Rovmalawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerka
    Användare
    • October 2012
    • 12

    Rovmalawi

    Hej! Tänkte starta ett nytt 500l med dessa fiskar N.livingstooni 1+2 D.compressiceps 1+2 och några A.jacobfreibergi , S.fryeri och L.caerules(golden)...totalt ca20-25 fiskar och tänkte även starta alla dessa från när dom är riktigt små förutom kanske golden som får vara lite större... Kommer dessa att fungera tillsammans? Tacksam för svar då jag är rookie inom Malawi... Mvh Malawi rookien
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Jag har testat lite olika kombinationer med blandningar av större och mindre fiskar. Jag skulle inte köra den mixen som du har tänkt utan hellre kört en ren rovburk.

    Problemet med rovmalawi (eller snarare större fiskar), enligt min erfarenhet, är att dom är trögare vid matning. Att fiskarna inte lever av samma typ av föda är egentligen inget problem om man kör med standard-räkmix eller pellets typ NLS.

    Det funkar ju så klart att blanda dom fiskarna du tänkt, kanske är lite väl många arter vilket ser stökigt ut, men jag tror inte att du kommer bli nöjd i längden med den mixen.

    Tre rovmalawiarter, någon Nimbochromis kanske Nimbochromis livingstonii eller Nimbochromis polystigma . Inte mer än en Nimbochromis om du har tänkt att spara yngel, korsningsrisk.
    Dimidiochromis compressiceps om du gillar den och Sciaenochromis fryeri för lite färg.

    En annan cool rovis är Rhamphochromis sp. "chilingali" om man gillar Rhampochromis men inte har plats för en tre metersburk då många av dom blir stora. Chilingalin blir drygt 20 cm.
    Senast redigerad av Erik Österlund; 19 November 2012, 20:47.

    Kommentar

    • Jerka
      Användare
      • October 2012
      • 12

      #3
      Ok..tackar...så enbart rovisar då? Har tänkt mig en större burk i framtiden om jag fastnar för rovisar...men vill prova på först innan man köper en 2m+ burk å så blir det bara guppys i den...

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #4
        Skaffa mbuna/aulonocara när du köper större burk så slår du två flugor i en smäll Finns det något bättre än nya burkar?

        Generellt kan man säga att rovisar är elaka mot sina honor, andra hanar och samtliga medinvånare vid lek. Typ som dom flesta CA verkar va med andra ord

        Coola firrar som passar bäst i stora burkar. Kolla stjärtfenan på chilingalin. Säger en del om vad den fisken har för egenskaper. Kroppen torpedformad, stor stjärtfena och stor mun

        Kommentar

        • Jerka
          Användare
          • October 2012
          • 12

          #5
          Håller med om nya burkar...hur kul som helst. Tanten vill ju ha lite färg på fisken som ska vara i karet (500l) eftersom den ska stå på bästa platsen i huset...nåja hur som helst så vill jag ha rovisar därför söker jag några färgklickar som kan gå ihop med rovisarna för husfridens skull. Chilingalin verkar riktigt häftig men hittar inget på den på nätet..temperament,hur funkar den med andra osv....

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #6
            Den hävdar sig bra mot större fiskar. Relativt aggro vid lek men knappast en mördarmaskin. Jag har aldrig haft den med mbuna. Eller jo men då hade jag bara en hona, hanen fick nåt skit med ena ögat så jag var tvungen att ta bort den. Då var honan helt "osynlig". Hade förmodligen varit annorlunda med den gruppen jag hade sen (1 hane + 5 honor) ihop med mbuna. Det är nog inga problem.

            Skippa Compressiceps och Nimbochromis och kör chilingalin ihop med ahli och någon färgglad mbuna så får båda det dom vill ha, kompromiss kallas det tydligen

            Ahli: blå (och rovfisk), golden: gul, chilingalin silver med äkta rovfiskbeteende.

            Kommentar

            • Jerka
              Användare
              • October 2012
              • 12

              #7
              Mm...tål att tänkas på...men om jag fastnar för rovisar så blir det ju samma problem med 2m burken eftersom den övertar i så fall 500l plats. Jag vill ha stora rovisar nåja den dagen den sorgen... Ska fundera å försöka visa dom snyggaste foton på rovishannar i lekdräkt för tanten så kanske

              Kommentar

              • Jerka
                Användare
                • October 2012
                • 12

                #8
                Hur länge tar det förresten innan en N.livingstooni eller D.compressis blir fullvuxna från ca 5cm storlek?

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

                  #9
                  Beror väl lite på hur, och med vad, man matar men räkna med tre år.

                  Kommentar

                  • johho
                    NCS Medlem

                    • March 2007
                    • 1825

                    #10
                    D. Compen tycker jag är en färgprakt, honorna är ju astråkiga, men jäklar när hanen visar lekdräkt!

                    Fryerin är ju alltid blå och fin, finns ju dessutom lite olika odlingsvarianter på den om du vill ha något annorlunda. "Iceberg" och "Ghost", finns säkert fler. Men jag gillar alltid så naturliga utseenden som möjligt så jag hade gått för den vanliga blåa.

                    Kommentar

                    • Jerka
                      Användare
                      • October 2012
                      • 12

                      #11
                      Tackar för tipsen...då får det nog bli som jag tänkte från början, för långt innan dom e fullvuxna så har jag nog bestämt mig för om jag vill ha rovisar å då blir det en större burk dit jag kan flytta dom... Kommer nog inte att ha helt biotop riktig miljö...2 btn-moduler på sidorna,öppet i mitten med glittrande havsyteplanch,vit ciklidsand,nån vallesneriaplantta på sidorna.... Dyker rätt mycket å vill få lite av den effekten I februari bär det iväg igen på en dykresa till Koh samui....

                      Kommentar

                      • Jerka
                        Användare
                        • October 2012
                        • 12

                        #12
                        Kan man förresten blanda nån art från viktoriasjön eller Tanganyikasjön med malawisar? (svär förmodligen i kyrkan nu)

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

                          #13
                          Man kan blanda vilka fiskar som helst om de har samma anspråk på vattenkvalitet!
                          Men jag skulle inte svära i kyrkan!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Jerka
                            Användare
                            • October 2012
                            • 12

                            #14
                            Heh...nu har jag hittat en "Viktoria" som jag ska ha i burken med malawisar.. Astatotilapia nubila ....verkar tålig å anpassningsbar...om jag nu får tag i nån. Någon som vet om dom är lätta att få tag i?

                            Kommentar

                            • Fredrik89
                              Användare
                              • March 2012
                              • 124

                              #15
                              Du kanske kan ha någon altolamprologus sort men jag vet inte hur dom funkar med rovmalawi.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...