Varför leker inte mina Palletciklider???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • twennerhag

Varför leker inte mina Palletciklider???

Tja!!
    Jag har ett 125 liters akvarium med lite fiskar i.
    De fiskar jag har är tre palletciklider två honor och en hane, två stycken små Leoparacanthicus galaxias och en riktigt stor Praktbotia. jag har gott om grottor och några små växter i akvariet. Men mina palletciklider vägrar att leka... de bara bråkar hela tiden och hanen ligger och trycker bakom vattenpumpen. Min praktbotia ligger och gömmer sig i en grotta och visar sig aldrig... vad är det som är fel? Ska jag ha fler växter och ta bort grottorna???? JAg är väldigt desperat.. hanen är helt illröd om buken och det är den ena honan också men den andra honan är på henne helatiden. Vad ska jag göra??? Köpa en till pallethane eller ta bort den ena honan?
    MVH: Tobias
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Fiskarna verkar stressade i största almänhet. Det kan du bl a ordna med fler växter och gömställen t ex en rot. Hur ofta byter du vatten och vilken temperatur har du? Byt 1/3 en gång i veckan samt höj till 26 grader. Möblera gärna om men stör dem inte i tid och otid. En ommöblering räcker. Fånga svarta mygg och mata alt. köp fryst i akvarieaffären eller köp något levande. Om du har två kön har jag svårt att tro att de inte leker då.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• twennerhag

jo rötter har jag... men bara tre stycken utspritt i akvariet, jag hade ett par palletter innan vi flyttade. Men de dog under flytten
      de lekte hela tiden. Men då hade jag väldigt mycket växter och andra fiskar tex. ett stort stim med tetror. Jag hade också en stor mängd med mossa i ena hörnet inklämd mellan en rot och en grotta.. ska jag försöka göra så igen???[?]

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Jag glömde en sak som du tar upp i ditt svar. Fler fiskar brukar hjälpa mot problemet som du beskriver. Javamossa ger skydd vilket de gillar. Sedan tror jag dessutom att det du beskriver är ett övergående problem och att du kommer att få lek såsmåningom.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• twennerhag

Tack för ditt svar... men jag undrar vilka fiskar man mer kan ha tillsammans med palletcikliderna? HAr du några fin fina tips?
          Akvariet är ju bara på 125Liter.... Jag vire tacksam om du har några förslag.

Kommentar

Arbetssätt...