Vattenbyte

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lotusvira
    Användare
    • November 2012
    • 187

Vattenbyte

Hej! Hur gör ni era delvattenbyten?Och hur ofta.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Jag byter 30% i alla burkar 1 ggr per vecka. Jag har kopplat in en duschblandare så jag kan ställa in den på 22 grader cirka och har från denna dragit rör till alla akvarierna och där har jag monterar kuloventiler så jag kan styra vilket akvarium jag vill fylla just då.

För tömning så har jag en golvbrunn där jag kopplat ett fast 22mm rör som jag sedan kopplar på en lika tjockslang och kör sughävert ned i brunnen. Jag har en ventil på slangen för att inte behöva suga in vatten i den varje gång utan håller slangen fylld alltid. Flyttar sedan denna sughävert slnag mellan burkarna vid tömning.

Vid påfyllnad glömmer jag på tok för ofta och överfyller med vatten på golvet som följd. Dock står det på betionggolv i garaget med golvbrunn som sagt så det är inte helt hemskt, men ändå jobbigt när det händer (och fötter)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

Standard när karen är igång och fungerar bra, brukar vara 1/4 per vecka. 1/3 om jag har slarvat någon vecka. Jag fyller på med kallvatten med slang. Tempen går då ner mot 21 grader. SA/CA.
      Anders L

Kommentar

• BadDevil
        Användare
        • September 2012
        • 47

Har en 3-4 meter vanlig grön trädgårdsslang som jag har satt kopplingar på vardera ända på, den ena änden kopplar jag häverten och tömmer ca. 25% medans jag kollar på TV, sen när jag ska fylla på, kopplar jag bort häverten och stoppar slangen i karet, sen går jag till andra änden som är i badkaret och kopplar den änden till badkarets kran, sätter på kallt vatten och fyller på..
        Fisktorget.se - Köp och Sälj sajt för akvarister

BanEx - Gratis bannerutbyte för sajtägare

Kommentar

Arbetssätt...