Brunsvarta prickar på Malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • April 2003
    • 143

Brunsvarta prickar på Malawi

Har fått brunsvarta prickar på mina malawi. Det är mest runt munnen och gälarna. De verkar inte ha några besvär av dem men jag undrar vad det kan vara för några prickar? Ser ut som någon stänkt färg på dem. Har precis köpt dem och undrar nu om det är någon sjukdom och i så fall vilken? Hur botar man den?

Tacksam för svar!
    "Bättre sent än aldrig" []
  • Marcus1979
    Användare
    • January 2003
    • 404

I vissa fall kan dom få pigmentfläckar om man matar dom med torrfoder. De som jag har sett med dessa fläckar har varit just runt mun och gälar. Så om du matar med det kan det nog vara så...
    Mvh/Marcus
    960L Malawi

Kommentar

• David Johansson
      Användare
      • April 2002
      • 581

Vad är det för Malawi, gäller det bara en art eller olika arter?
      Vad ger du för mat?
      David

Kommentar

• Marcus1979
        Användare
        • January 2003
        • 404

Jag har sett det på Golden, Röd zebra och Demasoni dock har inte mina fått några... ännu. Jag matar med Hikari Cichlid gold. Vet inte om det är ett foder som ej ger fläckar eller om det är så att dom inte fått det så länge än, (3mån.)som gör att mina är befriade än så länge.
        Mvh/Marcus
        960L Malawi

Kommentar

• Tascha
          Användare
          • October 2002
          • 214

Med all säkerhet så är det pigmentfläckar.
          Dessa svarta/mörka fläckar brukar dom få om man matar för mycket med spirulinafoder.
          Dom försvinner dock om man ger dom foder UTAN spirulina.
          /Roger

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Jag vet inte om det är bekräftat att spirulina är boven när det gäller pigmentfläckar, men jag använder relativt mycket spirulina i min räkmix och jag kan inte se några prickar på fiskarna (förutom Röd Zebra som hade dessa när de inköptes). Det finns inga andra som har dessa fläckar och alla yngel jag fått av mina Malawis är helt utan dessa svarta fläckar.

Är det någon som vet att det är just spirulina som ger fläckarna eller är det hela bara en myt? Kan det vara en svaghet hos individen som framkallar fläckarna?

Kommentar

• Tascha
              Användare
              • October 2002
              • 214

Jag får också dessa svarta fläckar på mina Röd Zebra om jag matar mycket med spirulina. Låter jag bli att ge dom mat med spirulina i så försvinner dessa fläckar.
              Möjligt att just Röd Zebra är känsliga, för det är ingen annan fisk som blir svartfläckig.
              /Roger

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Min åsikt är att väldigt många gånger får spirulinan sota för fläckarna när det egentligen är fisken det är "fel" på. Så många fläckiga rödzebror som man ser kan omöjligtvis bero spirulina-åkommor. Jag hade själv en grupp fläckiga rödzebror som gav fläckiga yngel utan att mata dem en enda gång med spirulina.

Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...