Auktion i Göteborg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Ursprungligen postat av ansjo
    Lite reflektioner som kanske kan förbättra auktionen till nästa år, trots att jag tycker ni gjorde ett kanonjobb trots allt!
    *Bara föranmälningar
    *Max 3 poster av samma slag från en säljare
    *Posterna ska märkas upp med säljarens uppgifter
    *Dubbla utropare
    *Fler löpare
    *Större lokal
    *Bättre placering av det fasta bordet
    *Hålla minipriserna
    Det är väl mer eller mindre de regler som gällde i Malmö senast. Begränsat antal likadana poster från samma säljare, inga foderkulturer i auktionen, stor lokal, många löpare, flera utropare...

Auktionen var slut på förvånansvärt kort tid. Från att det varit en tapper liten grupp kvar på slutet som orkat hela vägen var det nu fortfrande fullt när auktionen avslutades. Man var nästan lite snopen att det roliga var över.

mvh

Olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Per Åkerlund
      Användare
      • February 2004
      • 10

Detta är lite ideer ja kom fram till

1. Endast föranmält gods (med deadline typ dagen innan) + listor klara vid start

2. Minimipriset skall sägas varje ggr utom vid lägsta (30 kr) , detta missades ett par ggr och publiken fick säga till (det tillomed såldes saker under minpris utan säljarens godkännande av misstag)

3. Raden som säljaren har skrivit som beskrivning skall läsas upp , detta gör att köparen vet vad man bjuder på (missades ett antal ggr spec mot slutet).

4. Mer disiplin på tystnad i lokalen vid utrop. (svårt jag vet....)

5. Webkameran tyckte ja fungerade mycket bra, för visning av fisk.

6. Någon form av "blandning" av icke fiskprodukter , dom från borden , inte så kul och få sitt bord utaktioneras sist när halva lokalen lämnat och alla är trötta , och även då klubbades de för snabbt bara för och få iväg sista sakerna.

7.Tyckte de fungerade mycket bra med springarna.

8. ev. en mic hade funkat

9. Lotteriet själde en hel del tid av aktionen , låt folk köpa lotter när man checkar in + dragning av lotter kan ske av arrangören vid sidan om + vinster och lottresultat på ovan våning skiljt från Aktionen.

10. Postbegränsningar = svårt tycker jag , hade aktionen kommit igång lite tidigare så tycker ja nog de ca 800 poster som fanns är normalt.

11. 25% provosion är lite mastigt .....men de går ju till bra ändamål så ....OK

Lite ris/Ros från mej .

Vill sist än en gång tacka alla trevliga och likasinnade , för en mycket trevlig dag.

/Per Å

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1825

Det var jättekul i helgen, spännande att ha varit med på sin första auktion. Även om jag inte köpte något.

Men några saker jag tänkte på:
        Jag anmälde mina gods på plats, detta borde inte vara tillåtet Det tog massa tid från den övriga auktionen och jag säger ursäkta

En andra sak är mängden poster från samma säljare, jag tycker inte det är rätt att en säljare har över 10% av alla posterna, så en maxbegränsning där hade kanske inte varit dumt.
        Däremot tycker jag inte man ska sätta max för en sorts post, om 10 olika säljare vill försöka sälja sina rödzebra så ska de få det, det ger ju dock publiken större chans till bra klipp Däremot kan man sätta max antal poster från en person, samma person kanske bara får sälja 3 rödzebra

Men överlag, mycket trevligt. Löparna fungerade mycket bra.

Kommentar

• olaJ
          Användare
          • August 2003
          • 584

Ursprungligen postat av johho
          Det var jättekul i helgen, spännande att ha varit med på sin första auktion. Även om jag inte köpte något.

Men några saker jag tänkte på:
          Jag anmälde mina gods på plats, detta borde inte vara tillåtet Det tog massa tid från den övriga auktionen och jag säger ursäkta

En andra sak är mängden poster från samma säljare, jag tycker inte det är rätt att en säljare har över 10% av alla posterna, så en maxbegränsning där hade kanske inte varit dumt.
          Däremot tycker jag inte man ska sätta max för en sorts post, om 10 olika säljare vill försöka sälja sina rödzebra så ska de få det, det ger ju dock publiken större chans till bra klipp Däremot kan man sätta max antal poster från en person, samma person kanske bara får sälja 3 rödzebra

