cellplast/frigolit luktar ättika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth
    Användare
    • April 2002
    • 277

    cellplast/frigolit luktar ättika

    Jag har fått en bal Jackopur/Jackon cellplast från en byggarbetsplats men jag har märkt att den luktar ättika eller liknande. Expanderad polystyren EPS heter materialet. Kan jag använda frigoliten eller bör jag slänga den? Jag har mailat dem och frågat men har ännu inte fått svar.

    Mer info:
    MVH
    /Kenneth Johansson,

    ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007
  • Ozzp
    Användare
    • August 2002
    • 34

    #2
    Hej Kennet!
    Att plasten luktar ättika beror nog på det jäsmedel som använts när polystyrenet extruderats. (extruderas- plasten blandas med gas under högt!! tryck och värme och pressas sedan ut genom ett litet munstycke. när plasten kommer ut genom munstycket släpper trycket och de komprimerade gasbubblorna som finns i plasten återtar den storlek de hade innan komprimeringen, plasten jäser. Förr användes freoner men man har mer och mer gått över till att jäsa polystyren till styrofoam som slutprodukten heter med koldioxid. I en del fabriker blandar man även lite ättiksyra i koldioxiden för att få bättre "jäskraft" i plasten. Ta reda på vilket jäsmedel som använts. Troligen är det bäst att använda en ren koldioxidjäst styrofoam i akvariet.
    En kul extra info är att även ostbågar extruderas för att bli luftiga och så knapriga man vill ha dom.

    Fredrik Holm, Ljungsbro

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #3
      hehehehe, nästa gång nån bjuder på ostbågar ska ja droppa "jag undrar vilket jäsmedel de har extruderat dessa ostbågar med"
      fish r friend

      Kommentar

      Arbetssätt...