Vinglig Rödzebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Å
    Användare
    • December 2012
    • 2

    Vinglig Rödzebra

    Vi är nybörjare när det gäller Malawiciklider och tänkte fråga om en av fiskarna vi köpte till aqvariet för ca 3 veckor sedan. Den höll på att stryka med när vi kom hem med den. Den låg bara och ”kippade” efter andan och simmade inte runt som de andra fiskarna. Jag tog tag i den och höll den under magen så att cirkulationspumpen spolade igenom gälarna. Efter några sådana försök så repade den sig. Den gången….

    I veckan började samma fisk (en rödzebra) simma på sidan och långsamt ”sjunka” med stjärten uppåt eller snett uppåt. Den försökte simma ”normalt” men simmade inte längre horizontellt utan med ca 20 graders vinkel framåt (neråt). Den ”fångas” och sveps med med stjärten uppåt när den når vattenstrålen som cirkulationspunpen sprutar ur sig. Idag låg den på snedden och såg ut som den skulle dö vilken minut som helst. Sådär håller den på. Efter vattenbyte (1/3) har den repat sig så den inte ser ut som den skall dö, men den har fortfarande svårt att simma horizontellt.
    Förre ägaren sade att den är jättegammal när vi köpte den. Vi vet inte åldern, men den ser lite annorlunda ut under buken än de andra rödzebrorna. Den är mera insjunken i buken.

    Den äter dock bra och när den matas tycks den inte ha de symtomen utan simmar fram med de andra fiskarna och ”roffar åt sig”. Vi byter vatten ca 1 gång per vecka, ca 1/3 liter varje gång. Akvariet är ett 275 liters akvarium, med nyinköpt cirkulationspump på 900 liter/timme. De får Aquatic Nature Energy foder för Malawiciklider. Vi har ”normala” värden i akvariet, ingen nitrit, lite nitrat och pH något lågt (ca 6,5). Vi höjde just pH:t till så högt det kan bli med bikarbonat.

    I veckan dog två av våra ancistrusar (en nyinköpt vid samma tillfälle och en äldre, ca ett ½ år gammal). Den nyinköpta tror vi att de andra fiskarna fått tag på (en grå slöjancistrus) och haft ihjäl. Är det någon sjukdom vi har i akvariet?

    Fredrik
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Välkommen hit Fredrik!!

    Kan mycket väl vara en sjukdom. Den ser helt klart ut att vara avmagrad.

    Några saker bara. Hur länge har du haft akvariet igång? Hur rengör du det? Hur ofta och hur rengör du filtret? Kan du förtydliga hur mycket vatten du byter 1 ggr per vecka? 1/3 liter? 3 deciliter eller 1/3 av 275 liter dvs 90 liter eller så

    Får vi veta lite mer om detta kan vi lättare hjälpa dig.

    Du bör inte justera pH egentligen, skulle jag säga och m du gör det, gör det då väldigt försiktigt snabba förändringar i alla vattenparametrar ska man vara mycket försiktig med!

    Skölj inte igenom fisken gälar, det är nog mer plågsamt än gynnsamt, jag förstår tanken, men om det hjälper är det nog fråga om dålig vattenkvalitet skulle jag tippa snarare.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Tyvärr den fisken är körd, dessutom är den missbildad i munnen. Du lär inte få igång den i ett kar med andra fiskar så det är nog bara att avliva den.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Ja ibland är det bara att inse att det är det bästa för dig och fisken.

        Läs hur man avlivar här:
        Avlivning av fisk


        .
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Fredrik Å
          Användare
          • December 2012
          • 2

          #5
          Tack för råden.
          Jag har haft igång det i ca 10 år, dock bara sydamerikanska ciklider.
          Du har rätt angående att fisken är avmagrad.
          Imorse tycktes det som om den magrat mer.
          Det tycks som den inte går att rädda.
          Den är nu avlivad enligt ett av de sätt som länken hänvisade till.
          Akvarievattnet byts med 1/3 av 275 liter. Det är rätt många hinkar som försvinner, ca 8 hinkar. Löst fiskavföring ovanpå sanden sugs bort. Rotar dock ej runt i sanden. Filtret är ett Eheim ytterfilter som rengörs en gång varannan månad, ej i samband med vattenbyte. Akvariet har varit igång sedan 2009 – februari (ursprungligen 2002, med avbrott för en flytt).
          Genomsköljningen skedde i samband med inkoppningen eftersom den såg risig ut efter transporten i påsen.
          Det jag gjorde var att hålla den under magen och lät vattnet från cirkulationspumpen "skölja" genom gälarna.
          Fredrik

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            Låter som om du gör allt så bra man kan så vitt jag kan tolka det hela. Håll utkik efter flera drabbas.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

              #7
              Hej och välkommen!

              Behövs verkligen filtret rengöras varannan månad? Generellt kan man säga att filtret behöver rengöras när det tappar effekt, alltså att trycket minskar. Jag körde ett ytterfilter i två år i en burk utan rengörning, sen stängde jag ner burken och filtret. Den burken var inte speciellt hög belastning på.

              Kommentar

              Arbetssätt...