Men överlag, mycket trevligt. Löparna fungerade mycket bra.
          Det är mig du refererar till då jag hade ca 100 poster, dock tycker jag inte att det är mitt stora antal poster som gör att det drar ut på tiden. Det är mycket som spelar in en sådan här dag, bl.a som du själv säger, att inte allt gods är föranmält. Allt mitt gods var föranmält, snyggt och prydligt uppmärkt och kontrollerat mot listorna, alltså bars detta rakt förbi registreringspersonalen och in till borden i god tid innan auktionen startade, hade alla gjort på det viset så hade det flutit på enkelt och listor som stämde hade kunnat skrivas ut. En viktig detalj som jag håller stenhårt på är att jag har max 3 poster av varje artikel, just för att andra skall kunna sälja samma sak om dom skulle råka ha dessa, detta rekommenderades också klart och tydligt från GCG´s sida för de som förhandsregistrerade sina poster.
          Sedan är det så att det jag hade mest av på mina listor var L-malsyngel av exklusivare arter, något som endast 1 annan säljare hade till salu. Låt vara att intresset denna gång, av någon anledning, var ganska svalt för dessa, men om inte jag tar med dessa så finns det inte längre några malar till salu på dessa auktioner (den andra säljaren avvecklar sin verksamhet nu nämligen).

Håller däremot fullständigt med om att det är urtjatigt att gång efter gång efter gång se samma pumppaket, vallisneria, scalarer, jordätare etc, dyka upp på scenen. Det gör att intresset tappas fullständigt från publiken, prylarna blir dåligt betalda, folk börjar snacka istället och den som ev. vill köpa, hör inte vad som auktioneras ut innan det är för sent. Hade max 3-rekommendationen följts av alla så hade säkert mycket flutit på smidigare.

Summan av kardemumman är att jag inte tycker att mina 100 poster varit en belastning, snarare en tillgång, eftersom jag slaviskt följt max 3 av varje artikel, sedan är det ju inte mitt "fel" att jag kanske råkar ha fler arter, saker, prylar etc än ni andra. Jag kör 50 mil för auktionen, offrar ca 24 timmar totalt för auktionens skull, så om det skall vara lönt så får man ha med sig lite grejor, eller hur?

Helt klart är dock att nästa år så är det inte fel att tvinga alla säljare att förregistrera godset, skaffa större lokal och framför allt mikrofoner.

Vad tycker ni andra? Hur blir det smidigare nästa år?
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1825

Väl försvarat Ola, jag instämmer

Kommentar

• olaJ
              Användare
              • August 2003
              • 584

Ursprungligen postat av johho
              Väl försvarat Ola, jag instämmer
              Tack .
              "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• Byttorp
                Användare
                • November 2003
                • 1585

Ursprungligen postat av olaJ
                Det är mig du refererar till då jag hade ca 100 poster, dock tycker jag inte att det är mitt stora antal poster som gör att det drar ut på tiden. Det är mycket som spelar in en sådan här dag, bl.a som du själv säger, att inte allt gods är föranmält. Allt mitt gods var föranmält, snyggt och prydligt uppmärkt och kontrollerat mot listorna, alltså bars detta rakt förbi registreringspersonalen och in till borden i god tid innan auktionen startade, hade alla gjort på det viset så hade det flutit på enkelt och listor som stämde hade kunnat skrivas ut. En viktig detalj som jag håller stenhårt på är att jag har max 3 poster av varje artikel, just för att andra skall kunna sälja samma sak om dom skulle råka ha dessa, detta rekommenderades också klart och tydligt från GCG´s sida för de som förhandsregistrerade sina poster.
                Sedan är det så att det jag hade mest av på mina listor var L-malsyngel av exklusivare arter, något som endast 1 annan säljare hade till salu. Låt vara att intresset denna gång, av någon anledning, var ganska svalt för dessa, men om inte jag tar med dessa så finns det inte längre några malar till salu på dessa auktioner (den andra säljaren avvecklar sin verksamhet nu nämligen).

Håller däremot fullständigt med om att det är urtjatigt att gång efter gång efter gång se samma pumppaket, vallisneria, scalarer, jordätare etc, dyka upp på scenen. Det gör att intresset tappas fullständigt från publiken, prylarna blir dåligt betalda, folk börjar snacka istället och den som ev. vill köpa, hör inte vad som auktioneras ut innan det är för sent. Hade max 3-rekommendationen följts av alla så hade säkert mycket flutit på smidigare.

