Försök att odla på O. Ventralis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Försök att odla på O. Ventralis

Jag har sedan några månader tillbaka 3+3 Ophthalmotilapia ventralis tillsammans med ett gäng Tropheus duboisi i mitt 720 liters kar.

Dagen efter att jag fick hem dessa Ventralisar så lekte dom och en hona tuggade ungefär en veckan för att sedan svälja eller spotta ut dom. Sedan dess så har inte de inte visat det minsta intressa av att vilja leka. Visst, Alfa hanen verkar ju vilja ibland men är inte speciellt aktiv ändå. Honorna verkar däremot ointresserade. Hanarna är ca 13-14cm och honorna är väl runt 10 cm.

Alfahanen är ser välgödd ut utan att vara tjock men den minsta hanen som är lite mest underlägsen är rätt mager. Honorna har väl lite insjunken mage men inget värre.

Jag matar 1-2ggr om dagen med Tropical Herbivore pellets och en gång om dagen med spirulinaflingor fast Ventralisarna verkar inte lägga på sig. Dubbarna som dom delar karet med ser dock normalt matade ut. Eftersom jag inte vågar mata hur mkt som helst med tanke på risken för sot hos Dubbarna så börjar jag känna mig lite osäker på hur jag ska göra. Jag vill ju försöka få upp ett litet stim med Ventralisar men är dom magra så är det väl inte så konstigt att dom inte leker, eller tänker jag fel?

Min funderingar går nu i riktning att starta upp ett kar på ca 200 liter, och inreda det med några stora stenar, fin sand samt nån hörna med rejäla vallisneria eller krynumlökar där honor kan gå och tugga ifred. I detta kar tänkte jag placera en Ventralishane, troligen den magre samt 1-2 honor & några små Ancistrusar.

I detta specialkar tänkte jag då mata med samma foder som innan + lite artemia eller liknande eftersom jag läst att Ventralis gärna äter plankton. Detta borde väl ändå göra att dom kan tänkas komma i lekkondition?

Har ni några synpunkter på mina tankar kring att få igång leklusten hos Ventralisarna? Är det rätt att ge dom lite artemia som tillskott? Skulle jag våga använda mata med lite artemia även i troffekaret för att få dem att också vilja leka för dom har inte varit aktiva med det sedan i höstas?

Mvh: Tobias
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Spännande projekt. Sjukt läckra fiskar!

Har du vildfångade ventralisar, eller? Vad vet du mer om de du har och tänker odla på?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Doktor-T
      Användare
      • April 2012
      • 424

ventralis

Ja Ventralis är verkligen fantastiska fiskar. Man kan dessutom få flera hanar att färga och det gör ju inte saken sämre. Jag vet inte om dom är VF men jag fick betala ganska bra för dom så det är kanske ingen omöjlighet. Det är iaf “orange cap“ varianten och dom är verkligen kanonfina. Nu vill jag bara att dom ska bli fler.
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
        Användare
        • April 2012
        • 424

Efter många om och men så valde jag att göra mig av med mina malawis och gå all-in för Ventralis. Med detta så fick jag en 375:a ledig. Jag köpte därför på mig ytterligare 4st ventralisar.

Innan inflytten passade jag på att fylla på med mer blästersand i karet samt några hålstenar och några crynumlökar. Ett dygn efter nedsläppet så hade fiskarna funnit sig och en hona stod och tugga.

Jag fick ganska snart möblera om lite i karet då två hanar tog var sin ända av karet. Det funkade inte så bra så jag fick sätta stenbumlingarna i mitten av karet och lite växter på sidorna. Detta blev bättre och aggressionen sjönk i karet.

Det är ingen tvekan om det, Ventralisarna är tuffa och helt klart är att dom tar oerhört stora revir så akvariet måste inredas med eftertanke. Det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig med ynglen och om Ventralisarna ska få något sällskap av nån mer art.
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

Kommentar

• Suma
          Användare
          • January 2011
          • 606

Hej Doktorn

Jag har 2 starka hannar i ett 450 kar utan problem..se Tube

-------------------
          Mats

Kommentar

• Doktor-T
            Användare
            • April 2012
            • 424

ventralis

Ja, dina hanar ser ju inte så lugna ut heller så jag antar att dom helt enkelt är lite bitska av sig rent allmänt

Däremot så har du mkt mer fisk i karet så det mildrar nog en smula.
            720 Malawi
            375 Yngel
            112 Yngel
            70 Yngel

Kommentar

• Mikael W
              NCS Medlem

• August 2002
              • 8621

Hej

Har en grupp orange cap (Kalambo) i ett 720 liters, tillsammans med ett antal Paracyprichromis nigripinnis . Det funkar bra, eftersom det är en grupp på ca ett dussin, med 5 vuxna hannar. Tillsatte nyligen ett dussin tonåringar också, ungkillarna visar redan blå färg. Inga problem.

Har också haft en svartvit ventralis en gång, den var nog aggressivare än Kalambon.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

Härlig film men släng in lite bilder oxå, vore kul att se

Kommentar

• Suma
                  Användare
                  • January 2011
                  • 606

O. Ventralis Moba
                  -------------------
                  Mats

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

OMG, vilka skönheter!!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • February 2008
                      • 1032

2:a bilden är grym!
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Ursprungligen postat av Suma
                        O. Ventralis Moba
                        någon hona på nån av dessa bilder?

///David

Kommentar

• Suma
                          Användare
                          • January 2011
                          • 606

Ursprungligen postat av DaRe
                          någon hona på nån av dessa bilder?
                          Nej bara herrar...har ingen bra bild på hona...ännu.Kan kanske bli en tävlingsbild?
                          -------------------
                          Mats

Kommentar

• Doktor-T
                            Användare
                            • April 2012
                            • 424

Härliga fiskar detta. Det är lite märkligt att det är så ont om dom i handeln eller är det bara i Göteborgsområdet? Det är iaf kul att ha lite annorlunda fiskar.

Jag funderar på om jag ska tömma honan nu på fredag kväll. Då har tuggat 6dgr.
                            720 Malawi
                            375 Yngel
                            112 Yngel
                            70 Yngel

Kommentar

• Banderad
                              Användare
                              • February 2006
                              • 3479

Nol har väl dem inne ganska ofta?

Kommentar

Arbetssätt...