Bygga ställning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonre723
    Användare
    • October 2004
    • 439

    Bygga ställning?

    Hej!

    Jag har tänkt bygga ett par stycken träställningar. Tvåvånings för både för 150x60 och 200x70.

    Tips?
    Och så är det.
    /J
  • sluggo
    Användare
    • August 2010
    • 22

    #2
    Ursprungligen postat av jonre723
    Hej!

    Jag har tänkt bygga ett par stycken träställningar. Tvåvånings för både för 150x60 och 200x70.

    Tips?
    så här gjorde jag min ställning för ett 720 överst och ett 540 och eventuellt en 50x50 kub under. Jag skruvade även dit en 22mm spånskiva innan jag ställde dit karen. Reglarna är 45x95mm.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Snygg och stabil ställning!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #4
        Försök att få den undre burken så högt du kan, om du ska byta vatten med slang. Det tar väääldigt lång tid med dålig häverteffekt.

        Fiskarna gillar att vara lite högre upp dom blir lättskrämda när man kommer ovanifrån mot burken.

        Jag har fått sätta på kryss-stag på den tvåvåningsbänken jag byggde till 2 x 375 L. Det går att lösa genom att du har en heltäckande skiva på baksidan av ställningen.

        Tänk på att inte vara för snål med mellanrummet mellan våningarna. Det är jäkligt jobbigt sen så fort du ska jobba i burken, håva fisk m.m


        En sak med träställningar som är svårt att göra något åt är att det är svårt att få tag på raka reglar, trä är ett levande material. Men jag gillar att bygga träställningar. Det har jag gjort till alla mina burkar

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av sluggo
          så här gjorde jag min ställning för ett 720 överst och ett 540 och eventuellt en 50x50 kub under. Jag skruvade även dit en 22mm spånskiva innan jag ställde dit karen. Reglarna är 45x95mm.
          Den obligatoriska byggölen ser jag Gäller att det inte blir för många innan man tänkt och mätt klart bara

          Kommentar

          • sluggo
            Användare
            • August 2010
            • 22

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Den obligatoriska byggölen ser jag Gäller att det inte blir för många innan man tänkt och mätt klart bara
            Hehe jo den får man inte glömma

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • October 2004
              • 439

              #7
              Ok, tack för tipsen. En fundering jag har är att bara bygga övervåningsställningar (typ som en loftsäng) och sedan ha det undre akvariet stående på sin alubänk. Tankar kring det? Någon som har gjort så? (Isf skulle det vara 150x60x50 och 200x50x50 på övervåningen).
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              Arbetssätt...