Summan av kardemumman är att jag inte tycker att mina 100 poster varit en belastning, snarare en tillgång, eftersom jag slaviskt följt max 3 av varje artikel, sedan är det ju inte mitt "fel" att jag kanske råkar ha fler arter, saker, prylar etc än ni andra. Jag kör 50 mil för auktionen, offrar ca 24 timmar totalt för auktionens skull, så om det skall vara lönt så får man ha med sig lite grejor, eller hur?

Helt klart är dock att nästa år så är det inte fel att tvinga alla säljare att förregistrera godset, skaffa större lokal och framför allt mikrofoner.

Vad tycker ni andra? Hur blir det smidigare nästa år?
                Över hela taget så var det ju faktiskt både bra poster och hyfsad ordning på det som lämnades in (visst undantag finns). Jag skulle definitivt inte säga att du Ola (eller Kaj, Conny mfl) är en belastning utan snarare en mkt stor tillgång som gör att Auktionen är väl värd att besöka år från år. Jag tror vi kan klara av upp emot 800 poster nästa år också, om allt är förregistrerat och listor finns på plats, alla har fått sina nummer och att vi med lite fler personal kan jobba preventivt med att plocka fram "slumpvis" poster från olika säljare än som i år då vi tvingades ta flera från samma person vilket så klart inte var bra.

JAg tycker också det är skoj, viktigt och inte minst roligt att vi kan diskutera auktionen på såväl NCS sida som på zoopet osv osv för att tillsammans göra något som blir bättre och bättre. Jag hade inte haft något emot en annan lokal till nästa år för att få lite mer utrymme till förvaring och visning av auktionsgodset innan. Dessutom om allt är registrerat innan så kanske vi kan börja en timme tidigare eller tom 1,5 timmar tidigare för vi slipper allt strul innan vid dörren - vilket också innebär att vi kan unna oss lite mer pauser då man får tid att morsa och prata med fler än vad man hinner med om det är fööör stressigt.

Än en gång, tack för värdefull input och synpunkter. Nu syns vi hos Kent för julavslutning - där kan vi passa på att handla alla våta klappar till oss själva eller nära och kära

Tack också till alla som jobbade i helgen och såg till så att det gick och genomföra auktionen.
                Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                Ordförande GCG

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Finns det någon som tagit bilder på auktionen? Funderar på om det kanske skulle finnas en chans att publicera denna tillställning i nästa CB!
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• olaJ
                    Användare
                    • August 2003
                    • 584

Håller med dig Magnus, om inte vi som har mycket att erbjuda dyker upp så kommer intresset för dessa auktioner att gå tillbaka kraftigt tror jag, men det är också som Kaj skriver att det måste till en del justeringar för att det skall fungera smidigare nästa år, större lokaler, fler löpare, dubbla utropare och mikrofoner och bilder via webcam på allt gods. Korrekta listor ser jag också som en nödvändighet.

Kommentar

• johho
                      NCS Medlem

• March 2007
                      • 1825

Men allt strul till trotts så vill jag ändå som förstagångs auktionist komma tillbaka nästa gång

Kommentar

• Byttorp
                        Användare
                        • November 2003
                        • 1585

Ursprungligen postat av olaJ
                        Håller med dig Magnus, om inte vi som har mycket att erbjuda dyker upp så kommer intresset för dessa auktioner att gå tillbaka kraftigt tror jag, men det är också som Kaj skriver att det måste till en del justeringar för att det skall fungera smidigare nästa år, större lokaler, fler löpare, dubbla utropare och mikrofoner och bilder via webcam på allt gods. Korrekta listor ser jag också som en nödvändighet.
                        Helt enig med både dig och Kaj på denna punkt.
                        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                        Ordförande GCG

Kommentar

• daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

Ursprungligen postat av Byttorp
                          Jag tror vi kan klara av upp emot 800 poster nästa år också, om allt är förregistrerat och listor finns på plats, alla har fått sina nummer och att vi med lite fler personal kan jobba preventivt med att plocka fram "slumpvis" poster från olika säljare än som i år då vi tvingades ta flera från samma person vilket så klart inte var bra.
                          GCG använde ju vårt on-linesystem för förhandsanmälan, och jag hoppas det underlättade lite? Och att det inte var det som ställde till det?!?

I systemet finns dock bland annat även funktioner för att generera slumpmässiga utropsnummer, och skriva ut dessa listor. Hur kommer det sig att ni inte använde dessa funktioner? Var det något i datasystemet som falerade?

