Limma längsgående stag med tändstickor eller inte ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snabbaville
    Användare
    • December 2012
    • 8

    #16
    mina 4 tvärstag har ett mellan rum på 2-5 mm .....
    måste det sitta dick elller blir det för mycket mellanrum som jag har .....
    akvariet har varit igång förut, killen som jag köpte det av skar ner det för flytt.

    jag tycker att det blir för mycket mellanrum mellan tvärstagen......
    har bestämt mig för att limma utan tändstickor, på dom längsgående stagen

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #17
      Hehe, den var kul tege

      Låter som du tar ett bra beslut, snabbaville. Hade du redan limmat några som jag förstod det?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • snabbaville
        Användare
        • December 2012
        • 8

        #18
        jag hade gjort det med tändstickor igå men det skar jag bort ,så imorgon limmar jag utan med lite tryck sen tejpar jag fast för torkning

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          #19
          Limma fast stagen (de längsgående) så högt upp som möjligt och sen limmar du dit tvärstagen under de längsgående.
          Ska finnas bild på det som jag lagd upp tidigare!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • zebrano
            Användare
            • December 2012
            • 68

            #20
            Hej,
            Jag har limmat ett stort antal akvarier och jag tror mig veta ganska bra hur man ska göra...

            Jag limmar alltid de längsgående stagen ovanpå front/baksida, med fäste även i gavlarna. Tvärstagen sätter jag på undersidan, utan kontakt med front/baksida.

            Silikon är ett bra och starkt lim, under förutsättning att det är tunna skikt mellan glasen (och heltäckande förstås). Längsgående stag har till uppgift att stabilisera övre kanten på front/baksida (fördela krafterna jämnt). Dålig limning mot längsgående stag, men bra fäste mellan tvärstag och front/baksida är en mycket dålig kombination. Förhållandevis stor risk för haveri, pga de stora spänningskoncentrationer man får vid dessa punkter.

            Hoppas detta kan vara till någon hjälp!

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #21
              Tack för inputen!!

              Låter som att du håller med om att skippa tändstickorna?!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #22
                Ursprungligen postat av zebrano
                Hej,
                Jag har limmat ett stort antal akvarier och jag tror mig veta ganska bra hur man ska göra...

                Jag limmar alltid de längsgående stagen ovanpå front/baksida, med fäste även i gavlarna. Tvärstagen sätter jag på undersidan, utan kontakt med front/baksida.
                Hmmm.... Jag har inte sett detta på något "fabriksbyggd akvarium" men enstaka byggare gör så. Förmodlige för att det är enklast att göra så.
                Jag gör så som bilderna visar (dassiga bilder) och tror mig veta ganska säkert att hållfastheten är mycket stor!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • zebrano
                  Användare
                  • December 2012
                  • 68

                  #23
                  Det är en smaksak om man sätter längsgående stag ovanpå eller innanför. Jag sätter på ovansidan för det är enklare att montera (och akvariet blir lite högre ). Men oavsett metod är det viktiga att ha få bra limning mot front/baksida, dvs inga tändstickor.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...