Matvägrande guldsöm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roedkft
    Användare
    • June 2010
    • 189

    Matvägrande guldsöm

    Min guldsöm har från att vara den som snor all mat för resten av invånarna matvägrat helt i mer än en vecka nu. Har provat med allt käk han tidigare fått förutom levandefoder. Han rusar fram och och tar maten som vanligt för att sen spotta ut den och låta den vara. Inga övriga förändringar vad jag kan se förutom att han från att ha varit riktigt kaxig har börjat gömma sig när man lyfter på locket och generellt sett är något mer skygg. Vad händer? Vad göra? Kanske lite tetror skulle få upp aptiten?
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

    #2
    Låter som bukvattensot när du beskriver det. Jag vet att det inte tillhör det man normalt förknippar med SA-ciklider men jag har faktiskt råkat ut för det för många år sedan på en Hantelciklid.

    Har buken börjat svullna på fisken?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

    Kommentar

    • Doktor-T
      Användare
      • April 2012
      • 424

      #3
      Låter som bukvattensot när du beskriver det. Jag vet att det inte tillhör det man normalt förknippar med SA-ciklider men jag har faktiskt råkat ut för det för många år sedan på en Hantelciklid.

      Har buken börjat svullna på fisken?
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

      Kommentar

      • roedkft
        Användare
        • June 2010
        • 189

        #4
        Nä, ingen svullen buk. Inte heller insjunken men han har magrat lite under veckan. Är från och till lika aktiv som vanligt.

        Kommentar

        • roedkft
          Användare
          • June 2010
          • 189

          #5
          Nu har jag tittat på bajs! Den här hobbyn gör onekligen att man ägnar kvällarna åt tämligen märkliga observationer

          Spottanden, avföringen, skyggheten och att han ligger rätt mycket på botten gör att jag också tänker buksot. Har haft det i en burk längre tillbaka men då svullnade fiskarna upp och det gick rätt fort tills de gick till de sälla jaktmarkerna (iofs rätt känsliga fiskar). Min guldsöm gör fortfarande en del ryck mot maten och är hyfsat aktiv.

          1.Kan det vara något annat eller är det nån som känner igen det här sega förloppet på buksot?

          Om det nu är buksot:

          2. Är det nån som VET nåt som funkar. Finns ju en hel del åsikter i den frågan...

          Kommer inte att kunna få hem nån medicin förrän efter helgen och kommer inte åt nåt karantänakvarium så:

          3. Finns det nån chans att det läker ut spontant om det är buksot?

          Kommentar

          • Doktor-T
            Användare
            • April 2012
            • 424

            #6
            Du behöver ha tag i metronizol vilket är det verksamma ämnet i Octozin. Detta används för att bl a bota bukvattensot. Detta kan med fördel kombineras med Aquafuran Forte1. Båda medicinerna är antibiotika och är speciellt verksamma eftersom det blir en amtibiotika som är verksam inom ett bredare spektrum.
            720 Malawi
            375 Yngel
            112 Yngel
            70 Yngel

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • April 2012
              • 424

              #7
              Om det är soten så läker det inte av sig själv. Om du kan, separera fisken snarast. Ju tidigare du medicinerar desto störe chans att den klarar sig. Byt dessutom ordentligt med vattnet i karet den gått i så du får ur “skiten“ ur karet.

              Får du fisken att äta ngt t ex pellets, blötlägg dem i Octozin en stund så fisken får in det i tarmarna.
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • Doktor-T
                Användare
                • April 2012
                • 424

                #8
                Om det är soten så läker det inte av sig själv. Om du kan, separera fisken snarast. Ju tidigare du medicinerar desto störe chans att den klarar sig. Byt dessutom ordentligt med vattnet i karet den gått i så du får ur “skiten“ ur karet.

                Får du fisken att äta ngt t ex pellets, blötlägg dem i Octozin en stund så fisken får in det i tarmarna.
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

                Kommentar

                • roedkft
                  Användare
                  • June 2010
                  • 189

                  #9
                  Tack för svar! Ditt nick är onekligen passande i den här tråden

                  Får helt enkelt avvakta och se hur det utvecklar sig. Får se om jag hinner få tag i nån medicin eller om det är kört. Han går bara med några malar i karet så det är värt att ta chansen iaf.

                  Kommentar

                  • Doktor-T
                    Användare
                    • April 2012
                    • 424

                    #10
                    GJag är ingen expert i ämnet men något har man väl snappat upp.
                    Jag har de senaste dagarna oroat mig över en fisk som matvägrat. Plocka ur den ur stora karet efter 2dgr. Satte sen in medicinering direkt. Nu efter tre dagars behandling så vrkar matlusten börjat återkomma och jag håller tummarna att det ska gå bra.

                    GJag är ingen expert i ämnet men något har man väl snappat upp.
                    Jag har de senaste dagarna oroat mig över en fisk som matvägrat. Plocka ur den ur stora karet efter 2dgr. Satte sen in medicinering direkt. Nu efter tre dagars behandling så vrkar matlusten börjat återkomma och jag håller tummarna att det ska gå bra.
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

                    Kommentar

                    • Doktor-T
                      Användare
                      • April 2012
                      • 424

                      #11
                      Det är rät smart att ha sjuka fiskar med malar, själv har jag två ancistrus i karantänen för när man åter börjar mata för att testa om matintrese finns så tar malarna maten om den inte äts.

                      Det är rät smart att ha sjuka fiskar med malar, själv har jag två ancistrus i karantänen för när man åter börjar mata för att testa om matintrese finns så tar malarna maten om den inte äts.
                      720 Malawi
                      375 Yngel
                      112 Yngel
                      70 Yngel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...