Låt oss gärna få veta så vi kan förbättra! Hos oss har systemet de två senaste åren fungerat extremt smidigt men då är det ju byggt helt utifrån våra önskemål. För tre-fyra år sedan hade vi en auktion med kaos vid incheckningen, dröjsmål innan auktionen kom igång, icke slumpmässiga utropslistor och dröjsmål efter auktionen för att räkna ut resultatet för varje säljare. Allt detta har vårt datasystem löst för oss idag.

Till vårens auktion kommer vi slipa på systemet ytterligare. Då är målet att försäljningsresultaten skall registreras on-line i realtid (idag läses en excelfil in i databasen när auktionen är slut), så att säljarna kan följa sitt auktionsgods i realtid i sin smartphone,, och också hämta ut pengar så fort alla deras poster är sålda, utan att vänta till slutet. Allt för att undvika köbildning.

En sak som vi lärt oss den hårda vägen är att alltid ha minst två skrivare på plats, med extra bläckpatroner. Dessutom alltid reservlampa till projektorn.
                          Vi har också 'uppfostrat' våra säljare till den grad att vid förra årets auktion var det bara en säljare som ej hade förhandsregistrerat sitt gods. Max tre poster av samma typ från varje säljare på auktionen (gäller inte det som säljs till fast pris) har också uppskattats mycket bland publiken eftersom det ger mindre upprepningar i utropen.

Har jag förstått det rätt att ni visade upp godset med en projektor? Filmade ni det med en webbkamera? Vi har varit inne på liknande idéer men inte kommit till skott. Om denna visning var något som uppskattades kommer vi ta efter er!
                          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 29 November 2012, 14:20.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• johho
                            NCS Medlem

• March 2007
                            • 1825

Det var webkamera och projektor för att visa upp fiskarna. Det var uppskattat av publiken, även om tekniken kunde gå framåt så att man verkligen ser fisken också, det är ju svårt att se i vissa påsar
                            Senast redigerad av johho; 29 November 2012, 15:48.

Kommentar

• Byttorp
                              Användare
                              • November 2003
                              • 1585

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                              GCG använde ju vårt on-linesystem för förhandsanmälan, och jag hoppas det underlättade lite? Och att det inte var det som ställde till det?!?

I systemet finns dock bland annat även funktioner för att generera slumpmässiga utropsnummer, och skriva ut dessa listor. Hur kommer det sig att ni inte använde dessa funktioner? Var det något i datasystemet som falerade?

Låt oss gärna få veta så vi kan förbättra! Hos oss har systemet de två senaste åren fungerat extremt smidigt men då är det ju byggt helt utifrån våra önskemål. För tre-fyra år sedan hade vi en auktion med kaos vid incheckningen, dröjsmål innan auktionen kom igång, icke slumpmässiga utropslistor och dröjsmål efter auktionen för att räkna ut resultatet för varje säljare. Allt detta har vårt datasystem löst för oss idag.

Till vårens auktion kommer vi slipa på systemet ytterligare. Då är målet att försäljningsresultaten skall registreras on-line i realtid (idag läses en excelfil in i databasen när auktionen är slut), så att säljarna kan följa sitt auktionsgods i realtid i sin smartphone,, och också hämta ut pengar så fort alla deras poster är sålda, utan att vänta till slutet. Allt för att undvika köbildning.

En sak som vi lärt oss den hårda vägen är att alltid ha minst två skrivare på plats, med extra bläckpatroner. Dessutom alltid reservlampa till projektorn.
                              Vi har också 'uppfostrat' våra säljare till den grad att vid förra årets auktion var det bara en säljare som ej hade förhandsregistrerat sitt gods. Max tre poster av samma typ från varje säljare på auktionen (gäller inte det som säljs till fast pris) har också uppskattats mycket bland publiken eftersom det ger mindre upprepningar i utropen.

Har jag förstått det rätt att ni visade upp godset med en projektor? Filmade ni det med en webbkamera? Vi har varit inne på liknande idéer men inte kommit till skott. Om denna visning var något som uppskattades kommer vi ta efter er!
                              Vad som funkade för oss som admin och inte kan vi ju ta utanför detta forum då blir det enklare...

Ni som reggat och anmält saker får gärna kommentera om framtida förbättringar

Vi kopplade upp Ipaden till en projje och körde på så sätt ut bilderna. Detta funkade rätt så bra men en videokamera som filmar lär ger en bättre bild och framförallt bättre fokus. Med mer tid och folk som hjälper till så kan man utveckla detta ännu mer.
                              Ordförande GCG

Kommentar

Arbetssätt...