Förbud vad det gäller Äppelsnäckor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik89
    Användare
    • March 2012
    • 124

Har hört att det finns kryphål i förbudet man kan visst ge bort ägg.
    I UK så försöker akvarieföreningar att stoppa förbudet.

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det finns rätt mycket info hos jordbruksverket. Detta är ett urval:

"Beslutet innebär att det inte längre är tillåtet att handla med Pomacea-snäckor, byta exemplar med varandra eller hälla ut akvarievatten med snäckor i avlopp eller i miljön."

Mer info om snäckförbudet http://www.jordbruksverket.se/amneso...680002798.html

Frågor och svar http://www.jordbruksverket.se/amneso...680003147.html

Varför blir Pomacea-snäckor förbjudna?
      Läs svaret
      Vilka arter berörs av beslutet?
      Läs svaret
      Hur känner jag igen en Pomacea-snäcka och dess ägg?
      Läs svaret
      Får jag köpa Pomacea från länder utanför EU?
      Läs svaret
      Får jag köpa in och sälja Pomacea i min zoobutik?
      Läs svaret
      Får jag köpa Pomacea i en zoobutik?
      Läs svaret
      Får jag köpa Pomacea på nätet?
      Läs svaret
      Får jag byta exemplar med andra akvarister?
      Läs svaret
      Vad gör jag med Pomacea som jag redan har hemma i mitt akvarium?
      Läs svaret
      Vad gör jag om jag vill bli av med mina Pomacea-snäckor?
      Läs svaret
      Jag vill importera vattenväxter från ett land utanför EU, vad gäller?
      Läs svaret
      Vad gör jag om jag tror att jag har sett en snäcka ute i naturen?
      Läs svaret
      Vad gör Jordbruksverket om snäckor hittas i en våtmark?
      Läs svaret
      Hur länge gäller reglerna?
      Läs svaret
      --------------------------------------------------------------
      Vad gör jag med Pomacea som jag redan har hemma i mitt akvarium?
      De snäckor som en privatperson redan har i sitt akvarium behöver inte destrueras men snäckorna (vare sig ägg, småsnäckor eller vuxna individer) får absolut inte komma ut i miljön. Du får alltså inte hälla ut vatten med snäckor i avloppet eller direkt ut i naturen. Snäckorna ska samlas upp, läggas i täta behållare, exempelvis plastburkar med lock, och skickas till förbränning.

låter bra men jag tror inte att så många kommer att skicka dessa till förbränning
      konstigt nog .... har jag avtal med förbränning av djur i min veterinärklinik
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Ett gammalt ordspråk
        En snigel i ögat
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor

Kommentar

• endymion

Hela det här är ju verkligen horribelt. Att man vill få bort Pomacea canaliculata och Pomacea insularis förstår jag och då förbjuder man även bridgesi/diffusa. Men genomförandet att förbjuda en art utan att erbjuda företag som odlar dessa ekonomisk kompensation är ju helt knasigt. Äppelsnäckorna har väl funnits i hobbyn åtminstone 30 år utan att de spridit sig. Men på jordbruksverket ansåg de att det inte gick att artbestämma dem och trots att de som man håller i akvarium knappast överlever än mindre förökar sig eller hotar vattenväxter i Sverige. Det finns ju faktiskt ett svenskt förbud mot kräftor och då måste ju det bli förbud mot det i hela EU också i så fall. Dessutom undrar jag varför man inte förbjuder Marisa cornuarietis också för värre växtätare än så existerar knappast.

Kommentar

• Fredrik89
            Användare
            • March 2012
            • 124

EU-kommissionen grundar sitt beslut bl.a. på ett vetenskapligt utlåtande från Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA). EFSA har gjort bedömningen att Pomacea utgör ett stort hot mot naturliga våtmarker och risodlingar i EU. Störst är risken för etablering i södra Europa men det är dock inte helt uteslutet att Pomacea skulle kunna överleva och etablera sig i kallare områden längre norrut i EU (inklusive Sverige). Snäckorna kan t.ex. klara låga temperaturer genom att borra ner sig i bottensediment.
            Mvh Anna-Karin Kuusk
            Jag är inte övertygad om att snäckorna kan överleva vintern genom att borra ner sig i dyn finns det några belägg för det?

