Järntablett som växtnäring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • September 2002
    • 121

    Järntablett som växtnäring?

    Tjena!

    Mina växter i akvariet har mått bättre och anledningen till detta är med största säkerhet att det råder näringsbrist i akvariet. Jag bytte nämligen grus för 3 veckor sedan och gjorde därför om helt och hållet i akvariet. Förut har jag haft järngödning i akvariet med lyckat resultat. Järngödningen är dock slut och jag vet inte när jag har möjlighet att få tag i nytt.

    Jag undrar därför om man kan släppa i vanliga järntabletter i akvariet. Det järntabletter jag syftar på har jag fått efter blodgivning och den verksammasubstansen är Fe2+ 60 mg (tror jag).
    Jag tänkte att man skulle kunna hacka sönder järntabletterna i små bitar, låta dem lösas i vatten och sedan blanda ut det i akvariet.

    Är det någon som har prövat detta med lyckat resultat eller är det en dum idé?

    Tacksam för svar
    /Nille

    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se
  • Anette
    Användare
    • April 2002
    • 178

    #2
    Hej Nille!

    Du vet väl att många järntabletter för invärtes bruk innehåller laxermedel eftersom det är vanligt att man blir hård i magen...

    Jag skulle inte chansa. Köp en flytande växtgödning för akvariebruk istället. Läs på flaskan, de flesta men inte alla växtnäringar innehåller järn!

    Lycka till
    Anette

    Kommentar

    • Nille_Pe
      Användare
      • September 2002
      • 121

      #3
      Hej och tack för ditt svar Anette!

      Jag följer ditt råd och köper växtnäring istället!

      /Nille
      //Nille

      Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
      www.vaaf.se

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

        #4
        Om du är ute efter en billig lösning så pröva att lägga järnbitar i akvariegrusen. Att lägga järnspik bland växternas rötter är ett gammalt knep.

        Specialgödning är dock säkert effektivare, jag har själv haft mkt goda erfarenheter av Duplas gödning Duplarit.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1828

          #5
          Hej
          Järnspikar i karet kommer bara att öka halten av fritt järn inte järnchelatet som växterna behöver. Altså kommer det inte att hjälpa växterna och det kommer att vara dåligt för fiskarna. Att göda ett kar rätt är mycket mer komplicerat än att bara tillsätta järn som faktiskt bara är en av många ämnen som växterna behöver. En väl beprövad gödningsstrategi är att använda tropicas mastergrow och mäta järnhalten i karet. Eftersom tropicas gödning innehåller en välbalanserad blandning så räknar man med att växterna förbrukar alla ämnena i ungefär samma takt. Järnhalten i vattnetkommer då att ge en fingervisning om samtliga halter i vattnet. Tropicas gödning är den enda gödningen på marknaden som har en innehållsförteckning och den stämmer väldigt bra överens med pmdd receptet. Om man sen vill gå ett steg längre mot optimal växtlighet så köper man kno3 och ett nitrat test, men det förutsätter att man tillsätter co2 sedan innan.
          MVH
          Magnus
          (bättre på växter än fiskar)

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

            #6
            Jag tackar för den tillrättavisningen topfrog! Du verkar vara mer insatt i gödningskemi än jag.

            Du har säkert rätt. Jag har själv inte använt mig av järnspik i akvariet men har läst om det, och även hört akvarievänner som svurit vid att det hjälpt växterna.

            Att använda (järn)gödning av god kvalitet avsedd för akvariebruk är naturligtvis det bästa.

            Som jag skrev i mitt förra inlägg kan jag rekommendera Duplas bottengödning Duplarit. När jag använde den hjälpte det mina Cryptocoryne och Tigerlotus tydligt.

            För andra växttyper med mindre utvecklade rotsystem fungerar antagligen flytande gödning bäst eftersom dessa tar upp den mesta av sin näring via bladen och inte via rötterna. (Jag talar här om ffa järngödning. Topfrog har helt rätt i att järn bara är ett av de ämnen som behövs för att växterna ska trivas.)

            När jag använde Duplaritgranulat i bottengrusen gjorde jag det i början enligt Duplas rekommendationer, dvs i kombination med Dupla droppar (original, inte PMDD - Poor Man's Dupla Drops). Jag upplevde det som att den flytande gödningen inte gjorde så stor skillnad om jag inte hade snabbväxande växter (typ Cabomba) i akvariet. För de växter som jag nämnde ovan verkade bottengödningen vara avgörande.

            Detta är mina erfarenheter. Gödningsbehovet varierar naturligtvis från akvarie till akvarie. .
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1828

              #7
              Bottengödning har både fördelar och nackdelar. Om man är lite slarvig med att tillsätta vattengödning så kan det vara betryggande att veta att växterna får något. Men bottengödningen kan ruttna i botten, om man inte har bottenvärme. Men bottenvärme kommer att hjälpa en okontrollerad mängd gödning att ta sig uppi vattenkolumnen vilket kan leda till algblomning. Jag har själv mycket problem med mörkgröna alger i mitt diskus kar pga detta. Omman har växter som är utpräglade "bottenätare" så är mitt förslag som innan gödning med tmg eller pmdd. Med den skillnaden att man kan använda rentvättad grus och bottenvärme. Detta är mitt nästa projekt och det som folket på apd (aqaric plant digest) rekomenderar.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              Arbetssätt...