. Yngel till andra fiskar kan man mata med söndersmulat hårdkokt äggula, torrfoder- söndersmulat (Tetra`s Tablets TabiMin som jag bryter och smular sönder ovanför vatten- faller ner som ett moln av partiklar, sjunker snabbt). Föräldrarna kan hjälpa till att smula sönder maten, men alla sorter gör inte det. om du köper en Hobbex artemiakläckare, svart, rund, se till att koppen har ordentligt pålimmat sill, de lossnar annars och måste limmas fast, krångligt. Bra att ha 2 st. som man laddar växelvis varannan dag eller var tredje.

Kommentar

• timebandit
                                Användare
                                • January 2013
                                • 186

Pipetter finns på Kreatima och Panduro, engångspipetter, plast, kan användas flera gånger men går sönder efter ett tag. Jag har försökt få tag i större/bättre men tyvärr är de svåra att hitta. Yngel till andra fiskar kan man mata med söndersmulat hårdkokt äggula, torrfoder- söndersmulat (Tetra`s Tablets TabiMin som jag bryter och smular sönder ovanför vatten- faller ner som ett moln av partiklar, sjunker snabbt). Föräldrarna kan hjälpa till att smula sönder maten, men alla sorter gör inte det. om du köper en Hobbex artemiakläckare, svart, rund, se till att koppen har ordentligt pålimmat sill, de lossnar annars och måste limmas fast, krångligt. Bra att ha 2 st. som man laddar växelvis varannan dag eller var tredje.
                                Tack för tipsen! Fick även tipset på Hornbach att apoteken har bra doseringssprutor man kan använda. Idag försöker jag smula sönder vanligt flingfoder och maltabletter som löses upp. Dem har inte dött ännu iaf men skulle vilja ge dem nykläckt artemia

Bjuder på en bild till och lite alger osv Tar jag inget extra för, hehe. Bilden är så härligt överexponerad också. Hinner inte ställa in alla inställningar för en bra bild innan ögonblicket är borta.

Namn: IMG_2799.jpg
Storlek: 274,3 KB
ID: 686993
                                Inneboenden i akvariet:
                                L-134, Ancistrus
                                Botia Striata

Kommentar

Arbetssätt...