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Snigel i ögat
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor

Kommentar

• HåkanM
                NCS Medlem

• November 2005
                • 1295

Som Albin skriver. Vi har ju ett förbud för kräftor i Sverige men inte i resten av EU. Hur är det med konsekvensen. Är kräft resp äppelsnäcks förbudet fattat av samma myndighet ?. Om inte kräftor förbjuds i Spanien så behåller jag nog mina äppelsnäckor med gott samvete.

Kommentar

• endymion

Jag har pratat ytterligare en vända med jordbruksverket idag och inte blivit mycket klokare. Därimot har jag fått reda på att under 2013 kommer sannolikt samtliga invasiva arter att förbjudas. Så räkna med att många monsterfiskar som exempelvis Channa, lates mfl kommer bli olagliga.

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem

• September 2009
                    • 22826

Helt rätt ur min personliga synvinkel då det om och om igen bevisats att folk lägger ut sina fiskar i vattendrag. Är de då väldigt invasiva får det otrevliga och långtgående konsekvenser.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Fredrik89
                      Har hört att det finns kryphål i förbudet man kan visst ge bort ägg.
                      I UK så försöker akvarieföreningar att stoppa förbudet.
                      http://www.practicalfishkeeping.co.u...t.php?sid=5066
                      Det finns inget kryphål, förbudet är mot spridning. Vilket även innefattar ägg, förflyttning mm

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av DaRe
                        Helt rätt ur min personliga synvinkel då det om och om igen bevisats att folk lägger ut sina fiskar i vattendrag. Är de då väldigt invasiva får det otrevliga och långtgående konsekvenser.
                        Enligt jordbruksverket var det en zooaffär hur man nu skulle kunna få reda på det. Det finns faktiskt inte drösvis med exempel och farhågan med att akvarister har potentiella pestarter i akvarierna är överdriven - trädgårdar är mycket värre.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Erik Österlund
                          NCS Medlem

• January 2005
                          • 3788

Ursprungligen postat av DaRe
                          Hur många av de arterna som vi håller i akvarium som är invasiva klarar det svenska klimatet egentligen?

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem

• September 2009
                            • 22826

vet inte.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Hur många av de arterna som vi håller i akvarium som är invasiva klarar det svenska klimatet egentligen?
                              Guldfisk och Koi iaf. Dessutom sa hon på Jordbruksverket att det inte heller fick vara risk att de överlevde i micromiljö (typ varmvattenutsläpp från kärnkraftverk). Så då får man väl lägga till alla zebraciklider, pleco och gibbiceps, samtliga channa, tilapia, oreochromis, cichla, lates, mfl

Kommentar

• Janne E
                                Användare
                                • April 2002
                                • 382

Ursprungligen postat av endymion
                                Guldfisk och Koi iaf. Dessutom sa hon på Jordbruksverket att det inte heller fick vara risk att de överlevde i micromiljö (typ varmvattenutsläpp från kärnkraftverk). Så då får man väl lägga till alla zebraciklider, pleco och gibbiceps, samtliga channa, tilapia, oreochromis, cichla, lates, mfl
                                Inte när det gäller Sverige I alla fall, då alla KV använder kylvatten som är bräckt eller salt, kanske i andra länder inom EU som ligger vid floder och använder sötvatten. Men om dessa lagar oavsett vilket land inom EU gäller unionen blir det värre, väldigt många arter skulle klara sig bra i länder som Spanien, Italien o Grekland mfl.
                                Annars får jag nog hålla med Ola, om man jämför med trädgårdar och växter vi gillar att ha där... så är invasiva fisk arter ljusår ifrån detta problem.

Mvh Janne

Kommentar

Arbetssätt...