Hjälp mina fiskar dör
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Tror som Christer, ph:t är nog inte boven. Få upp ph över 8,5 är ju väldigt svårt om man inte häver i hinkvis med bikarbonat.Kommentar
-
Håller med pabbe och Christer .Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
vad är ph i malawisjön
många tror att i malawi är det jättehårt ph
detta är helt fel 7,3 är rätt
lätt basiskt
många ställen i centralamerika är mångdubbelt hårdarejag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Upp till 8,5Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Har inte haft i något, men fick rådet att köpa någon buffer 7.2, men vi har ju minst 7 i kranarna, så inte köpte jag det, ska prova att medicinera lite försiktigt.Kommentar
-
Själv tycker jag att tetratest pH kan vara lite svårtolkat inte så stor skillnad
på blåfärgen mellan 8-9.Många med Malawiciklider tillsätter bikarbonat både för att höja pH och stabilisera buffringen.Där brukar finnas någon ledtråd innan fiskarna dör står vid ytan, andas häftigt, äter inte osv vilket i sin tur kan leda till ett beslut och medicinera.Jag skulle rengjort filtret tar man det lite försiktigt brukar det bli kvar tillräckligt med nyttobakterier byta vatten regelbundet men inte för mycket ca 1/3 del. Sen kan man alltid prova någon "snällare" medicin som inte tar död på nyttobakterierna som eSHa 202, Easylife Multicura eller liknande om man har en misstanke att det är någon bakterie eller liknande som tar kål på firrarna. Personligen är jag tveksamt ill rötter i malawi akvarium skulle plockat bort mopaniroten.Kommentar
-
Kom att tänka på ett inlägg jag gjorde för ett par år sedan kring mina misstankar om en rot och döda fiskar:
Varit deppiga veckor ett tag. Trodde en hel kull fina 8 cm stora G. "orangehead" tapajos skulle gå åt. Började se att de flämtade ovanligt. De går i 300 l med två eheim ytterfilter + cirkulationspump. Så filtrering, cirkulation och syresättning finns så det räcker och blir över. Nåväl, bytte 50% av vattnet. Blev
Vem vet, men det slog mig att det liknar det du beskriver.Kommentar
-
...och angående ovan. Jag hade väldigt hög fisktäthet i det karet som kan ha varit en orsak att mina dog.
Jag räknade du har åtta arter:
"Malawiciklider av arterna Röd Zebra, Saulosi, Protomelas Taeniolates Hinderi, Fire fish, Pseudotr, acei Ngara, Demasoni, och några Maswa"
Hur stort är ditt akvarium? Hur många av varje art och är de vuxna?
Läste också i en annan tråd att du funderade på att tillsätta växtnäring? Gjorde du det?Senast redigerad av Pabbe; 26 November 2012, 07:54.Kommentar
-
...och angående ovan. Jag hade väldigt hög fisktäthet i det karet som kan ha varit en orsak att mina dog.
Jag räknade du har åtta arter:
"Malawiciklider av arterna Röd Zebra, Saulosi, Protomelas Taeniolates Hinderi, Fire fish, Pseudotr, acei Ngara, Demasoni, och några Maswa"
Hur stort är ditt akvarium? Hur många av varje art och är de vuxna?
Läste också i en annan tråd att du funderade på att tillsätta växtnäring? Gjorde du det?
Dom enda vuxna är Röd Zebra, dom har jag 4 st av, Fire fish 3 st, saulosi 3 st små, hinderi 2 st halv vuxna kvar, acei ngara 3 st små kvar, maswa 4 små, Pseudo 1 kvar. 4 st golden yngel. Plus en liten mal.
Jag tror nog att akvariet räcker för dom som överlevt, ska i morgon ta en tripp till Rolles i Luleå för att hämta hem akvarie nr 2 375 l.Kommentar
-
Vad matar du med och hur mycket matar du ungefär?
Riktigt tråkigt när sånt här händer! När man har hittat fin fisk av de arterna man vill ha och fått fungerande grupper.
Bra med en burk till, verkar var lite fisksoppa för tillfälletKommentar
-
Sluta mata i 10 dagar och byt 20 procent vatten var dag av dessa 10. Sen kan du prova att mata minimallt och bara varannan dag.
Vänliga hälsningar
JanKommentar
-
Ursprungligen postat av BacktoheavenFlåsar dina fiskar? I så fall kan det vara värt att prova sätta in en bra syrepump eller fixa så du får mycket bubblor i utblåset från filtret. Notera om fiskarna andas lugnare dagen efter.
Att montera dit ett kolfilter för utgående kallt kranvatten kan också vara en bra ide, inte bara för fiskarna utan också för övriga i hushållet.
Ph 9 reagerade jag också på. Själv kör jag med en kombo ph mätare (ph och HC) från Hanna, bara att doppa ner o läsa av. Smidigt om man tröttnar på pillet med dropptester.
Sen jätteviktigt med bra mat och här tycker jag tyvärr inte något av zoo affärernas fiskfoder på burk duger om man bara kör på det. Jag har själv sett sjuka fiskar med förstorad sköldkörtel bli helt friska på bara ett par dar då de istället för granulatfoder fick levande foder fångat från ett fiskfritt kärr. Har t.o.m foton på dom före och efter där man ser att utväxten försvunnit.
Ingen död igår eller idag, så jag hoppas vattenbytet gjorde susen, har fullt ös på pump och streamern.Kommentar
-
Hmmm...
Konstigt..
Man kan max få PH 8,4, och då om man har Natriumbikarbonat,
efter vad jag förstått, och läst mig tillKommentar
-
Med basiskt vatten är risken för ammoniakbildning större än nitrit. Vattenbyte och diet bör lösa det i vilket fall.Kommentar
Kommentar